درگفت و گو با پانا

سید جواد هاشمی: هیچ دفاعی مقدس‌تر از دفاع از حقوق کودکان نیست

تهران (پانا) - سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است هیچ دفاعی مقدس‌تر از دفاع از حقوق کودکان نیست؛ زیرا بچه‌های این نسل مهجور واقع شده‌اند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۳۶۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد هاشمی: هیچ دفاعی مقدس‌تر از دفاع از حقوق کودکان نیست

سید جواد هاشمی کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع اقتباس در سینمای کودک و نوجوان با اشاره به ژانر خیالپردازی و اهمیت آن در محصولات ویژه کودکان اظهار کرد: پرورش صور خیال برای بچه‌ها بسیار جذاب است. وقتی وارد حوزه خیالپردازی بچه‌ها می‌شویم، آن‌ها فیلم ساخته شده بر این مبنا را دوست خواهند داشت. کاری که ما در «آهوی پیشونی سفید» کردیم، هم این بود. در واقع کار ما استعاری بود. بچه‌ها با دیدن شخصیت‌هایی که آدم‌اند، اما به صورت استعاری نقش یک حیوان را بازی می‌کنند، ارتباط خوبی برقرار و آن را باور می‌کنند. در حال حاضر نیز مشغول ساخت فیلم سینمایی دیگری به نام «تورنادو» هستم که دوباره بچه‌ها را وارد دنیای خیال خود می‌کند.

وی پیش‌بینی‌اش از میزان استقبال مخاطبان کودک و نوجوان از این فیلم جدید را خوب عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه تمام چیزهایی که بچه‌ها در اطراف خود می‌بینند، واقعی است، به نظرم باید این فیلم را دوست داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به این که چقدر در سینمای کودک و نوجوان به وجه خیال‌انگیزی قصه‌ها توجه شده است، عنوان کرد: به نظرم اصلا توجهی نشده و بچه‌های ما از نظر دسترسی به فیلم‌های کودک و نوجوان در سینمای ایران دچار فقر هستند.

وی درباره علت انتخاب سینمای کودک و نوجوان برای فیلمسازی توضیح داد: در حال حاضر کودکان و نوجوانان بیشتر فیلم‌های خارجی تماشا می‌کنند که هیچ رابطه‌ای با فرهنگ و اصالت ایرانی ندارند. به همین دلیل من به جای انتخاب ژانر دفاع مقدس برای فیلمسازی، سینمای کودک و نوجوان را انتخاب کردم، زیرا معتقدم هیچ دفاعی مقدس‌تر از دفاع از حقوق بچه‌ها نیست. فکر می‌کنم بچه‌های نسل امروز مهجور واقع شده‌اند و متأسفانه به آن‌ها توجهی نمی‌شود.

سینمایی موفق است که «برای کودک» باشد، نه »درباره کودک»

کارگردان «اختاپوس» با بیان این که مسئولان حوزه سینما باید بیشتر به کار کودک و نوجوان توجه کنند، درباره تاثیرگذاری جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بر رونق سینمای کودک و نوجوان ادامه داد: برای کودکان و نوجوانان در زمینه‌های تولید، اکران و برگزاری جشنواره باید به طور اختصاصی کار کرد. اگرچه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از نظر کمی و کیفی در سال‌های اخیر افت و خیز داشته است، اما مسیری برای توجه حداقلی و رقابتی به سینمای کودک و نوجوان است. صد درصد برگزاری این جشنواره بهتر از عدم برگزاری آن است، اما فیلم کودک و نوجوان برای دیده شدن یا باید به جشنواره فیلم فجر راه یابد و یا اینکه مورد توجه ویژه باشد.

وی در پاسخ به این که بهتر است سینمای کودک و نوجوان بر کدامیک از رویکردهای «درباره کودک» و «برای کودک» تمرکز کند، گفت: فیلم «درباره کودک» برای بچه‌ها مناسب نیست و یک ژانر شکست‌خورده است. این فیلم‌ها در سینما چندان جواب نمی‌دهند. گاهی فیلم‌هایی آموزشی در تلویزیون برای خانواده‌ها ساخته می‌شود که نحوه رفتار با بچه‌ها را یاد می‌دهد و خوب هم هست، اما در سینما باید برای کشاندن خانواده‌ها به سالن سینما انگیزه ایجاد کرد. ما باید در وهله اول تماشاگر را به سینما بکشانیم و بعد حرف خود را با او مطرح کنیم. معتقدم سینمای «درباره کودک» موفق نیست و نخواهد بود، اما موفقیت بیشتری باید نصیب فیلم‌های «برای کودک» شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار