سمپاشی دام‌ها برای پیشگیری از تب کریمه کنگو در گیلان

رشت (پانا) - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان از سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در گیلان خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
سمپاشی دام‌ها برای پیشگیری از تب کریمه کنگو در گیلان

دکتر محمد فرج واجاری در جلسه دامپزشکی استان، گفت: با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمـه کنگـو در انسان در بعضی از مناطق کشور، به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک، دامپزشکی استان گیلان نسبت به سمپاشی 19 هزار و 331 راس گاو و گوساله و نیز 57 هزار و 20 راس گوسفند و بز و 220 هزار و 397 متر مربع جایگاه دام با سموم یارانه ای و بصورت رایگان اقدام کرد. این اقدامات به جهت مبارزه با انگلهای خارجی و کنه های دامی انجام شده و همچنین با انجام این اقدامات، دامداران استان با آموزش عملی از مزایای مبارزه با کنه های دامی آگاهی یافتند .

وی با بیان اینکه، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماریهای خطرناکی است که از دام به انسان منتقل می شود، افزود: این بیماری از طریق گزش انواع کنه های دامی، تماس با حیوان آلوده و لاشه آن و ترشحات بدن افراد آلوده ایجاد می‌شود .

تب کریمه کنگو در دامها علائم قابل توجهی ندارد

واجاری خاطرنشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام می ماند ولی دام علائم ظاهری بیماری را نشان نمی دهد. موارد تک گیر و یا همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان به صورت یک بیماری خونریزی دهنده و خطرناک با مرگ و میر بالا ظاهر می شود .

وی گفت: مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند و برای پیشگیری و کنترل بیماری باید بر آموزش افراد در معرض خطر شامل؛ دامپزشکان، پزشکان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، روستائیان، دامداران و همچنین سمپاشی دام و اماکن دامی و قطع چرخه انتقال احتمالی ویروس از طریق کشتار دامها در کشتارگاههای صنعتی اقدام کرد .

دکتر فرج واجاری تصریح کرد: دامداران استان باید جهت مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامهای خود را بصورت ماهانه در فصل گرما(از اردیبهشت تا مهر ماه هر سال) با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار