در گفت‌وگو با پانا

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی: طی 4 سال 24 هزار نفر در برگشت از مرخصی زایمان به هیات تشخیص معرفی شدند

اعتبار افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه تامین نشده است/ اخراج به دلیل مرخصی زایمان ممنوع است

تهران (پانا) – محمدحسن زدا می‌گوید که افزایش مرخصی زایمان از شش به نه ماه اعتباری حدود 350 میلیارد تومان در سال لازم دارد که از سوی دولت تامین نشده است.

کد مطلب: ۸۳۶۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی: طی 4 سال  24 هزار نفر در برگشت از مرخصی زایمان به هیات تشخیص معرفی شدند

محمدحسن زدا، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی درباره چالش‌های اجرای مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه، به پانا گفت:‌ دولت در قانون افزایش مرخصی زایمان از شش به نه ماه، به این افزایش مدت مجاز شده نه مکلف. در ابتدا برای دولت تکلیف شده بود اما چون بار مالی داشت وقتی به شورای نگهبان رفت رد شد و در اصلاحیه دولت مجاز شد. با توجه به این موضوع، اجرای این موضوع بستگی به قدرت مالی دولت و اعتباراتش دارد. زنان حدود 18 درصد بیمه‌شده‌های سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند و ما هم امیدواریم این اتفاق برایشان عملیاتی شود.

زدا تاکید کرد: ما مشکلی برای اجرای نه ماه مرخصی زایمان نداریم، هر زمانی که دولت اعتبارش را تامین کند که برای سال جاری حدود 350 میلیارد تومان است و در اختیار ساختمان تامین اجتماعی قرار دهد برای حدود 160 هزار زنی که در سال زایمان انجام می‌دهند آمادگی اجرای این قانون را داریم. مرتب این مساله را پیگیری کرده‌ایم ولی تاکنون اعتبار لازم تامین نشده است.

تحت تاثیر قرار گرفتن ثبات شغلی زنان بر اثر اجرای افزایش مرخصی زایمان هم مورد دیگری است که زدا به آن اشاره و تاکید کرد:‌ شش ماه مرخصی زایمان هم بحث‌های خودش را داشت و این دغدغه وجود داشت و هنوز هم دارد که نه ماه اجرای مرخصی زایمان، باعث شود بسیاری از کارفرماها نخواهند زنان را استخدام کنند یا زنان بعد از زایمان با خطر اخراج مواجه شوند. به همین دلیل هم بود که ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعملی صادر کردند که هیات‌های تشخیص، حق ندارند در چنین مواردی حکم اخراج بدهند. درواقع اگر نه ماه مرخصی زایمان با چالش مواجه شد اما این اتفاق افتاد که ثبات شغلی برای همان کسانی که از مرخصی شش ماهه استفاده می‌کنند فراهم شود و اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان ممنوع شد.

او همچنین اظهار کرد: سه یا چهار سال قبل برآوردی انجام شد که نشان می‌داد حدود 24 هزار نفر در برگشت از مرخصی زایمان به هیات تشخیص معرفی شدند، اما نمی‌دانم چند نفر از این پرونده‌ها منجر به اخراج شد یا به کار بازگشتند. این آمار در اختیار ما نیست. اما می‌دانم با دستوری که وزیر کار داده، میزان اخراج به واسطه رفتن به مرخصی زایمان کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

زدا درباره مرخصی پدران که اکنون سه روز است، گفت:‌ زمانی که مرخصی پدران دو هفته در نظر گرفته شد، مشخص نبود پرداخت دستمزد و حق بیمه این دوهفته را بر عهده چه کسی است، اینها ابهاماتی بود که زیر موضوع شش ماه و نه ماه مرخصی زایمان زنان قرار گرفت و کسی به آن توجهی نکرد. تا این که این مرخصی دوهفته‌ای به سه روز تبدیل شد ولی هنوز درباره این سه روز هم ابهام وجود دارد که جزو مرخصی استعلاجی است، استحقاقی است یا مرخصی جدیدی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

این مسئول تامین اجتماعی درباره تعداد مردانی که از این سه روز مرخصی استفاده کرده‌اند هم گفت: آماری نداریم چون حق بیمه این افراد را ما پرداخت نمی‌کنیم و موسسات دولتی که سه ماه مازاد در مرخصی زایمان زنان را قرار است پرداخت ‌کنند متکلف این سه روز هم هستند، بنابراین تعدادی از مردان استفاده‌کننده از مرخصی فرزندآوری نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار