در آئین افتتاحیه نوزدهمین اردوی سراسری دانش‌آموزان عشایر سراسر کشور

حکیم‌زاده: عدالت آموزشی یعنی برخورداری دانش‌آموزان عشایر از همه امکانات

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد تا زمانی که امکانات دانش‌آموزان عشایر مانند دانش‌آموزان مناطق برخوردار نباشد نمی‌توان ادعای عدالت آموزشی داشت.

کد مطلب: ۸۳۵۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: عدالت آموزشی یعنی برخورداری دانش‌آموزان عشایر از همه امکانات

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم‌زاده در آئین افتتاحیه نوزدهمین اردوی سراسری دانش‌آموزان عشایر سراسر کشور که در اردوگاه کشوری شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، گفت: «شما حتما نام محمدبهمن بیگی را شنیده‌اید، او در سال 1299 در چادرهای عشایری قشقایی به دنیا آمد و از ابتدا با طبیعت و کوه و صحرا همراه بود. به دلیل بر افراشتن پرچم اعتراض به بی‌عدالتی که ناشی از روحیه ظلم‌ستیزی عشایر است به خانواده او به تهران تبعید شد و در آن شرایط سخت تبعید تنها دلخوشی او تحصیل و درس خواندن بود. محمدبهمن بیگی در سال 1318 در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و بعد از اتمام تحصیلات وارد دستگاه قضایی شد. در آن مقطع بهمن بیگی بر سر یک دوراهی قرار گرفت. این که در تهران یا حتی خارج از کشور یک زندگی مرفه و داشته باشد یا به میان عشایر و ایل خود باز گردد.»

حکیم‌زاده به نوشته‌های محمدبهمن بیگی که در آن سواد را مایه نجات بشر می‌داند اشاره کرد و گفت: «بهمن بیگی فرایند آموزش عشایر را پیگیری کرد و در سال 1332 اولین دانشسرای عشایر و در سال 1346 اولین شبانه‌روزی عشایر در استان فارس تاسیس شد که این مرکز در دفاع مقدس 100 شهید تقدیم انقلاب کرده است.»

او افزود: «میراث بهمن بیگی بر دوش ما سنگینی می‌کند. تک تک شما می‌توانید یک بهمن بیگی نه تنها برای عشایر که برای کل مردم کشور باشید.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تا زمانی که امکانات همه دانش‌آموزان عشایر مانند دانش‌آموزان مناطق برخوردار نباشد نمی‌توانیم ادعای عدالت آموزشی کنیم. ما بر این هستیم که با حفظ ارزش‌های والای زندگی عشایر با آموزش کودکان و نوجوانان عشایر کمک کنیم تا شرایط زیست هموطنان عشایر مانند سایر دانش‌آموزان در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. ما خودمان را مدیون شما عشایر می‌دانیم، عشایر تنها قشری هستند که تمام کارشان عطا و بخشش است و در مقابل هیچ توقعی از دولت ندارند. عشایر دو ویژگی نجابت و شجاعت را همراه با هم دارند. زیباترین جنبه‌های تعامل با انسان‌ها و با طبیعت در رفتار عشایر به چشم می‌خورد.»

حکیم‌زاده خطاب به دانش‌آموزان عشایر گفت: «حتما کتاب‌های محمدبهمن بیگی را مطالعه کنید چون به همه ما کمک می‌کند تا بدانیم چطور می‌توانیم با کارهایی که انجام می‌دهیم چراغ روشنی برای آینده تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها روشن کنیم.»

او افزود: «شما نماینده 181 هزار دانش‌آموز عشایر هستید. به درس خواندن نه به عنوان فرصتی برای نمره گرفتن بلکه به عنوان فرصتی برای مردمان عشایر نگاه کنید. ما در بین عشایر نیاز به حقوقدان، جامعه‌شناس، پزشک، مهندس، معلم و روانشناسی از جنس خود عشایر داریم. شما باید متخصصانی از جنس عشایر و در کنارشان باشید و انتظار داریم این نگاه گسترده را به تحصیل داشته باشید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار