زینی‌وند: حادثه مدرسه معین باعث شد درباره جذب نیروی انسانی اقدامات جدی‌تری انجام دهیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی همه جزئیات مربوط به سامانه‌های این سازمان، شهریه همه مدارس غیردولتی، تخلفات شهریه و اقدامات آموزش و پرورش در ارتباط با مدرسه معین را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۳۶۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
زینی‌وند: حادثه مدرسه معین باعث شد درباره جذب نیروی انسانی اقدامات جدی‌تری انجام دهیم

به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، مجتبی زینی‌وند در نشست خبری صبح امروز خود توضیحاتی درباره شهریه‌های مدارس غیردولتی، مدارس هیات امنایی، پذیرش معلمان آزاد در مدارس غیر دولتی و ... ارائه کرد.

او در ابتدای نشست خود در استودیو الفبا درباره سامانه‌های این سازمان گفت: «ما در یکی از نشست‌های خبری درباره طراحی این سامانه‌ها و ضرورتش برای دسترسی مردم و شفافیت برنامه‌های سازمان با توجه به حساسیت خاص برنامه‌هایمان، تاکید کردیم و اینکه بتوانیم سامانه‌ها را ساماندهی کنیم، مشکلات حل می‌شود.»

زینی‌وند ادامه داد: «سامانه صدور مجوز الکترونیکی باعث شده در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی شده و همه فرایند قابل پیگیری هست و مراحل انجام صدور مجوز مشخص شده است. حتی بخش مجوز فعالیت مرکز غیردولتی که بعدش باید فضا معرفی شود نیز الکترونیکی شده است.»

ثبت اطلاعات 80 درصد مدارس متقاضیان خرید خدمات در سامانه‌ مدارس غیردولتی

او افزود: «همه مراحل ثبت‌نام تا مرحله تعیین میزان شهریه به صورت الکترونیکی بررسی شده است و بعد از تعیین شهریه، ما به دو صورت ساماندهی از حیث هزینه و شهریه را تعیین کردیم. شهریه اول شامل هزینه برنامه درسی و برنامه فوق برنامه غیردرسی است و یک شهریه نیز شهریه اختیاری مثل بحث درباره هزینه برنامه‌های تابستانی است. بخش دوم را نیز مشخص کردیم که با این میزان برنامه و این میزان هزینه می‌توانید در برنامه‌های درسی شرکت کنید و تمام برنامه‌ها باید در سامانه تعریف شود که تمرکزمان بر مهارت‌آموزی بود. موسسان را موظف کردیم بر‌اساس ساعات تعیین شده فعالیت تابستانی داشته باشد که عموما هم ساعات این برنامه را کم کردیم.»

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: «۶۵ مدرسه را ثبت تخلف کردیم که ناظران مقیم در مناطق به آن رسیدگی می‌کنند.»

زینی‌وند درباره سامانه خرید خدمات هم گفت: «برخی از معلمان خرید خدمات گاهاً از حقوق یا عدم پوشش بیمه‌ای خود گلایه دارند. سامانه خرید خدمات به این منظور طراحی شده است که بر تمام موارد مربوط به معلمان طرح خرید خدمات در مدارس غیردولتی به صورت شفاف نظارت داشته باشد. در این سامانه اطلاعات تمام پرسنل درج می‌شود و حق‌الزحمه معلم نیز باید براساس یک دستورالعمل پرداخت شود. تاکنون بیش از ۸۰ درصد مدارس خرید خدمات، اطلاعات خود را وارد این سامانه کرده‌اند.»

بالاترین شهریه‌ای که در تخلفات ثبت شده است ۲۱ میلیون تومان است

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که گاهاً دیده می‌شود شهریه‌های بالای ۲۵ میلیون تومان از اولیاء دریافت می‌شود و همچنین گزارش‌هایی درباره شهریه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی در مدارس به اصطلاح لاکچری منتشر می‌شود، گفت: «ما تخلفاتی در زمینه شهریه‌های خارج از مصوبه داشته‌ایم، اما بالاترین ثبت تخلف ما، شهریه ۲۱ میلیون تومانی بوده است و به هیچ عنوان بحث‌هایی که درباره مدارس با شهریه‌های ۵۰ میلیونی و ... می‌شود را نمی‌پذیریم و بارها اعلام کرده‌ایم اگر کسی مستنداتی درباره این مدارس دارد، به ما اعلام کند. درباره شهریه باید بگویم که ما در اقدامی جدید، ناظران مستقر در مناطق را داریم که به صورت مستمر و روزانه پنج تیم بر مدراس غیردولتی تهران نظارت دارند. مبنای ما برای نظارت، شکایت‌های مردمی، نظر دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی است؛ حتی ما روی کار ناظران مقیم نیز نظارت داریم و به تازگی درخواست داده‌ایم که یکی از ناظران مقیم تغییر کند.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به بحث درباره مراکز پیش‌دبستانی پرداخت و گفت: «ما هیچ اختلاف‌نظری با هیچ مجموعه‌ای در آموزش و پرورش نداریم، چرا که قانون تکلیف را در مورد مراکز پیش‌دبستانی مشخص کرده است و تنها مرکز صدور مجوز در این خصوص، آموزش و پرورش و ذیل آن، سازمان مراکز غیردولتی است.»

۶۷۰۰مرکز پیش دبستانی در سامانه برای اخذ مجوز ثبت‌نام کرده‌اند

او با تشریح مدل‌های متفاوت مراکز پیش‌دبستانی گفت: «مراکز پیش‌دبستانی ما به مراکز پیش‌دبستانی دولتی با مشارکت مردم و مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی تقسیم می‌شود؛ به معنای دیگر ما پیش‌دبستانی دولتی صِرف نداریم. تنها در مناطق دوزبانه، روستایی، عشایری و مناطق کم‌برخوردار و حواشی شهرها، دولت اعتباری را برای پیش‌دبستانی‌ها اختصاص داده است که این مناطق هم کاملاً مشخص هستند، اما در بحث مدارس پیش‌دبستانی غیردولتی، باز هم دو شکل پیش‌دبستانی داریم؛ یک شکل آن کاملاً غیردولتی که مستقلاً مراکزی تأسیس شده است و یک مدل پیش‌دبستانی‌هایی است که ضمیمه یک مدرسه غیردولتی دایر است. براساس الگوی شهریه، هر دوی این پیش‌دبستانی‌ها شهریه‌هایشان مشخص است. پیش‌دبستانی‌هایی که در مدارس غیردولتی مستقر هستند، ۸۰ درصد شهریه همان مدرسه را می‌توانند از اولیا دریافت کنند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اما در عین حال ما مراکز پیش‌دبستانی داریم که در برخی مدارس دولتی دایر شده است. همه بحث‌های کارشناسی این است که اگر قرار است در یک مدرسه دولتی، دو کلاس برای پیش‌دبستانی دایر شود و بابت آن شهریه دریافت کنند، باید بر‌اساس ماده ۱۲ قانون تأسیس مدارس غیردولتی باشد و آن دو کلاس به عنوان فضای مازاد به مؤسس پیش‌دبستانی که مجوز دارد، اجاره داده شود و شهریه این پیش‌دبستانی‌ها برای سال جاری نباید بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته اضافه شود.»

به گفته زینی‌وند، از ۱۹ هزار مرکز پیش‌دبستانی در کشور که از دستگاه‌های مختلف مجوز گرفته‌اند و طبق قانون باید در سامانه این سازمان ثبت شوند و مجوز خود را از این سازمان مجددا دریافت کنند، تاکنون ۶۷۰۰ مرکز در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

او گفت: «ما برای تمدید مهلت ثبت در سامانه مراکز پیش‌دبستانی پافشاری خاصی نداریم، چرا که می‌خواهیم به مرور زمان به ساماندهی مراکز پیش‌دبستانی برسیم و تعداد این مراکز نیز زیاد است؛ حتی برخی از پیش‌دبستانی‌ها، مهدکودک‌هایی هستند که یک کلاس برای پیش‌دبستانی در نظر گرفته‌اند.»

مدارس هیات امنایی افزایش می‌یابد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود را به مدارس هیأت امنایی اشاره کرد و افزود: «در بحث مدارس هیأت امنایی، ما با دو مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ مشکل اول‌مان این است که توسعه کمی آنها باعث شده است بسیاری از مناطق از توسعه کیفی این مدارس غافل شوند. مشکل دوم نیز این است که شرط دریافت شهریه در این مدارس، کلاس‌های فوق‌برنامه آنهاست؛ درحالی‌که در برخی مدارس هزینه دریافت می‌شود اما کلاس فوق‌برنامه وجود ندارد. به طور مثال ما مدارس دونوبته‌ای داریم که هیأت امنایی است، درحالی‌که در مدارس دونوبته عملاً امکان برگزاری برنامه‌های فوق‌درسی وجود ندارد. تصمیم ما برای ساماندهی مدارس هیأت امنایی این است که شهریه مدارس و کیفیت‌بخشی را ساماندهی کنیم.»

شهریه مدارس هیات‌امنایی باید براساس شاخص‌های فوق‌برنامه هر مدرسه تعیین شود

زینی‌وند گفت: «آموزش و پرورش مبنای تعیین شهریه را به صورت کلی برای این مدارس تعیین کرده است و بر‌اساس هزینه فوق‌برنامه، آن را مصوب می‌کند، اما ما این شیوه را قبول نداریم و معتقدیم باید شهریه این مدارس بر‌اساس شاخص‌های برنامه‌های فوق‌برنامه هر مدرسه تعیین شود. در این راستا باید اول شاخص‌ها و بر اساس آن، هزینه‌ها را تعیین کنیم.»

او گفت: «نکته دیگر این است که با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس نمونه دولتی باید هیأت امنایی شوند که امسال حجم وسیعی از تبدیل وضعیت به مدارس هیأت امنایی را داریم؛ برای همین اعلام کرده‌ایم سایر مدارس دولتی مگر در شرایط خاص فعلاً نمی‌تواند تبدیل وضعیت شود.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و هیأت امنایی شدن مدارس سمپاد متوسطه دوم، اظهارنظری نکرد، اما درباره نظارت بر شهریه مدارس هیأت امنایی افزود: «چون شهریه این مدارس به حساب یکپارچه دولت واریز می‌شود، ما کارگروه مشترکی با اداره ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش تشکیل دادیم که بتوانیم بر آنها نظارت کنیم.»

فقط دوره اول متوسطه مدرسه معین منحل شده است

زینی‌وند در پایان درباره آخرین وضعیت مدرسه معین هم گفت: «درباره این مدرسه قوه قضائیه ورود کرده است و دادستان نیز در چندین مورد درباره آن اظهارنظر کرده است، اما آنچه به ما در آموزش و پرورش مربوط می‌شد، یکی تصمیم‌گیری درباره وضعیت این مدرسه بود که در نهایت به انحلال دوره اول متوسطه این مجتمع آموزشی انجامید، چرا که طبق تحقیقات گسترده، تمام اولیا از عملکرد واحدهای آموزشی در مقطع ابتدایی و متوسطه دوم رضایت کامل داشتند. نکته دوم هم این بود که شورای نظارت موظف بود از مسببان این داستان شکایت کند که طرح دعوایی نیز در این زمینه صورت گرفته است. در نهایت اتفاقی که در مدرسه معین رخ داد، باعث شد ما درباره جذب نیروی انسانی و نگهداشت آن، اقدامات جدی‌تری انجام دهیم. به طور مثال در جلسه‌ای با مرکز گزینش، در حال تدوین دستورالعمل تکمیلی در این زمینه هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار