بهروز بهزادی*

ترامپ و زمین‌سفت مطبوعات

دونالد ترامپ که سفرش به لندن با تظاهرات گسترده مردم روبه‌رو شده است، دیروز باز مطبوعات را متهم کرد که حرف‌هایش را طور دیگری نوشته‌اند. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که ترامپ قبل از سفر در گفت‌وگویی با روزنامه سان، به نخست‌وزیر انگلیس درباره برگزیت انتقاد کرده و از بوریس جانسون، وزیر خارجه مستعفی کابینه او که رقیب وی برای نخست‌وزیری است با جملاتی تعریف کرده بود.حالا این آقای ترامپ است که به یک رسانه خارج از امریکا اتهام زده و در مقابل او سردبیر و خبرنگار گفت‌وگوکننده قرار دارند که باید از حیثیت حرفه‌ای خود دفاع کنند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

آنچه آقای ترامپ درباره رسانه‌ها می‌گوید و گاهی هم در توییتر خود می‌نویسد، قصه جدیدی است. او در داخل کشورش رسانه‌های منتقد خود را قبول ندارد و بارها گفته است این رسانه‌ها اخبار «فیک» که به تعبیری «نادرست» می‌شود را منتشر می‌کنند.آنچه در مورد روزنامه سان اتفاق افتاده در خارج امریکاست و نخستین چالش رویارویی رییس‌جمهور امریکا با مطبوعات خارج از ایالات متحده است. به نظر می‌رسد، رسانه‌های داخل امریکا بر اثر تکرار در برابر توهین‌های حرفه‌ای رییس‌جمهور امریکا نوعی مصونیت پیدا کرده باشند، ولی در اروپا روزنامه‌نگاران تشکیلات حرفه‌ای بسیار قوی دارند که می‌توانند از عملکرد خود دفاع کنند.

به ویژه که تظاهرات گسترده لندن نشان داده است که بسیاری از انگلیسی‌ها در تظاهرات، شخصیت‌ ترامپ را هدف قرار داده‌اند که نشانه ناخشنودی آنان از رفتار رییس‌جمهور امریکا است. گفتنی است در جایی ژورنالیست‌ها باید به آقای ترامپ پاسخ دهند و به او بفهمانند که وظیفه یک رسانه مردمی در کنار تمامی وظایف حرفه‌ای خود انتقاد نیز هست و کسی که از انتقاد برمی‌آشوبد باید تاوان کار خود را بدهد.

منبع: اعتماد

رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» و روزنامه‌نگار پیشکسوت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار