رویترز: ایران بر فروش حداکثری نفت تاکید کرد

تهران (پانا) - خبرگزاری رویترز گزارش داد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران سه شنبه گفته است که کشورش برای مقابله با تحریم های واشنگتن، هر اندازه که بتواند نفت صادر خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۳۶۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
رویترز: ایران بر فروش حداکثری نفت تاکید کرد

به گزارش ایرنا، جهانگیری افزود: واشنگتن برای متوقف کردن صادرات فرآورده های پتروشیمی و محصولات فولاد و مس ایران و کاهش فروش نفت کشورمان و به صفر رساندن میزان آن، تلاش می کند که منبع حیاتی درآمد ایران به شمار می رود.

به گفته جهانگیری، این تصور که جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت، نادرست است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) اعلان کرد که کشورش را از توافق هسته ای (برجام) خارج می کند که براساس آن تهران با محدودیت در توسعه هسته ای در برابر لغو تحریم ها موافقت کرده بود و تحریم ها علیه ایران را از سر خواهد گرفت.

واشنگتن بعدا به کشورهای جهان گفت که اگر از چهارم نوامبر (13 آبان) خرید نفت ایران را متوقف نکنند، با پیامدها و مجازات های مالی روبرو خواهند شد.

جهانگیری افزود: وزارت امور خارجه و بانک مرکزی ایران به رغم تحریم های ایالات متحده، برای تسهیل عملیات بانکی اقداماتی کرده اند، اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

کشورهای عمده اروپایی که از توافق هسته ای برجام حمایت می کنند، اعلان کرده اند که برای تشویق شرکت های این کشورها به ادامه روابط بازرگانی و فعالیت در ایران، تلاش بیشتری خواهند کرد. وزیران امور خارجه پنج کشور امضاکننده برجام که به این توافق پایبند مانده اند، روز جمعه یک بسته اقدامات اقتصادی به ایران پیشنهاد کردند که تهران آن را ناکافی دانست.

جهانگیری گفت: به نظر ما اروپائیان به هرحال برای برآورده کردن درخواست های ایران، اقدام خواهند کرد، اما باید برای دیدن نتیجه آن صبر کنیم.

به گفته معاون اول رئیس جمهوری ایران، اعمال فشار ایالات متحده بر ایران درحالیست که واشنگتن جنگ اقتصادی با چین و حتی هم پیمانان خود را آغاز کرده که اشاره به تنش های بازرگانی میان واشنگتن و بسیاری از شریکان اصلی تجاری آن مانند آلمان است.

وی همچنین واشنگتن را به تلاش برای کاربرد فشار اقتصادی به منظور تحریک به برپایی ناآرامی در ایران متهم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار