هدف ایران تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری با ترکیه است

تهران (پانا) - محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا می‌گوید ترکیه در بین 15 کشور همسایه ایران٬ مهمترین کشور محسوب می‌شود و هدف ما تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین دو کشور است.

کد مطلب: ۸۳۶۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف ایران تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری با ترکیه است

به گزارش ایرنا، طاهریان‌فرد روز گذشته در نشست مشترک با مدیران و اعضای اتاق بازرگانی ازمیر افزود: بین دو کشور ترکیه و ایران 600 کیلومتر مرز مشترک و سه دروازه رسمی گمرکی وجود دارد که از این ظرفیت باید برای رسیدن به هدف تجارت 30 میلیارد دلاری بیشتر استفاده شود.
طاهریان‌فرد حجم کنونی مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه را حدود 12 میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: این حجم رابطه تجاری با همکاری دوجانبه بخش‌ خصوصی دو کشور به راحتی می‌تواند تا سه برابر افزایش یابد و این ظرفیت وجود دارد.
وی با بیان این که 'بخش خصوصی در ترکیه قوی و با تجربه است و ایران نیز در راستای توسعه فعالیت بخش خصوصی تلاش می‌کند، اظهار کرد: تلاش‌ها برای برقراری تجارت با پول ملی بین دو کشور به مرحله خوبی رسیده است و این امر در مدت زمان کوتاهی ممکن خواهد شد و با تحقق آن بخش خصوصی دو طرف با سهولت بیشتری با طرف مقابل خود به مبادلات تجاری خواهند پرداخت.
سفیر ایران در آنکارا، ترکیه را اولین انتخاب و مقصد گردشگران ایرانی عنوان کرد و گفت: هر سال تعداد گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، افزایش می‌یابد به طوری که سال گذشته بالغ بر 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند.
جمال الماس اوغلو معاون اتاق بازرگانی ازمیر نیز در این مراسم گفت: ایران دارای سهم 330 میلیون دلاری در بازار گردشگری منطقه اژه است و ظرفیتهای همکاری زیادی در زمینه گردشگری و همچنین تجارت بین ترکیه و ایران وجود دارد.
وی افزود: در حالی که تعداد ایرانیانی که در سال 2014 به ترکیه سفر کرده بودند، 1.6 میلیون نفر بود، این رقم در سال گذشته میلادی به 2.5 میلیون نفر افزایش یافت و انتظار می‌رود تعداد گردشگران ایرانی در سال 2018 به بیش از سه میلیون نفر برسد.
وی بر توسعه همکاری‌های دو کشور ایران و ترکیه در بخش گردشگری تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار