درگفت‌وگو با پانا

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران: لیست گروه‌های کالایی وارداتی اصلاح شود

تهران (پانا) - معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید گروه‌های کالایی وارداتی دوم و سوم باید با هم ادغام و لیست آنها نیز اصلاح شوند. براساس اطلاعات بخش خصوصی برخی از مواد اولیه در گروه یک، برخی در گروه دوم و برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولید در گروه سوم کالایی قرار دارند که در فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز، مبادله اسناد تجاری مبدا و بارنامه گمرکی ایجاد خلل می‌کند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران: لیست گروه‌های کالایی وارداتی اصلاح شود

مظفرعلیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ ایرادهایی که در این گروه‌بندی‌ها وجود دارد باید با مشارکت و مشورت اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های تجاری و صنعتی کشور اصلاح شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشور اظهار کرد:‌ فرآیند ایجاد ممنوعیت در واردات که تحت عنوان گروه کالایی چهارطبقه‌بندی شده است نیز اشکال‌هایی را ایجاد می‌کند و برخلاف ماده 22 احکام دائمی قانون برنامه توسعه است.

علیخانی تاکید کرد:‌ تجارت جاد‌ه‌ای دو طرفه است و نمی‌توان گفت که مرزهای کشور را به روی کالاهای صادراتی کشورهای دیگر می‌بندیم و این انتظار را داشته باشیم که کالاهای صادراتی ما به صورت سهل و ساده وارد بازار این کشورها شود.

علیخانی خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات برخی از کالاها به کشور با اعتراض برخی از شرکای تجاری همراه شده است و چند روز پیش سفیر ایتالیا در نشست مشترک ایران و ایتالیا به این نکته اشاره کرد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برخی از شرکت‌های تجاری مستقر در ایران نمایندگی انحصاری برندهای خاصی در دنیا را دارند که آن کالاها به ایران وارد می‌شود و اکنون با ممنوعیت واردات روبرو شده‌اند و این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها نیز در ایران به ثبت رسیده‌اند.

جایگزینی اصلاح تعرفه گمرکی و ثبت سفارش به جای ممنوعیت‌های وارداتی

وی ادامه اداد:‌ دولت می‌تواند براساس حکم قانون تعرفه‌های گمرکی را افزایش دهد و از طریق ابزارهایی مانند ثبت سفارش و تنظیم سیاست خارجی برای مدیریت واردات به کشور استفاده کند.

علیخانی عنوان کرد: نظام تجاری کشور باید با سایر کشورهایی که جزو شرکای تجاری ایران هستند برقرار باشد تا رفتاری متقابل با کشور انجام ندهند و در فرآیند صادرات کشور اخلالی ایجاد نشود.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ در وضعی که آمریکا و کشورهای همسو با این کشور برای منافع خود، روابط صنعتی و تجاری با ایران را کاهش داده‌اند یا متوقف می‌کنند می‌خواهند روزنه‌های ما را در فرآیند تجاری بندند بنابراین باید دست و بال صادرکنندگان را باز کنیم تا بدون دغدغه و محدودیت‌های ناشی از قوانین داخلی کشور بتوانند برای توسعه صادرات گام بردارند.

پیمان‌سپاری ارزی سیاستی شکست‌خورده است

وی اضافه کرد:‌ زمزمه‌هایی درباره پیمان‌سپاری ارزی، بازگشت ارز به شبکه بانکی، ایجاد محدودیت‌های ارزی مشکل‌های جدی ایجاد می‌کند و باید گفت در 60 سال گذشته بحث پیمان‌سپاری‌های ارزی بارها در دستور کار قرار گرفته است و در تمامی این موارد با شکست مواجه شده است.

علیخانی ادامه داد: از سوی دیگر برگشت ارز به اقتصاد مدنظر است نه به شبکه بانکی و این تجربه‌ای است که در اوج تحریم‌ها صادرکنندگان توانسته‌اند با استفاده از شبکه مویرگی و تجربه و تخصص خود صادرات را انجام دهندو ارز را در بازارهای خارجی به واردکنندگان تحویل دهند تا آنها هم بتوانند ارز مورد نیاز خود برای واردات مواد اولیه به کشور را در اختیار داشته باشند.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:‌ عوارض صادراتی نباید مورد توجه قرار گیرد و عوارض صادراتی موجود نیز باید حذف شود و قیمت‌های پایه صادراتی نیز به منظور بهبود شرایط صادرات اصلاح شودو اظهارکالایی صادرکنندگان به رسمیت شناخته شود.

معافیت مالیاتی صادرکنندگان به رسمیت شناخته شود

وی ادامه داد:‌ معافیت مالیاتی که قانونگذار برای صادرکنندگان پیش‌بینی کرده است باید به رسمیت شناخته شود و درآمدهای صادرکنندگان پروانه دار را مشمول معافیت‌های صادراتی بدانیم.

علیخانی با تاکید برثبات سیاست‌های تجاری کشور عنوان کرد:‌ ثابت سیاستگذاری موجب ایجاد اعتماد در میان صادرکنندگان و واردکنندگان کشور می‌شود تا برای تولید برنامه‌ریزی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار