در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر در اصفهان

سیدمحمد بطحایی: از مهرماه امسال هیچگونه رقابت فردی‌ در مدارس دوره ابتدایی برگزار نخواهد شد

اصفهان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، مدرسه محوری و حذف رقابت‌های فردی را دو سیاست عمده و اساسی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برای دوره ابتدایی معرفی کرد.

کد مطلب: ۸۳۶۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سیدمحمد بطحایی: از مهرماه امسال هیچگونه رقابت فردی‌ در مدارس دوره ابتدایی برگزار نخواهد شد

سیدمحمد بطحایی که صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر اداره‌های کل آموزش و پرورش سراسر کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه این دو سیاست می‌تواند هسته اصلی سند تحول بنیادین تلقی شود،‌ تاکید کرد: ناکامی و شکست در استقرار این دو سیاست به معنای ناکامی در اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود.

او افزود: مخاطبان اصلی این دو سیاست، همکاران دوره ابتدایی هستند که وظیفه آنان تنظیم کنندگی عوامل موثر بر تضمین کیفیت آموزش ابتدایی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تبیین چند نظریه در زمینه مدیریت سازمانی افزود: مکاتب مدرن مدیریت سازمان‌ها را به مثابه موجودات زنده‌ای می‌دانند که تغذیه و تنفس می‌کنند و حتی تولید مثل دارند. بر همین اساس اگر نیازهای ضروری سازمان ها تامین نشود آنها دچار مرگ می‌شوند.

بطحایی از همین منظر به تشریح سیاست مدرسه‌محوری پرداخت و در این باره گفت:‌ مدرسه که مهمترین و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی دنیاست،‌ یک سازمان و موجود زنده است. برای نمونه محتوای آموزشی را می‌توان فضای مدرسه دانست و از سوی دیگر انتقال و تبادل تجربه یک مدرسه با مدرسه دیگر را می‌توان به مثابه تولیدمثل در نظر گرفت.

او با یادآوری اینکه مدرسه‌محوری بحث امروز و دیروز آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: این سیاست در سال‌های گذشته با عناوین دیگری همچون مدیریت آموزشگاهی و مدرسه سبز مطرح شده بود اما تا کنون در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی نرسیده‌ایم.این در حالی است که تا زمانی که مدرسه ما به موجودی زنده تبدیل نشود ده‌ها همایش و برنامه‌ریزی ما را به سر منزل مقصود در تحقق اهداف سند تحول بنیادین نمی‌رساند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش‌های ستادی وزارت آموزش و پرورش باید نقش حمایت کننده از مدرسه را بر عهده بگیرند از وضع کنونی که این بخش‌ها در همه امور برای مدارس دستورالعمل می‌نویسند انتقاد کرد و افزود:‌ نقطه شروع سیاست مدرسه‌محوری از توجه به مدیر مدرسه باید آغاز شود که در این راستا چهار برنامه از جمله نظام سنجش صلاحیت مدیران مدارس طراحی شده است.

بطحایی در تشریح سیاست راهبردی دوم وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی گفت:‌ رقابت به طور کلی از برخی محاسن برخوردار است اما شیوه رقابتی‌ای که اکنون دنبال می‌شود همان مزایای اندک رقابت را نیز از بین برده است.

او با بیان اینکه از مهرماه امسال هیچگونه رقابت فردی‌ای چه در قالب مسابقه و چه در دیگر قالب‌ها در مدارس دوره ابتدایی برگزار نخواهد شد اضافه کرد: از این پس در دوره ابتدایی اگر اجرای فعالیتی رقابتی نیز در دستور کار باشد آن رقابت باید به صورت گروهی انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد که هیچگونه تفکیک دانش‌آموزان در کلاس‌ها بر اساس معیارهایی نظیر کندذهنی یا تیزهوشی، دارا بودن یا ندار بودن و سایر معیارها مورد تایید آموزش و پرورش نیست.

بطحایی سخنانش را در این گردهمایی با تاکید بر اهمیت یادگیری زبان فارسی در دوره ابتدایی در مناطق دو زبانه به پایان رساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار