وزارت نیرو اعلام کرد

۷۲ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارد

تهران (پانا) - در حالی به روز‌های گرم نیمه تیر تابستان امسال رسیده‌ایم که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۷۲ سد بزرگ از جمله سد‌های زاینده رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارد.

کد مطلب: ۸۳۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
۷۲ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارد

به‌‌ گزارش وزارت نیرو، کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا باوجود رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 25.82 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 16 درصدی داشته باشد.
ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 34 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته 29 درصد افت داشته است و هم اکنون به طور میانگین 52 درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.
کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده است تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا هشتم تیرماه به دو هزار و 746 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش داشته است.
حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 850 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 45 درصد مخازن این سدها دارای منابع آبی است.
بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده است تا حجم مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنج‌گانه استان با یک میلیارد و 52 میلیون مترمکعب افت 37 درصدی را تجربه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار