در گفت وگوی پانا با معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران بررسی شد

چگونگی افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی در عصر تحریم

بر پایه خرد جمعی تصمیم‌های شایسته‌ای برای برون رفت ازوضع حساس کنونی به دست آورد

تهران (پانا) - معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید اروپا می‌تواند در تعرفه‌های گمرکی و ترجیحی، امتیازهایی برای ایران تعیین کند و با بازکردن بازار صادراتی به روی ایران عرصه را برای فعالیت اقتصادی با ایران فراهم کند.

کد مطلب: ۸۳۷۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی در عصر تحریم

مظفر علیخانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا عنوان کرد:‌ در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات خدمات فناوری اطلاعات و آی سی‌تی، توریسم و ترانزیت که جنس آن با صادرات کالایی متفاوت است باید اتاق ایران و تشکل‌های تخصصی در این حوزه‌ها نظرهای خود را درباره بهبود صادرات در این حوزه‌ها به سیاستگذاران کشور ارایه دهند.

وی ادامه داد:‌ واردات تجهیزات و تسهیل صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیازمند سیاست‌گذاری مناسب است.

1300 میلیارد تومان بودجه برای مشوق‌های صادراتی

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری 1300 میلیارد تومان بودجه برای مشوق‌های صادراتی مستقیم و غیرمستقیم پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: براساس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی باید این مبلغ به صادرکنندگان اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: ما معتقد هستیم از آنجا که بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال 96 به دلیل کمبود منابع و اشکال‌هایی که در این بسته وجود داشت، عملیاتی نشد این بسته باید در سال 97 با مشورت بخش خصوصی اصلاح شود و ازسوی دیگر انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کشور این است که این منابع به سرعت اختصاص یابد و پرداخت شود تا وزارت صنعت این منابع را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.

علیخانی افزود:‌ در وضع فعلی موضوعی که می تواند صادرات کشور را به تحرک وا دارد و مشوق صادرات کشور به بازارهای هدف باشد این است که مشوق‌ها قیمت تمام‌شده کالاهای ایرانی را کاهش دهد تا چانه‌زنی و قدرت رقابت با رقبای کشور را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در وضعی که کشور در تحریم است هزینه‌های مبادله برای صادرکنندگان حدود 20 درصد افزایش می‌یابد و از سوی دیگر به دلیل عضو نبودن در سازمان تجارت جهانی هزینه‌های تمام‌شده برای صادرکنندگان بیشتر از سایر اعضا است. بنابراین باید بتوان حضور تاثیرگذاری در بازارها داشت.

دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی قرار گیرد

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ فرصت کنونی زمانی است که دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی قرار گیرد و مانند دو بال در خدمت تولید و صادرات کشور قرار گیرند تا بتواند دروضع کنونی از منافع ملی و عمومی کشور صیانت و حفاظت کرد و همچنین به نظر می‌رسد که نیاز به همدلی و همکاری بیش از پیش دولت و بخش خصوصی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه برخی از قوانین کشور پیچیده، تکراری و ناکارآمد است، ادامه داد:‌باید بر پایه خرد جمعی تصمیم‌های شایسته‌ای برای برون رفت از وضع حساس کنونی به دست آورد.

علیخانی با اشاره به مجوزهای غیرضرور و طولانی‌بودن فرایندها در کسب وکار عنوان کرد:‌ رتبه ایران در تجارت فرامرزی و در شاخص‌های کسب و کار چندان قابل دفاع نیست اما با فرض اینکه آنها هم مناسب باشد برپایه شرایط عادی است اما وضع کنونی کشور خاص است و قوانین عادی در وضع عادی نمی‌تواند در وضع خاص کارآمد باشد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ برای مدیریت کشور در شرایط خاص نیازمند قوانین و مقررات خاص هستیم به این معنا که قوانین عادی کشور باید مسکوت شود و برای مسکوت گذاشتن آنها نیازمند تعامل و همکاری دولت، مجلس و نهادهای قانونی بخش خصوصی و مشخصا اتاق بازرگانی و ستاد اقتصادی دولت هستیم.

وی درباره بسته پیشهنادی اروپا خاطرنشان کرد: از جزئیات بسته اروپا بی‌اطلاع هستم اما به گفته رئیس جمهور منافع ایران را تامین نمی‌کند و به نظر می‌رسد که ممکن است مقررات اتحادیه اروپا نتواند شرکت‌های بزرگ را مجبور به حضور در ایران کند. برخی از شرکت‌های بزرگ اروپا یا در آمریکا سهامدار هستند و بازار بزرگی در اختیار دارند و یا اینکه بسیاری از شهروندان آمریکا در این بنگاهها سهامدار هستند بنابراین به صورت طبیعی مشمول تحریم و جرائم سنگین می‌شوند و برخی از جرائمی که در دوره‌های گذشته شامل شرکت‌های بزرگ شد به این مفهوم است که ممکن است حتی اگر دولتمردان اروپا هم به آنها توصیه کنند منافع اقتصادی این اجازه را به آنها ندهد.

علیخانی خاطرنشان کرد:‌ در فرانسه 100 بنگاه اقتصادی بزرگ وجود دارد که حتی در انتخاب دولت مداخله می‌کنند و آنقدر قدرتمند هستند که تصمیم‌های دولت را اجرا نکنند اما اتحادیه اروپا در ساختار نظام بانکی و یا سایر مواردی که تاثیرپذیری کمتری از تحریم دارد می‌تواند امتیازهای بیشتری به ایران بدهد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ اروپا می‌تواند در تعرفه های گمرکی و ترجیحی امتیازهایی برای ایران تعیین کند و با بازکردن بازار صادراتی به روی ایران عرصه را برای فعالیت اقتصادی با ایران فراهم کند.

وی تصریح کرد:‌ همچنین در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به روز تولید اروپا می‌تواند همکاری بهتری با ایران داشته باشد و به بیان دیگر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی شاید در مذاکرات با اروپا بتواند درهای جدیدی را بازکند.

علیخانی گفت:‌ مبادلات بانکی نیز با بانکها‌ی کوچک که آمریکا در آن سهامدار نیست می‌تواند گسترش یابد و یکی از مسیرهایی که می‌تواند مسیر مبادلات بانکی را تسهیل کند صرافی‌ها هستند. و در اوج تحریم های دولت نهم و دهم عمده نقل و انتقالات ارزی توسط صرافی‌ها انجام شد و باید مانند گذشته از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار