مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس: ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی سمی و سرطان زا هستند

شیراز (پانا) - مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی بدون پلاستیک گفت: امروز پلاستیک‌‌ها در کنار سایر عوامل آلودگی محیط زیست، به بلای جان محیط زیست تبدیل شده است و سرعت نابودی محیط زیست را افزایش داده‌اند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس: ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی سمی و سرطان زا هستند

سعید محمودی افزود: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های بهداشتی و محیط زیستی و استفاده از کیسه های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز جهانی بدون نایلکس بوده است ، براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیشتر این پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

وی افزود: متأسفانه ما انسان‌ها مشتاقانه و بدون هیچ احساس مسئولیتی از انواع پلاستیکها استقبال می‌کنیم ولی هرگز تصور نمی‌کنیم که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی هستیم. فاجعه‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد. امروزه پلاستیک بخش بزرگی از محیط‌زیست را اشغال کرده که اگر مدیریت صحیح انجام نگیرید به طبیعت و منابع طبیعی آسیب می‌رساند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با اشاره به مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه های پلاستیکی بیان داشت: ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی(پلی استایرن)، علاوه بر سمی بودن، با آزاد کردن ماده "مونومر استایرن" و "دیوکسین"، باعث ایجاد سرطان کبد ، مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می‌شوند.ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی توانایی نگهداری رنگ را ندارند و تماس مواد داغ با این ظروف، موجب ترکیب رنگ با ماده غذایی و تهدید سلامت می‌شود.

دکتر محمودی به تجزیه دیرهنگام این ظروف در طبیعت اشاره کرد و گفت: به خاطر تجزیه طولانی مدت این ظروف باید در خصوص حفظ محیط زیست و بهداشت آن، به آیندگان پاسخگو باشیم.

وی گفت:هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد. کیسه های پلاستیکی درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند.

محمودی با اظهار تاسف افزود: کیسه های بلعیده شده حتی پس از مرگ جانوران و تجزیه آنها نیز سالم باقی می مانند، بنابراین دوباره پراکنده شده و از بین بردن حیاتی دیگر را ادامه می دهند. پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شوند. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست هستند.همچنین مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و دارا بودن مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، در خاک باقی می مانند و به این ترتیب مواد شیمیایی آنها به تدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می شود؛ بنابراین علاوه بر اثرات کیسه ها و ظروف پلاستیکی روی محیط زیست، آنچه حائز اهمیت است، سلامت انسان هاست، به خصوص اینکه امروزه مصرف بیش از حد و نابجا از این مواد، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت انسان به همراه دارد.

وی در پایان گفت :نباید فراموش کرد که درگذشته این کشور، استفاده از پاکت کاغذی و زنبیل برای حمل میوه و دیگر مواد مرسوم بوده است و حال نیز می‌توان این رسم را تازه کرد تا جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود و دراین‌باره می‌توان از الگوهای قدیمی خود بهره برد و نیازی به الگوبرداری از کشورهای خارجی نیست، شهروندان باید تلاش کنند تا با جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه‌های پلاستیکی فرهنگ کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را در خود نهادینه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار