وزیر نیرو:‌ در زمان پیک، هیچ‌گونه صادرات برق نخواهیم داشت

تغییر ساعت کاری ادارات در اختیار استانداری‌هاست

تهران (پانا) - به گفته وزیر نیرو با بیان اینکه تغییر ساعت کاری ادارات در اختیار استانداری‌هاست می‌گوید در زمان پیک، هیچ‌گونه صادرات برق نخواهیم داشت و صادرات نزدیک صفر است.

کد مطلب: ۸۳۵۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو:‌ در زمان پیک، هیچ‌گونه صادرات برق نخواهیم داشت

به گزارش وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه پروژه‌ها با بررسی‌های لازم انجام می‌شود، اظهار داشت: پروژه‌ها در مرحله مطالعه اولیه قرار می‌گیرند و بعد اجرا می‌شوند و بدون انجام مطالعات، سازمان برنامه و بودجه منابع مورد نیاز را تخصیص نمی‌دهد.

به گفته وزیر نیرو در جانمایی صنعت باید به موضوع آب نگاهی عمیق داشت و تصمیم گیری‌های ما مبتنی بر آمایش آب‌محور باشد.
وی با بیان اینکه باید از هزینه‌زایی در طرح‌ها عبرت بگیریم، افزود: در جانمایی صنعت باید به موضوع آب نگاهی عمیق داشت و فشارهای سیاسی را به این حوزه ورود ندهیم و دخیل نکنیم و تصمیم گیری‌های ما مبتنی بر آمایش آب‌محور باشد.

باید به سمت اصلاح تعرفه برویم
اردکانیان با عنوان این مطلب که آب یک کالای حیاتی است و باید بهینه و درست آن را مصرف کنیم، تصریح کرد: نباید این کالا ارزش واقعی خود را از دست بدهد و حتما قیمت واقعی آن باید مشخص شود، از این رو ما باید به سمت اصلاح تعرفه برای مصرف درست برویم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در مدیریت مصرف اقدام‌هایی را در دستور کار خود قرار دادیم، عنوان کرد: از 19 خرداد تمامی سازمان‌های دولتی موظف شدند تا در مصرف آب و برق خود صرفه‌جویی کنند و در این باره نیز دو مصوبه از سوی هیات دولت به سازمان‌ها ابلاغ شد که یکی تغییر ساعت‌های ادارای و دیگری تشویق دستگاه‌ها برای مصرف درست و بهینه بود.
وی ادامه داد: با اجرای این مصوبه حدود 2 هزار مگاوات کاهش مصرف داشتیم که این رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای در ایام پیک است.

250 اکیپ در تهران سیستم‌های سرمایشی را رصد می‌کنند
اردکانیان افزود: اکیپ‌هایی از شرکت‌های توزیع بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت دارند و هم‌اکنون 250 اکیپ در تهران سیستم‌های سرمایشی را رصد می‌کنند که در صورت رعایت نکردن سازمان یا دستگاهی، حتما برق آنها قطع خواهد شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه برای تامین 2 هزار مگاوات باید مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون یورو در نظر می‌گرفتیم، ادامه داد: این مقدار صرفه‌جویی کمک فراوانی به ایام پیک کرد و خاموشی‌ها را کاهش داد.
وی از اهمیت درست مصرف‌کردن گفت و ادامه داد: از 55 هزار مگاوات برق مصرفی کشور، حدود 21 هزار مگاوات آن سهم سیستم‌های سرمایشی است که این رقم بسیاربزرگ است و جای تامل دارد و بدانید اگر مردم همچنان در زمینه صرفه‌جویی کمک کنند و مدیریت مصرف داشته باشیم، قطعاً تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد و خاموشی نخواهیم داشت.
اردکانیان درباره نوسان‌های برق در برخی مناطق بیان داشت: ما سعی داریم که نوسان‌هایی در فرکانس شبکه نداشته باشیم و اگر مصرف پایین بیاید، ذخیره نیروگاهی نیز بیشتر خواهد شد و مردم برق مطمئن‌تری را دریافت خواهند کرد.
وزیر نیرو با اشاره به پیک مصرف روز گذشته که 55 هزار و 225 مگاوات بود بیان کرد: در مجموع در مناطق مختلف کشور به‌صورت پراکنده تقریباً یک هزار مگاوات خاموشی داشتیم، اما دو عامل صرفه‌جویی و کاهش دما میزان خاموشی‌ها را کاهش خواهد داد.
وی از اطلاع‌رسانی قبلی شرکت‌های توزیع برای خاموشی‌های احتمالی به مردم خبر داد و افزود: دستورالعمل‌های لازم در این باره به شرکت‌های توزیع داده شده است که حتما از قبل اطلاع‌رسانی لازم را به‌عمل آورند و در اینجا باید گفت خاموشی‌های اخیر هم به‌دلیل افزایش دما و خارج‌‌شدن تجهیزات از مدار بوده است که این امری طبیعی بشمار می‌رود.
اردکانیان درباره صادرات و واردات برق نیز اظهار کرد یکی از افتخارهای صنعت برق ما تبادل شبکه با همسایگان خارجی خود است که در حوزه برق هم صادرات داریم و هم برق را به داخل کشور وارد می‌کنیم که همکاری خوبی با کشورهای افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، عراق و...وجود دارد.
وی از تشویق سرمایه‌گذاران داخلی برای تولید برق خبرداد و افزود:‌ آنها می‌توانند برق تولیدی خود را به کشورهای همسایه بفروشند و این سیاست‌های کلی و برنامه دراز‌مدت ما نیز هست.
وزیر نیرو ادامه داد: در زمان پیک، هیچ‌گونه صادرات برق نخواهیم داشت و نزدیک صفر است.باید گفت که یک هزار و 300 مگاوات ظرفیت برق کشور متعلق به بخش صادرات است و حدود 700 مگاوات نیز در بخش واردات ظرفیت داریم؛ هم‌اکنون نیز با کشورهای آذربایجان و ارمنستان در واردات همکاری داریم و با اجرای خط سوم با ترکمنستان صدور برق نیز افزایش خواهد یافت.

اردکانیان به انرژی‌های تجدیدپذیراشاره کرد و افزود: پتانسیل بسیاربالایی در این زمینه وجود دارد که ما به لحاظ فنی مشکل خاصی برای افزایش آن نداریم و کار را تقریباً شروع کرده‌ایم و باید بر اساس برنامه پنجم توسعه، ظرفیت این بخش را به 5 هزار مگاوات برسانیم.
وی افزود: امسال ظرفیت نصب‌شده به یک هزار مگاوات خواهد رسید و در سال آینده این ظرفیت دو برابر خواهد شد و به‌دنبال این هستیم که با ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌داران داخلی، نسبت به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور اقدام کنیم.
وزیر نیرو به تغییر ساعت‌های ادارات به‌ویژه در تهران به مدت دو هفته اشاره کرد و گفت: دولت اختیارهای لازم را به استانداری‌ها داده است تا در صورت لزوم این تغییر ساعت‌ها ادامه داشته باشد که باید به عنوان نمونه به استان خوزستان اشاره‌ای داشته باشم که با مصرف درست و کاهش آن، توانستند یک هزار و 500 مگاوات در مصرف کاهش داشته باشند که این نشان دهنده مدیریت درست و همکاری دستگاه‌ها و مردم برای ایام پیک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار