علت افزایش بروز تب مالت در تهران و استان‌های غربی چیست

تهران (پانا) - عضو هیات موسس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران را یکی از مناطق آندمیک بروز بیماری تب‌مالت در دنیا عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۳۵۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
علت افزایش بروز تب مالت در تهران و  استان‌های غربی چیست

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، مسعود مردانی گفت: تب مالت (بروسلوز)، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو، سیاه زخم و لپتوسپیروز از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان محسوب می‌شوند. اما تب مالت (بروسلوز) شایع‌ترین زئونوز قابل گزارش است و ایران یکی از مناطق آندمیک بروز این بیماری در دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که بروز بیماری بروسلوز در اقصی نقاط کشور گزارش شده افزود: اخیرا به دلیل ایجاد خلل در پوشش واکسیناسیون دامی، شاهد افزایش بروز این بیماری در استان‌های غربی شامل همدان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی هستیم. همچنین با توجه به استقبال ساکنان شهرهای بزرگ از جمله تهران در سال‌های اخیر برای استفاده از مواد لبنی بومی و ارگانیگ، موارد بروز بیماری رو به گسترش است.

این استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درخصوص علایم و نشانه‌های این بیماری گفت: بروسلوز یا تب مالت با علایمی نظیر تب، ضعف، بی‌حالی، عرق ریزش، دردهای عضلانی و استخوانی بروز می‌کند؛ به طوری که فرد مبتلا بعد از چند هفته قادر به حرکت و راه رفتن نبوده و با لرزش پا و درگیری مفصل ساکروایلیاک به پزشک مراجعه خواهد کرد.

به گفته وی، استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه نظیر شیر، سرشیر، خامه، بستی و کشک آلوده به میکروب بروسلوز علت عمده ابتلا به بیماری بروسلوز است.

مردانی در ادامه خاطرنشان کرد: ماست بر خلاف مواد لبنی دیگر عامل انتقال بیماری بروسلوز نیست. زیرا جوشاندن شیر در طی مراحل تهیه ماست باعث از بین رفتن عوامل بیماری‌زا و در نتیجه ابتلا نشدن به بیماری تب‌مالت می‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های پیشگیری و کنترل این بیماری، جوشاندن شیر، استفاده از مواد لبنی پاستوریزه و استفاده از شیر جوشیده شده برای تهیه فرآورده‌های لبنی است.

وی برای پیشگیری از ابتلا به بروسلوز که مهم‌ترین بیماری زئونوز دنیا محسوب می‌شود، رعایت نکات بهداشتی را به هموطنان توصیه کرد و گفت: از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه باید خودداری شود. با شروع فصل گرما که مصرف بستنی افزایش می‌یابد، حتما باید از بستنی‌های پاستوریزه استفاده کرد. کشک قبل از استفاده خوب جوشانده شود. گوشت در مراحل پخت و کباب شدن با درجه حرارت بالا طبخ شده و از مصرف جگر آبدار و خوب پخته نشده و گوشت کاملا پخته نشده جدا خودداری شود.

مردانی درخصوص نحوه تشخیص و درمان این بیماری گفت: این بیماری با آزمایش سرولوژی رایت و کومبس رایت تشخیص داده می‌شود و برای درمان مناسب آن، فرد مبتلا باید بین ۸-۶ هفته از داروهای ضد بروسلوز؛ کوتریموکسازول، ریفامپیسین و داکسی سیکلین استفاده کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این بیماری به ندرت منجر به مرگ و میر خواهد شد و عمده موارد مرگ و بیمار به دنبال ابتلای دریچه قلب به بیماری بروسلوز و بروز آندوکاردیت اتفاق می‌افتد. ولی مهم‌ترین نقش بیماری تب مالت در ایجاد موربیدیتی و عدم کارائی فرد برای انجام کارها به ویژه در سنین جوانی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص طول درمان بیماری بروسلوز گفت: مدت زمان درمان بین ۸-۶ هفته است و درمان کوتاه مدت منجر به عود زودرس بیماری می شود.

وی تاکید کرد: ریشه کنی بیماری در جامعه دامی باید پیگیری شود. زیرا ریشه کنی بیماری در انسان بدون ریشه کنی بیماری در دام امکانپذیر نیست.

مردانی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هر دو سال یک بار اقدام به برگزاری کنگره بین‌المللی بروسلوز می‌کند که هدف آن آشنایی پزشکان، حرف وابسته پزشکی و دامپزشکان با تازه های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری است. در پایان کنگره نیز دستورالعمل اجرایی تب مالت تدوین و برای مقامات بهداشتی و سایر سازمان‌های ذی‌نفع برای بهره‌برداری ارسال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار