فرماندارشهرستان نیر:

آش پزان 13 استان در جشنواره آش نیر رقابت می کنند

اردبیل (پانا) - فرماندار شهرستان نیر گفت: آش پزان 13 استان کشور با شرکت در جشنواره ملی آش در منطقه توریستی بولاغلار نیر مهارت های آشپزی خود را به رقابت می گذارند.

کد مطلب: ۸۳۵۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آش پزان 13 استان در جشنواره آش نیر رقابت می کنند

علیرضا علیپور در جلسه هماهنگی برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر افزود: این جشنواره 20 تا 22 تیر در 70 غرفه برگزار خواهد شد .
وی شناساندن قابلیت ها و جاذبه های گردشگری شهرستان نیر را از دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد و معرفی آداب و رسوم ، صنایع دستی و آش‌ های سنتی و محلی ، تقویت روحیه جمعی، ایجاد فضای پرنشاط برای میهمانان و مسافران و تقویت مشارکت عمومی در اجرای برنامه ‌ها را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره دانست .
فرماندار نیر بیان کرد: پخت و ارائه آش و غرفه‌ های صنایع دستی ، سوغات محلی و اقلام فرهنگی 2 بخش جشنواره را شامل می‌ شود و در کنار این بخش ها نیز نمادهای بومی و فرهنگی منطقه به نمایش گذاشته می ‌شود .
گفتنی است : شهرستان نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل با آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم اندازهای طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است .
نیر از طرف شمال به مشگین شهر ، از جنوب به شهرستان کوثر (گیوی) ، از شرق به بخش مرکزی هیر اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود .
پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در 40 کیلومتری نیر ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر ، سراب ، دهکده های صخره ای اباذر ، گلستان با فضاهای معماری خاص در 5/9 کیلومتری جنوب نیر ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی در 17 کیلومتری غرب نیر ، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج کیلومتری غرب نیر ، سنگ افراشته های دوران باستان در 17 کیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو 53 کیلومتری جنوب شرقی نیر ، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در 10 کیلومتری جنوب نیر ، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در 12 کیلومتری شمال شرق نیر ، استخر و دژ بوینی یوغون در دهکده کورعباسلو ، چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در یک کیلومتری شمال نیر قرار دارد و این محل همراه با گیاهان بومی همچون بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان بشمار می رود .
همچنین آب معدنی قینرجه در شش کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب ، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت کیلومتری غرب نیر ، چشمه دیب سیز گول در چهار کیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد .
چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار کیلومتری جنوب نیر ، سد مخزنی یامچی در پنج کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی ، دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه - بوشلو) در پنج کیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار