در پاسخ به پانا

قاسمی: توافق نفت در برابر کالا با روسیه را نمی‌توانم تایید کنم

ترامپ شاید خودش به تهران زنگ بزند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اقدامات اخیر دولت پس از خروج آمریکا از برجام، تحولات سوریه و ... از مهمترین محورهای این سوالات بود.

کد مطلب: ۸۳۷۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: توافق نفت در برابر کالا با روسیه را نمی‌توانم تایید کنم

بهرام قاسمی در پاسخ به به سوال پانا در این باره که با توجه به خواست وزارت امور خارجه برای جلوگیری از موازی کاری، آیا سفر علی‌اکبر ولایتی به عنوان نماینده رئیس‌جمهوری به روسیه با این خواست وزارت امور خارجه در تضاد نیست، گفت: «در حوزه سیاست خارجی وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی شاید کمترین میزان موازی‌کاری وجود داشته باشد.»

او افزود: «سیاست خارجی مقوله‌ای از جنس حاکمیتی است و با توجه به منافع ملی و مصالح ملی و آثاری که آمد‌و‌شدها می‌تواند با ایران و سایر کشورها به وجود بیاورد هماهنگی‌ها در سطوح مختلف انجام می‌شود.»

قاسمی افزود: «ابتکار عمل در اختیار دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه است. درمورد سفر آقای ولایتی بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی شخصیت‌هایی را در تعامل سازنده و در یک فعالیت دیپلماتیک وسیع برای اطلاع از مواضع جمهوری اسلامی به سایر کشورها اعزام کرد که در قالب پیام ریاست جمهوری این پیام به سایر کشورها و روسای کشورها منتقل شد.»

او گفت: «بخش زیادی از انتقال پیام توسط سفرا در کشورهای مختلف انجام و قرار شد برای تعدادی از کشورها به دلایل مشخص فرستادگان ویژه‌ای از جانب رئیس‌جمهوری به کشورها سفر کنند و مواضع ایران را تشریح و عواقب خروج غیرقانونی ترامپ و آثار مخرب آن که می‌تواند بر جای بگذارد تشریح کند. تعدادی از مقام‌ها به عنوان فرستاده ویژه انتخاب شدند که در مقاطع مختلف در جمهوری اسلامی در دهه ۸۰ و دوران بعد از جنگ آمریکا در عراق نیز به همین ترتیب فرستادگانی داشتیم که بخشی از آنها می‌توانند مقام‌های ایران و بخشی سایر شخصیت‌های سیاسی باشند.»

او ادامه داد: «بخشی از این سفرها انجام شده و بخشی دیگری در حال تدارک است، اولین سفر را کمال خرازی که پیش از این ۸ سال وزیر امور خارجه بوده انجام داد و پیام رئییس‌جمهوری را به واتیکان و اسپانیا برد، خانم ابتکار به مالزی و اندونزی، وزیر نیرو به حوزه قفقاز، ارمنستان و گرجستان سفر کرد و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به ترکیه و آخرین سفر در مقطع جدید را اقای ولایتی به مسکو داشت که به دلایل مختلف تا حدی خبر‌ساز شد.»

او گفت: «سفر ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری بود و البته در این سفر ایشان پیام سیاسی رهبری برای پوتین را نیز به همراه داشت.»

قاسمی همچنین در این باره آیا اخبار منتشر شده از این سفر درباره تبادل نفت در قبال کالا با روسیه را تایید می‌کند، گفت: «تا آنجا که به خاطر دارم این بحث را یکی از مقام‌های روسیه مطرح کرد و چنین شنیده‌ای از طرف ایرانی ندارم. درباره صحت و سقم و صلاحیت مقام روس نمی‌توانم نظر بدهم. برای رسیدن به هرگونه همکاری نیاز است هیات‌های کارشناسی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط تبادل شوند و رسیدن به توافق که می‌تواند مسیر طولانی‌ای داشته باشد نیازمند طی این مسیر است. سیاستمداران می‌توانند دیدگاه سیاسی خود را مطرح کنند.»

در مورد سفر ظریف به عمان چیز پنهانی وجود ندارد

قاسمی در مورد نشست امروز پوتین و ترامپ در فنلاند و اینکه آیا ایران و روسیه در این ارتباط رایزنی‌ و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: «دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمد جواد ظریف به عمان که سفری از پیش تعیین شده نبود و گمانه زنی هایی درباره مذاکره با آمریکا درباره این سفر وجود دارد، گفت: «سفرها با عمان به صورت مرتب و در سطوح مختلف انجام می‌شود و پیش از سفر وزیر امور خارجه نیز هیأت‌هایی از ایران به عمان سفر کرده و مقام های عمانی به تهران آمده اند. به عنوان دو کشور همسایه رایزنی ها درباره موضوعات سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه وجود داشته و ادامه خواهد داشت و از این سفرها به جر یک مورد خاص و مواردی در گذشته استنباطی نمی‌توان کرد و در مورد سفر وزیر امور خارجه به عمان نیز چیز پنهانی وجود نداشته است.»

در مورد کنوانسیون دریای خزر تا حد زیادی تفاهم شده است

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اجلاس سران پنج کشور حاشیه دریای خزر و اینکه گفته می‌شود یکی از مباحث مطرح در این اجلاس بحث حضور نظامی کشورهای ثالث در آب‌های خزر است، تصریح کرد: «در مورد کنوانسیون دریای خزر تا حد زیادی تفاهم شده و آمادگی‌های لازم در مورد آن وجود دارد. هیات‌های کارشناسی پنج کشور مذاکرات و رایزنی‌هایی را با یکدیگر انجام دادند و قرار است قبل از اجلاس سران نیز بار دیگر هیات‌های کارشناسی کشورهای عضو با یکدیگر دیدار و رایزنی داشته باشند.»

او گفت: «به علت ضیق وقت توضیحات بیشتر در مورد این موضوع را به جلسه بعدی موکول می‌کنم.»

ترامپ شاید خودش به تهران زنگ بزند

قاسمی درباره اظهارات ترامپ درباره اینکه ایران به زودی برای توافق زنگ با آمریکا تماس می‌گیرد، گفت: «رفتار آمریکا و دولت ترامپ از ابتدای دولت او کمافی السابق ضد ایران خصمانه بود و این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف دیده می‌شود. من نمی‌دانم که ایشان شوخی کرده یا جدی گفته، ولی محتمل است که او خودش به به تهران زنگ بزند و تماس بگیرد و مجبور به این کار شود.»

او در این باره که آیا جواب تلفنش را می‌دهید به طنز گفت: «بستگی دارد به چه کسی تلفن کند.»

روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل برجام مشخص نشده است

او درباره دیدار رهبر انقلاب با هیأت دولت و سخنان ایشان مبنی بر اینکه در خصوص برجام معطل اروپایی‌ها نمانند، گفت: «این بحث درست و متینی است. ما نمی‌توانیم همه چیز را به هم گره بزنیم. مذاکرات را با 4+1 دنبال می‌کنیم. همه آنها به سهم خود به برجام متعهد هستند و باید تعهدات خود را انجام دهند و در پیشنهادی که ارائه می‌کنند، همه مسئول و سهیم هستند. ما پیشرفت‌های خوبی داشتیم. نشست وین، گام‌هایی مشهود و رو به جلو بود. در حوزه سیاسی و مواضع سیاسی اروپا استحکام بیشتری دیدیم. آنها را در تلاش برای حفظ برجام جدی می‌بینیم و اینکه خواسته‌های متعارف و به حق ایران را تامین کنند. امیدواریم که در زمانی که داریم و مذاکره می‌کنیم بتوانیم به روندی با نتیجه مشخص و مطلوبی برسیم. ولی اینکه روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده باشد، چنین موضوعی وجود ندارد. ما هم در انجام امور کشور، منتظر نتایج مذاکرات نخواهیم ماند، اقدامات و سیاست‌های خود را طراحی می‌کنیم و کار را ادامه خواهیم داد و منتظر نتایج مذاکرات هم خواهیم بود.‎»

قاسمی درباره وضعیت آتی برجام گفت: «بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقمندی و اصراری که در سازمان ملل متحد، جامعه بین‌المللی، چین و روسیه و سایر کشورها که برجام به عنوان دستاورد دیپلماسی باقی بماند، ایران این بحث را مطرح کرد که برجام قرار بوده منعقد شود برای اینکه ایران بتواند از یک سری مزایای پیش‌بینی‌شده استفاده کند. لذا با توجه به مجموعه مباحث که وجود داشت و علاقمندی اتحادیه اروپا، مذاکرات کارشناسی ما بعد از سفر آقای ظریف آغاز شد و یک جلسه در تهران برگزار شد و در سطوح مختلف جریان داشت. حدود دو هفته پیش در اجلاس وین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا موضوع مجددا بحث شد و تا حدی برخی از معضلات و موانع قرار شد بحث شود، کار شود و مواردی که ایران نکته داشت، قرار شد این کشورها روی انها کار کنند. فرصتی داده شد که روی این بسته کار بیشتری شود و تا سعی کنند رضایت ایران ار جلب کنند. منتظریم در روزها و هفته‌های آینده بتوانیم شاهد بسته یا پیشنهاداتی باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه‌هایی که در طول مذاکرات مطرح کردیم و برای ما اهمیت دارد، بتوانند آن را جلب کنند و بتوانیم به یک تفاهم منصفانه برسیم. همه مسائل به این برمی‌گردد که تصمیم نهایی در عمل چگونه باشد و پیشنهادات نهایی تا چه حد راضی کننده و کمک کننده باشد. در آن مقطع و پس از دریافت پیشنهادات نهایی این بحث در کشور مطرح خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار