اسفندیار چهاربند: کاهش نابرابری‌ها حرف اول را در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش می‌زند

امسال ساماندهی نیروها با تاکید بر مدرسه‌محوری است

تهران (پانا) - رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروها را با تاکید بر مدرسه‌محوری دانست و بر کاهش نابرابری‌ها برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۳۶۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
اسفندیار چهاربند: کاهش نابرابری‌ها حرف اول را در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش می‌زند

اسفندیار چهاربند در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی نیروی انسانی در مدارس گفت: «این اقدام در تابستان کار بسیار مهم و تاثیرگذاری است. با دو هدف عمده این کار را دنبال می‌کنیم؛ یکی از این اقدامات کاهش نابرابری‌ها است که تلاش می‌کنیم از طریق بازتولید نیروی انسانی موجود تعادلی بین استان‌ها، مناطق و مدارس اتفاق بیفتد و مانع از شکاف دسترسی نیروی انسانی شویم.»

چهاربند افزود: «سه شاخص مهم برای ارزیابی استان، مناطق و مدارس داریم؛ نسبت دانش‌آموز به معلم یکی از این شاخص‌هاست که به تناسب موقعیت جغرافیایی باید این شاخص تضمین‌کننده دسترسی دانش‌آموزان به مدارس و آموزش و پرورش باشد و اگر برخی استان‌ها و مناطق در این شاخص با کمبود معنی‌دار مواجه شوند باید تلاش شود نابرابری از بین رود.»

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش نسبت دانش‌آموز به کارکنان آموزشی را شاخص دوم ارزیابی نیروی انسانی خواند و گفت: «کارکنان تخصصی مربی، مشاور، معاون و مدیر مدرسه هستند اما معاون مدرسه به معاونان آموزشی، اجرایی، فناوری و پرورشی در مدرسه تقسیم می‌شود که این نسبت باید کنترل شود و مبتنی بر نیازها باشد.»

او سومین نسبت و شاخص را نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان آموزشی دانست و افزود: «کارکنان اداری و خدماتی به کارکنان تخصصی و معلم اضافه می‌شوند که این نسبت باید در کشور کنترل شود.»

چهاربند چهارمین شاخص را نسبت معلم به کارکنان آموزشی دانست و گفت: «این نسبت برای مهر امسال، ۷۰درصد به ۳۰درصد است. یعنی ۷۰درصد معلم و ۳۰درصد کارکنان تخصصی.»

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بر تخصیص نیروها متناسب با این شاخص‌ها، تاکید کرد و درباره هدف دوم که بهبود کیفیت است گفت: «باید تلاش کنیم که تخصص‌ها رعایت شود تا به صورت متوازن و رعایت کاهش نابرابری‌ها، نیروها به کار گرفته شوند.»

چهاربند درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و گزارش‌های منتشر شده درباره آن گفت: «نحوه پاسخ‌دهی به این کمبودها به این ترتیب است که از چند روش برای جبران این موضوع استفاده کنیم. استفاده از نیروی انسانی موجود را بهینه کنیم تا به فعالیت‌های اصلی تخصیص پیدا کند، با جذب نیروی جدید بخشی از کمبود را جبران کنیم، با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از ساعات غیرموظف و استفاده از نیروهای شاغل، خرید خدمات و حق‌التدریس کمبودهای نیرو را جبران کنیم.»

چهاربند افزود: «امسال ساماندهی نیروها با تاکید بر مدرسه‌محوری خواهد بود و اولویت جذب نیروی انسانی برای جذب نیروها در مدرسه است.»

او گفت: «به جز مدرسه، سایر واحدهای سازمانی مانند کانون‌های فرهنگی، مجتمع‌های ورزشی، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، سازمان دانش‌آموزی و انجمن اسلامی را داریم که ۳۰هزار نیرو در هر سال به این واحدها تعلق می‌گیرد. استراتژی این است تا زمانی که نیروی مدرسه تامین نشده به سایر واحدهای سازمانی نیرو ندهیم.»

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تلاش کردیم امسال مدارس کمتر از سال گذشته نیرو نگیرند و حداقل به اندازه سال گذشته جذب انجام دهند. بعد از مرداد اگر نیرویی باقی مانده باشد به سایر فعالیت‌ها در واحدهای خارج از مدرسه توزیع می‌شود و اگر کفایت نکند می‌توانند از روش‌های دیگر چون برون‌سپاری و خرید خدمت استفاده کنند.»

چهاربند افزود: «به دنبال یک ساماندهی هستیم که امکان توجه متوازن به فعالیت‌های مختلف آموزشی، ورزشی و پرورشی را فراهم کند. در این میان نیروهای پرورشی با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود جایگاه ویژه‌ای دارند.»

او افزود: «در سال تحصیلی پیش رو مجموع نیروهای پرورشی که به مدارس تخصیص می‌یابد نه تنها کمتر از سال گذشته نیست بلکه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر بیش از سال گذشته خواهد بود که بخشی از طریق نیروی موظف و بخشی از طریق نیروی غیرموظف تامین می‌شود.»

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تلاش می‌کنیم در مجموع مدارسی داشته باشیم که سال آینده بهتر به نیازهای دانش‌آموزان پاسخ دهند. این احتمال که برخی فعالیت‌ها در واحدهای خارج از مدرسه تعدیل شود وجود دارد که البته آن هم به روند ساماندهی استان‌ها بستگی دارد. در شهریور باقی مانده نیروی انسانی را به سایر واحدها با رعایت اولویت و تشخیص استان‌ها تخصیص می‌دهیم.»

چهاربند ادامه داد: «همه مجوز آزمون استخدامی اخیر که در ماه تیر برگزار شد مربوط به نیروی معلم بود اما برای تعهد دبیری ۲۵ هزار مجوز گرفتیم که سهمیه برای همه گروه‌های آموزشی و تخصصی در نظر گرفته شده است و دفترچه آن در حال آماده شدن است. در آزمون سراسری سال آینده برای تعهد دبیری ۹۰۰ سهمیه نیروی مشاوره از طریق دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده می‌شود.»

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش درباره کیفیت نیروی انسانی گفت: «وضع موجود حاصل سال‌ها جذب نیرو است. در تلاشیم از طریق برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با حضور نیروهای پرورشی دانش و مهارت حرفه‌ای معلمان را ارتقا دهیم. حوزه پرورشی به این حوزه توجه خوبی داشته و کارگاه‌های تخصصی در مناطق برگزار می‌کند و سالانه چندمیلیون نفر ساعت در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.»

او افزود: «امسال با قوت و بدور از شعارزدگی ساماندهی نیروی انسانی را با تاکید بر مدرسه محوری انجام می‌دهیم حتی اگر لازم باشد بخشی نیروهای اداری به مدرسه برگردند، باید برگردند، زیرا معتقدیم مدرسه خط مقدم آموزش است و هیچ چیز واجب‌تر از توجه به آن نیست و نمی توانیم برای ارائه خدمات در سایر واحدها از مدرسه معلم بگیریم و در آنجا کمبود پیدا کنیم.»

چهاربند گفت: «به دنبال آن هستیم همه انرژی موجود در مدرسه صرف شود و مدرسه‌ای را برای سایر واحدهای سازمانی معطل نمی‌گذاریم و تعطیل نمی‌کنیم. در مدرسه هم اولویت با تامین معلم در کلاس است. برای مهر ۹۷ مصداق عینی مدرسه‌محوری را در ساماندهی نیروی انسانی تجربه می‌کنیم. صیانت می‌کنیم تا کمبود نیرو به مدرسه و کلاس‌های درس آسیب نزند.»

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش واحد مدرسه و کلاس درس را در آموزش و پرورش آسیب‌پذیرترین واحد نامید و گفت: «باید این خط مقدم خدمات‌رسانی آموزشی و پرورشی را حفظ کنیم. هیچ کس اجازه ندارد نیروی انسانی را قبل از آنکه مدرسه تامین شده باشد در جای دیگری هزینه کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار