در گفت‌وگو با پانا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر: گزارش‌های سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نگران کننده بود

بسیاری از مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری سعی می‌کنند املاک و اراضی خود را معرفی نکنند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه شورای شهر با برخی از مسئولان سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت قرار است در جلسه‌ای به صورت مبسوط گزارش سازمان املاک و مستغلات ارائه شود چرا که گزارش‌ها نگران‌کننده بود.

کد مطلب: ۸۳۶۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر: گزارش‌های سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نگران کننده بود

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره تخلفاتی که در موضوع املاک بدون سند در تهران صورت می‌گیرد، گفت: این نوع گزارش دادن که چند هزار متر در جایی از شهر تخلف شده است یا برخی افراد چند صد میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند یا اعلام اخباری بدون اشاره به ملک و پلاک ثبتی مورد نظر، منطقه و محله، نوعی فرافکنی است. معتقدم اگر کسی تخلفی را شناسایی کرده است، این حق مردم شهر تهران است که به طور دقیق بدانند این تخلف چیست. بنابراین کسی که تخلف را احصا می‌کند، باید به نوع پرونده، مالک پرونده و نوع تخلف اشاره کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: اعلام مبهم برخی تخلفات یا اعلام برخی اعداد و ارقامی که پیوست‌های آن برای رسانه‌ها تبیین نمی‌شود، یک فساد و تخلف است. همه مسئولان شهری اعم از شورای شهر، شهرداری تهران، سازمان بازرسی و حراست شهرداری وقتی به تخلفی رسیدند، باید به صورت کامل و جامع همه ابعاد آن را بدون جانبداری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و این حق مردم است که تخلفات را بدانند.

وی با بیان اینکه ابهام در اعلام دقیق تخلفات فرایند رسیدگی به پرونده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: همچنین موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. اگر مشخصات پروژه‌ها به صورت کامل اعلام و تمام تخلفات مطرح شود، قطعا به مبارزه با فساد و جلوگیری از تخلف کمک می‌کند.

سالاری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات فعالیت کمیته سه نفره شورا برای شناسایی املاک واگذاری شده در مناطق شهرداری تهران گفت: کمیته سه نفره‌ای نبوده است بلکه ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، جلسه‌ای را در سازمان املاک و مستغلات برگزار کردیم و در این جلسه مسئولان ستادی این سازمان و مسئولان واحدهای املاک مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران حضور داشتند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در این جلسه، گزارشی از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درخواست کردیم و مصوبه اخیر شورا مبنی بر الزام شهرداری تهران به ارائه چگونگی فرایند واگذاری املاک، مطرح شد و درخواست کردیم گزارشی عمومی از مجموعه فعالیت سازمان املاک درخصوص فساد ستیزی و فعالیت‌های این سازمان ارائه دهد.

بسیاری از مناطق شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری سعی می‌کنند املاک و اراضی خود را معرفی نکنند

وی با بیان اینکه نتیجه گزارش سازمان املاک و مستغلات در یک جلسه به طور مفصل ارائه می‌شود، اضافه کرد: همچنین قرار است در جلسه‌ای به صورت مبسوط گزارش سازمان املاک و مستغلات ارائه شود چرا که گزارش‌ها نگران‌کننده بود. سازمان املاک ورود بسیار جدی به این مباحث داشته است اما هنوز در ابتدای راه است. البته در بسیاری از موارد نمی‌خواهیم در حوزه رسانه‌ای به آن بپردازیم چون در انجام بسیاری از ماموریت‌هایی که سازمان املاک دنبال می‌کند، دچار مشکلات جدی می‌‌شوند. بنابراین شورای پنجم سعی دارد رویکرد فساد ستیزی را در یک فضای کارشناسی و به دور از سیاسی کاری پیش ببرد ولی از طرفی هم حق مردم است که در جریان یکسری موضوعاتی که نهایی و قطعی می‌شود، قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره تعیین تکلیف زمین‌هایی که سند ندارد و از سوی مناطق شهرداری اعلام نمی‌شود نیز توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در جلسه مذکور مطرح شد و مسئولان املاک نیز اعلام کردند که این روند در طول مدیریت شهرداری گذشته وجود داشته و بعضا هنوز هم ادامه دارد. در واقع بسیاری از مناطق شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری سعی می‌کنند املاک و اراضی خود را معرفی نکنند.

وی افزود: در مدیریت گذشته شهری ساز و کاری در تصمیم‌گیری حوزه مالی (بودجه نقدی و غیرنقدی) وجود داشت که شهرداری تهران اختیاری را به مناطق داده بود که منابع غیر نقد که شامل املاک است را می‌توانند در برابر بدهی‌ها یا پروژه‌های عمرانی خود صرف کنند اما منابع نقدی باید به خزانه مرکز واریز شود. بنابراین یکی از تصمیمات جدید این است که باید همه منابع درآمدی اعم از نقدی و غیرنقدی به خزانه مرکز واریز شود و به صورت متمرکز توزیع شود اما هنوز این ذهنیت در برخی از مناطق باقی مانده است.

سالاری خاطرنشان کرد: سازمان املاک و مستغلات شهر تهران در حال شناسایی کل بانک املاک و اراضی شهر تهران هستند و باید بررسی کنند. همچنین قرار است جلسه‌ای با شهرداران مناطق بگذاریم و رویکرد شورا به آنها تبیین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار