خسارت حمله پلنگ به 15 دامدار فارسی پرداخت شد

شیراز (پانا) - در جلسه‌ای با حضور کارشناسان اداره کل محیط‌زیست فارس و نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، 15 دامدار که درسال گذشته در شهرستان‌های مختلف استان از جمله شیراز، منطقه ارژن، پریشان ، نور آباد، فیروز آباد، رستم، ممسنی و فیروزآباد متحمل خسارات مالی ناشی از حمله پلنگ به دام‌هایشان شده بودند، خسارت وارده را دریافت کردند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
خسارت حمله پلنگ به 15 دامدار فارسی پرداخت شد

سعید محمودی اظهار کرد: با توجه به پراکنش پلنگ در استان فارس و حضور دامدارها در زیستگاه‌های پلنگ، عدم مراقبت اصولی چوپان‌ها از گله موجب بروز حمله پلنگ به دام‌ها می‌شود.

محمودی اضافه کرد: سیستم غذایی پلنگ متنوع بوده از علف خواران کوچک چثه مانند خرگوش تا علف خواران بزرگ چثه قوچ و میش وحشی تغذیه می‌کند متاسفانه به علت خشکسالی ، تخریب زیستگاها، کمبود آب و غذا و کاهش طمعه پلنگ، باعث شده که این حیوان از زیستگاه خود خارج شده و به محل سکونت انسان‌ها نزدیک شود که این امر باعث تعارض بین انسان‌ها و پلنگ شده است.

وی تاکید کرد: استان فارس یکی از زیستگاه های با اهمیت پلنگ ایرانی در کشور است که در آن مانند سایر زیستگاه های برای حفظ بقاء خود با تهدیدات زیادی روبرواست که لازم است برای حفاظت از گونه پلنگ نسبت به تهیه و تدوین یک برنامه عمل جامع با اهداف مشخص اقدام شود.

او در ادامه بیان کرد: شاید بتوان مهمترین رویکرد این برنامه را حفاظت از زیستگاه ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان دانست. در حال حاضر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از امن ترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در مقایسه با مناطق آزاد به شمار می روند. این در حالی است که گونه پلنگ در برخی از زیستگاه های آزاد استان نیز حضور داشته و بیشترین تهدیدات به دلیل تعارض با دامداران در این مناطق است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: پس از نشستها و مذاکرات در خصوص تعارضات این گونه با دامداران سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری "بیمه ما" برای بیمه پلنگ در قالب برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت این گونه در کشور تعاملاتی در قالب یک تفاهم نامه صورت گرفته است که می تواند بخش عمده ای از تلفات این گونه ارزشمند را در کشور کاهش دهد.

محمودی افزود: در سال گذشته پیرو تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان محیط زیست ، بیمه ما و صندوق ملی محیط زیست نسبت به پرداخت 15 فقره حمله ناشی از پلنگ به دامداران استان، با توجه به همکاری بیمه ما در راستای کاهش تنش های تعارضات بین عشایر و روستاییان اقدام شد.

محمودی عوامل تهدید کننده گونه را تعارضات،کاهش طعمه، تصادفات جاده ای و... خواند و گسترش سکونتگاه های انسانی، گسترش زمین های زیر کشت، احداث جاده ها و بزرگ راه ها، معدن، برداشت از محصولات جنگلی، کاهش جمعیت طعمه، قطع کریدور ها و خشکسالی از عمده ترین عوامل تهدید این گونه در استان برشمرد که البته این عوامل در تمامی زیستگاه های پلنگ در کشور کم و بیش یکسان هستند.

وی ضمن ابراز تاسف از کوچک شدن زیستگاه ها که پلنگ را در محاصره انواع این تهدیدها قرار داده است از دامداران خواست تا نسبت به چرای دام با پروانه اقدام و از ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و زیستگاه های حساس مناطق استان خودداری و موارد لازم در حفاظت از گله ها و دام خود را انجام دهند.

گونه پلنگ Panthera pardus بزرگ جثه ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان است و در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض تهدید شناخته شده است. همچنین گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از 9 زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آنها به شمار می رود. دست و پاهای کوتاه و بدن قوی داشته و شانه پشت و پهلوها از خال های گل مانندی پوشیده شده و لکه های سیاه بر روی سر،گلو، سینه و شکم دارد. گونه پلنگ ایرانی در لیست سرخ IUCN در معرض انقراض و ضمیمه ۱ کنوانسیون CITES است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار