رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد: آغاز پرداخت وام بدون بهره به بازنشستگان از مردادماه

تهران (پانا) - عصر امروز نشست خبری محمدتقی نوربخش به مناسبت هفته تامین اجتماعی برگزار شد. در این نشست، رئیس سازمان تامین اجتماعی به سوالات مختلفی پیرامون فعالیت این سازمان از جمله بیمه خبرنگاران، رانندگان و کارگران، تعداد بیمارستان‌های تحت پوشش، دفترچه بیمه و ... پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۳۶۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد: آغاز پرداخت وام بدون بهره به بازنشستگان از مردادماه

سید تقی نوربخش در ابتدای این نشست خبری با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی به دلیل نقش برجسته در تامین معیشت و درمان، ایفای تعهدات در رابطه با مستمری‌بگیران و بسیاری از وظایف دیگر، به عنوان یک سازمان بیمه‌گر پوشش وظایفی دارد، گفت: وقتی ریسک اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، تعهدات ما هم افزون‌تر می‌شود و امیدواریم بتوانیم بهتر از گذشته وظیفه‌مان را در این زمینه ایفا کنیم. فشارهای اقتصادی، هم بر منابع و هم به منافع سازمان تاثیرگذار است ولی با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم بدون هرگونه خللی فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم و با توجه به همین موضوع، 50 پروژه بیمه‌ای در 22 استان با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیارد تومان به مناسبت هفته تامین اجتماعی افتتاح می‌شود.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که با توجه به افزایش قیمت دلار، این موضوع بر دارو تاثیر دارد یا نه، گفت: درصد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر تغییر نکرده و پوشش داروها همچنان در قالب تفاهمنامه بین وزارت تعاون و وزارت بهداشت انجام می‌شود، حتی بعضی از داروهایی هم که تحثت پوشش نبودند به لیست خدمات بیمه اضافه شده‌اند. بنابراین فقط داروهای تقویتی که جنبه پیشگیرانه دارند تحت پوشش بیمه نیستند.

نوربخش در ادامه اظهار کرد:‌ این را هم در نظر داریم که حذف دفترچه‌های بیمه را به طور جدی‌تر پیگیری کنیم و امیدوارم به زودی اصلا دفترچه بیمه‌ای وجود نداشته باشد. به این صورت که افراد با کد ملی، نسخه الکترونیک دریافت کنند و بلافاصله این نسخه به داروخانه‌های سراسر کشور ارسال شود و افراد با مراجعه به هر داروخانه بتوانند از خدمات دارویی بهره‌مند شوند. این اتفاقی است که الان در هشت استان افتاده و امیدواریم به زودی شاهد آن در تمام کشور باشیم.

رئیس سازمان تامین اجتماعی به موضوع وضعیت بیمارستان‌های ملکی هم اشاره کرد و گفت: یازده هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که به این معنی است که 9 درصد کل تخت‌های بیمارستانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. بیمارستان‌های دیگری را هم در حال احداث یا تجهیز داریم که باعث شوند خدمات بهتری به مراجعان ارائه شود. بیمارستانی شبیه میلاد در غرب تهران که میزان حوادث و تصادفات در آن زیاد است در حال ساخت است و با آخرین تکنولوژی‌ها تجهیز می‌شود. در عین حال بیمارستان هدایت در همین دولت کار تجهیزش آغاز شده و سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. بیمارستان‌هایی هم در خوی، دزفول و آبادان امسال افتتاح می‌شود و تبریز، شیراز و اصفهان در نوبت سال بعد قرار دارند.

وضعیت بیمه کارگران ساختمانی هم موضوع دیگری بود که نوربخش به آن پرداخت و گفت: اکنون 900 هزار نفر کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. حدود 100 تا 150 هزار نفر دیگر در نوبت هستند که تحت پوشش قرار بگیرند و امیدواریم آنها را هم بتوانیم تحت پوشش درآوریم. در عین حال داشتن کارت مهارت فنی و حرفه‌ای و اشتغال آنها، دو شرطی است که باید داشته باشند که بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

آغاز پرداخت وام بدون بهره به بازنشستگان از مردادماه

او درباره وام بدون بهره بازنشستگان هم گفت: تصویب شده که وام چهار میلیون تومانی بدون بهره به مستمری‌بگیران تخصیص داده شود، این اتفاق از مرداد ماه از طریق بانک رفاه انجام می‌شود. اما طبیعی است که هر سه میلیون و پانصدهزار نفر مستمری‌بگیر نتوانند از این وام برخوردار شوند و اولویت با کسانی است که تاکنون وام نگرفته‌اند و حقوق و دستمزد پایین‌تری دارند.

او به میزان بدهی دولت و شهرداری به سازمان تامین اجتماعی هم اشاره و اظهار کرد: بدهی حسابرسی شده دولت تا سال 94، 89 هزار میلیارد تومان است، بدهی شهرداری تهران به تامین اجتماعی 460 هزار میلیارد تومان و بدهی شهرداری سایر شهرها 1000 میلیارد تومان است. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی به موسسات طرف قرارداد شش هزار میلیارد تومان بدهکار است و امیدواریم با تمهیداتی که رییس‌جمهور اتخاذ کرده، بدهی دولت به سازمان کاهش پیدا کند و بتوانیم بدهی سازمان به سایر نهادها را کاهش دهیم. این اتفاق قرار است از طریق تسهیلاتی که شرکت‌ها از نظام بانکی گرفته‌اند انجام شود.

22 هزار خبرنگار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

نوربخش همچنین درباره بیمه خبرنگاران افزود: حدود 22 هزار نفر خبرنگار و هنرمند تحت پوشش بیمه داریم و از این که این تعداد افزایش پیدا کند استقبال می‌کنیم اما مساله اینجاست که منابع محدود است و از آنجا که سهمی از بیمه این افراد از یارانه اختصاص داده می‌شود، پوشش گسترده‌تر این موضوع به راحتی میسر نیست.

رییس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری درباره بیمه رانندگان برون‌شهری و درون‌شهری که گفته می‌شد حذف شده است، گفت: من هم درباره مصاحبه‌ای شنیدم که گفته‌اند بیمه رانندگان قطع شده است. این موضوع را تکذیب می‌کنم. قانون تکلیف کرده که بیمه رانندگان اجباری باشد، در سال 89 سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل با تامین اجتماعی قراردادی منعقد کرد که نیمی از حق بیمه از سوی سازمان پرداخت شود و از رانندگان دریافت نشود. این در حالی است که غیر از دو سال، حق بیمه‌ای که از سوی رانندگان باید پرداخت می‌شد انجام نگرفت. رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری حدود یک میلیون نفر هستند و ما حق بیمه یک نفر را هم قطع نکرده‌ایم. اما افرادی که به تازگی می‌خواهند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند باید طبق قانون جدید عمل کرده و حق بیمه‌شان را بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار