سخنگوی شورای شهر تهران: شوراهای معماری مناطق تصمیم‌های فراتر از طرح تفصیلی می‌گیرند

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید شوراهای معماری مناطق تصمیم‌های فراتر از طرح تفصیلی می‌گیرند و علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است.

کد مطلب: ۸۳۶۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی شورای شهر تهران: شوراهای معماری مناطق تصمیم‌های فراتر از طرح تفصیلی می‌گیرند

علی اعطا در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه تعیین ساختار و اختیارات شوراهای معماری مناطق گفت: اشکال اصلی شوراهای معماری مناطق این است که محدوده اختیارات این شوراها مشخص نیست و به صورت عرفی این اجازه را پیدا کردند که تصمیم‌های فراتر از محدوده طرح تفصیلی بگیرند و در عمل اختیاراتی فراتر از ضوابط و مقررات به آنها داده شده است.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

اعطا با اشاره به تعلل شورای شهر و شهرداری تهران در ارائه لایحه تعیین ساختار اختیارات شورای معماری مناطق گفت: اگر این طرح زودتر تصویب شود، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تصمیماتی که در شوراهای معماری مناطق گرفته می‌شود، پشتوانه حقوقی صحیح دارد. البته موضوعی نیز در کنار تصویب این مصوبه مبنی بر ادغام کمیته‌های نمای مناطق با شوراهای معماری مناطق مطرح می‌شود که این موضوع نیز باید بررسی شود.

سید حسن رسولی رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران نیز در ادامه به عنوان مخالف یک فوریت این لایحه گفت: در مورد تاریخچه و کارکرد شورای معماری طبعا کمیسیون مربوطبه باید اظهار نظر کند اما مخالفت من صرفا مربوط به بند دو گزارش توجیهی است که مربوط به ایجاد ساختار تشکیلاتی برای این شوراها است و در متن پیشنهاد شده شهرداری موظف است برای شوراهای معماری ساختار تشکیلاتی ایجاد کند.

وی افزود: این در حالی است که در شرایط فعلی بر اساس برآوردهای کارشناسی بیش از دو برابر سطوح سازمانی در شهرداری تهران ساختار تشکیلاتی وجود دارد و شورا زمانی که خود منتقد این تعداد سطوح سازمانی است نباید نظری دهد که باعث بسط و گسترش تشمیلات ساختاری شود.

همچنین محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز در موافقت با این لایحه توضیح داد: از این منظر که هم‌اکنون بسیاری از تصمیم‌هایی که در شوراهای معماری مناطق گرفته می‌شود آیا در قالب طرح تفصیلی است یا نه بحث وجود دارد. با این وجود ما شهرداری را ملزم می‌کنیم که در لوای تشکیل ساختار این شوراها را قانونی کند.

بر اساس این طرح که به پیشنهاد کمیته معماری و طرح‌های شهری یک فوریت آن در جلسه هفتاد و پنجم شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، شهرداری تهران موظف شد ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این طرح لایحه تعیین ساختار و حدود و اختیارات شورای معماری مناطق را با لحاظ نمودن رویکردهای عدم تداخل با وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰، توجه به رویکردهای کیفی در تصمیم‌گیری‌های شوراهای معماری مناطق، پیش‌بینی سامانه نظارتی و قابل دسترس به منظور شفاف‌سازی فرایند، تعیین حدود مشخص برای اختیارات شوراهای معماری مناطق وفق ضوابط و مقررات، بهره‌گیری از ظرفیت متخصصین خارج از شهرداری در ساختار شورای معماری؛ تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

با تصویب یک فوریت این طرح، بررسی آن خارج از نوبت به کمیسیون‌های اصلی و فرعی شورای شهر تهران ارجاع می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار