خیال‌پردازی اسرائیل و متحدانش در منطقه؛ نتانیاهو با درخواست خروج ایران از سوریه به مسکو می‌رود

ولایتی با دو پیام مهم ایران در زمان حضور نخست‌وزیر اسرائیل در مسکو خواهد بود

تهران (پانا) - در حالی که علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، امروز حامل پیام رهبر و رئیس جمهوری ایران در مسکو است، وبسایت روزنامه هاآرتص اعلام کرده که در دیدار روز چهارشنه (امروز) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تل‌آویو خواهان خروج ایران از سوریه خواهد شد، درخواستی که اکنون از سوی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خیال پردازی تلقی می‌شود.

کد مطلب: ۸۳۶۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
خیال‌پردازی اسرائیل و متحدانش در منطقه؛ نتانیاهو با درخواست خروج ایران از سوریه به مسکو می‌رود

روسیه بارها به اسرائیل اعلام کرده است که نمی‌تواند ایران را به طور کامل از سوریه خارج کند و بیشترین کاری که روسیه می‌تواند انجام دهد تلاش برای خارج کردن نیروهای ایران و نظامیان وابسته به ایران از جمله حزب‌الله از مرز اسرائیل و سوریه در بلندی‌های جولان است. اما روسیه حتی قادر به عمل به وعده خود درباره خارج شدن بخشی از نیروهای ایران نیز نیست.

بر اساس گزارش‌های سوریه حتی در پیروزی روزهای گذشته ارتش این کشور در منطقه درعا، افسران ایرانی و ناظران حزب‌الله مشارکت داشته‌اند. حتی مشخص شد که ارتش سوریه که کنترل مرز سوریه و اردن از جمله مرز عبوری ناصیب را در دست دارد در نقض توافقی که هفته گذشته به دست آمده در حال ورود به منطقه تحت کنترل شورشی‌هاست.

مشخص نیست ارزیابی و اعتقاد اسرائیل درباره توانایی روسیه در خارج کردن ایران چیست. با این اوصاف به نظر می‌رسد که ارزیابی اسرائیل مربوط به دو سال گذشته یعنی از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شد.

مجله آمریکایی نیویورکر روز سه‌شنبه از پیشنهاد اسرائیل، عربستان سعودی و امارات به آمریکا برای لغو تحریم‌های روسیه که در چهار سال گذشته در پی جنگ روسیه در اوکراین و اشغال شبه‌جزیر کریمه اعمال شده است، در ازای خارج کردن ایران از سوریه لغو شود. این گزارش افزوده است که کمی قبل از انتخابات سال 2016 آمریکا شیخ محمد بن زاید، امیر امارات با یک واسط آمریکایی ملاقات و اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد که پوتین بخواهد مسئله سوریه را در قبال پایان تحریم‌های روسیه حل کند.

به نوشته این گزارشگر، بن زاید تنها کسی نیست که در این مورد پافشاری می‌کند. مقام‌های اسرائیل و سعودی نیز مذاکره‌های زیادی را با مقام‌های آمریکا داشته‌اند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست در آوریل 2017 کریل دیمیترف، رئیس صندوق دارایی‌های مستقل روسیه، با اریک پرینس، تاجر آمریکایی، در سی‌شل دیدار کردند. پرینس بنیانگذار بلک واتر، شرکت خصوصی نظامی فعال در عراق و مظنون به ارتکاب جرایم در آنجاست. او همچنین به استیو بنان،‌مشاور دونالد ترامپ، نیز نزدیک است.

ملاقات درباره کاهش ارتباط روسیه با ایران از جمله همکاری در سوریه در قبال لغو تحریم‌های آمریکا بوده است. بعدتر عربستان سعودی و امارات میلیون‌ها دلار در پروژه‌ای در سوریه هزینه کردند که پوتین را به قطع ارتباط با ایران تشویق کنند.

گزارشگر نیویورکر نوشته است که نمی‌داند پوتین چه پیشنهادی داده است.

بر اساس این گزارش در ملاقاتی که ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، بعد از انتخابات و در روزهای انتقال رئیس‌جمهوری در آمریکا با تیم ترامپ داشته گفته است که اسرائیل رابطه بین ترامپ و پوتین را به این امید که روسیه بتواند به ایران برای خروج از سوریه فشار بیاورد تشویق می‌کند.

یک مقام اسرائیلی در این باره گفته است: «اسرائیل بر این باور است که امکان حصول توافق روسیه و آمریکا در سوریه برای خارج کردن ایران وجود دارد و این می‌تواند آغازی برای پیشرفت در ارتباط روسیه و آمریکا در همه موضوعات باشد.»

یک مقام آمریکایی که با یک وزیر نزدیک به نتانیاهو گفت‌و‌گو کرده است به نیویورکر گفت که وزیر به دنبال ارائه ایده مبادله اوکراین با سوریه است که بر این اساس تحریم‌های روسیه در قبال خروج ایران از سوریه لغو می‌شود. وزیران امور خارجه سعودی و امارات نیز بر این مورد تأکید داشته‌اند.

در شام خصوصی مقام‌های آمریکایی، دو وزیر امور خارجه این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا آمریکا تحریم‌های روسیه را در قبال خروج ایران لغو نمی‌کند. یک منبع که در این شام خصوصی حضور داشت، گفت: «این یک ایده موقتی نیست بلکه قصد دارند آن را تعمیم دهند.»

آیا ترامپ با چنین ایده‌ای موافقت خواهد کرد؟ بر اساس گزارش نیویورکر حتی اگر این اتفاق بیفتد، روسیه قادر به تأمین کالا نیست. در حالی که ترامپ تحت بازجویی ارتباط با روسیه پیش از انتخابات است، پیش بردن این ایده می‌تواند توانایی دفاعی او را تضعیف کند.

قابل تصور نیست که نتانیاهو این ایده را به پوتین ارائه دهد. ممکن است این ایده در دیدار پوتین و ترامپ در 16 جولای مطرح شود.

هاآرتص مدعی شده است که این احتمال وجود دارد که ایران در قبال لغو تحریم‌های جدید آمریکا در پی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای حاضر به حروج از سوریه شود اما این موضوع با مواضع ترامپ، نتانیاهو و عربستان و امارات در مغایرت است.

به گزارش پانا، این ادعا در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در مواضع مقامات کشور هر گونه گمانه‌زنی در این باره را نیز غیر ممکن می داند. ایران بارها اعلام کرده است که حضور مستشاری تهران به درخواست دولت سوریه است و این حضور تا زمانی که درخواست دولت دمشق ادامه داشته باشد پابرجاست. در مواضع رسمی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه سایر مقام‌های این کشور نیز اعلام شده است که ایران به درخواست این دولت در سوریه حضور دارد و این حضور ادامه خواهد داشت.

در حالی که حضور امروز بنیامین نتانیاهو در مسکو با سفر فوری علی اکبر ولایتی به روسیه که حامل دو پیام مهم رهبر و رئیس‌جمهوری ایران است همراه شده است به نظر نمی‌رسد که ایده‌ای که متحدان منطقه‌ای با استفاده از فضای خروج آمریکا از برجام به دنبال آن در منطقه و سوریه هستند در دسترس باشد. احتمالا پیش از آنکه نتانیاهو هر ایده‌ای را مطرح کند ایران نکات مهمی را در پیام‌های ارسالی به روسیه ابلاغ خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار