سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور چه کرد

تهران (پانا) - مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های این سازمان را برای مقابله با مصرف کیسه‌های پلاستیکی تشریح کرد و گفت برنامه‌های سازمان محیط زیست با محوریت پسماند و طرح بی زباله همچنان ادامه دارد و محدود به صد روز نیست و حساسیت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

کد مطلب: ۸۳۶۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور چه کرد

ژیلا آقایی در گفت‌وگو با پانا در آستانه (21 تیرماه روز بدون نایلکس) با بیان اینکه برنامه‌های سازمان در زمینه کاهش مصرف پلاستیک و مدیریت پسماند، در قالب طرح بی‌زباله دنبال می‌شود، اظهار کرد: این طرح از دی‌ماه سال گذشته در یک برنامه صد روزه آغاز شد و تا روز طبیعت (13 فروردین ماه) ادامه داشت. در این طرح که طی برنامه‌ای صد روزه در ستاد و ادارات کل محیط زیست در استان‌ها برگزار شد، بر روی موضوع پسماند به ویژه کاهش مصرف پلاستیک کار شد.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در سال گذشته طی ابلاغی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از بطری پلاستیکی آب در ستاد و ادارات کل محیط زیست استان‌ها ممنوع شد که کمک بسیار بزرگی در حذف پلاستیک در سازمان محیط زیست بود.

وی افزود: قدم بعدی که در سازمان محیط زیست دنبال شد، موضوع تفکیک انواع زباله اعم از پلاستیک و سایر زباله‌ها بود که علاوه بر ستاد محیط زیست در ادارات استانی نیز آغاز شده و ادامه دارد. همچنین معاونت آموزش و پژوهش با تدوین نکات کوتاه آموزشی با موضوع ارتقای آگاهی‌های عمومی در زمینه انواع پسماندها به ویژه پلاستیک‌ها و خطرات ناشی از رهاسازی پلاستیک در طبیعت، به انتشار آنها از طریق فضای مجازی و پورتال سازمان اقدام کرد.

آقایی همچنین به اجرای چالش بی‌زباله اشاره کرد و گفت: در این چالش سعی شد با ایجاد حساسیت در جامعه و یادآوری مسئولیت اجتماعی در آحاد جامعه، راهکارهای مردم در زمینه مدیریت پسماند محیط پیرامون اخذ و به اشتراک عمومی گذاشته شود که خوشبختانه این چالش، از اقبال عمومی قابل ملاحظه‌ای برخوردار شد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های بی‌زباله از جمله کاهش مصرف پلاستیک ادامه دارد، گفت: قرار نیست این برنامه‌ها در صد روز اجرا شود و به پایان برسد بلکه همچنان برنامه‌ها با جدیت دنبال می‌شود. به‌طوری که ادارات استانی محیط زیست، برنامه‌هایی را با موضوع بدون پلاستیک در دستور کار خود دارند. به عنوان نمونه، استان‌های اصفهان، بوشهر و هرمزگان بر این موضوع تمرکز کرده‌اند و به عنوان مثال استان اصفهان بر مراکز خرید بدون پلاستیک متمرکز شده‌اند یا استان هرمزگان یک روز در هفته را به نام روز بدون پلاستیک نامگذاری کرده است.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی و آموزش در راستای کاهش مصرف پلاستیک در کشور گفت: سازمان محیط زیست بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش دارد، برنامه‌های آموزشی را با همکاری‌های قابل توجه وزارت آموزش و پرورش، برای معلمان و دانش‌آموزان با موضوعات مختلف محیط زیستی ازجمله موضوع پسماند و کاهش مصرف پلاستیک در دست اجرا دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار