انتقاد سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان از تک تالیفی کتب درسی

تهران (پانا) - سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان از تک تالیفی کتاب‌های درسی انتقاد و تاکید کرد سازمان پژوهش باید تک تالیفی کتاب درسی را رها و بر چندتالیفی کتب نظارت کند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان از تک تالیفی کتب درسی

محمود مهرمحمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش‌ به چالش‌های سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: «سندتحول بنیادین زیرنظام‌هایی را پیش‌بینی کرده که یکی از آن‌ها برنامه درسی است. الگوی نظری و نزدیک به اجرا در سند تحول برای همه زیرنظام‌ها پیش‌بینی شده است.»

او افزود: «متاسفانه هنوز کار سند به سامان نرسیده بود که سند برنامه درسی ملی به صورت موازی تنظیم، تصویب و اجرا شد و این سردرگمی به دلیل همین سند برنامه درسی ملی است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: «هر دو سند برنامه درسی ملی و سند تحول مرجع قانونی هستند. یکی از آسیب‌ها و علل عدم کارآمدی در نظام محتوایی آموزش و پرورش، ابهام و دوگانگی در زیرنظام برنامه درسی است. در سند تحول تصویر دیگری از برنامه درسی ارائه شده است و انعطاف‌هایی دارد که به وضوح در سند برنامه درسی ملی دیده نمی‌شود.»

مهرمحمدی گفت: «نیاز است مدیریت جدید نگاه عمیقتر و ساختارشکنانه‌تری داشته باشد. اگر بخواهیم مروری بر تغییر و تحولات سال‌های گذشته کنیم منصفانه باید قدردان باشیم.»

او افزود: «نباید غافل شد که سازمان پژوهش هم برنامه‌ریزی می‌کند و هم تولید کتاب درسی و یکی از مصائب اساسی سازمان گرفتار شدن در عملیات تولید و چاپ کتب است. سازمان پژوهش باید تالیف را از برنامه‌ریزی جدا کند. متاسفانه فهم دقیقی از تمایز این دو پدیده نداریم. سازمان بخشی حاکمیتی است که باید متکفل تولید برنامه درسی باشد.»

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «سیاست چندتالیفی ده‌ها سال است مورد بحث است اما محقق نشده. سازمان پژوهش باید تک‌تالیفی کتاب درسی را رها و بر چندتالیفی کتب نظارت کند.»

مهرمحمدی ادامه داد: «ایده‌آل آن است که سازمان پژوهش وظیفه حاکمیتی‌اش که برنامه ریزی درسی است را انجام دهد. چشم‌ها را بشوییم و بار دیگر ببینیم. تک‌تالیفی برای سیستم ما سم است. باید امکان دهیم که دیگران هم وارد شوند و در تالیف کتب درسی مشارکت کنند. می‌شود در مقیاس کوچک چندتالیفی را در برخی درس‌ها انجام داد. چابک‌سازی باید در سازمان پژوهش صورت گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار