درگفت‌وگو با پانا

پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: راه‌اندازی بازار ثانویه نرخ ارز را کاهش می‌‌دهد

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه راه‌اندازی بازار ثانویه و عرضه ارز در این بازار موجب کاهش نرخ ارز می‌شود، می‌گوید ارایه ارز 4200 تومانی باید متوقف شود و دهک‌های درآمدی پایین نیز با روش‌های دیگری مور حمایت قرار گیرند.

کد مطلب: ۸۳۵۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: راه‌اندازی بازار ثانویه نرخ ارز را کاهش می‌‌دهد

مهدی پورقاضی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد:‌ وضع فعلی موجب شده است تا کسانی که نیاز واقعی دارند ارز را با نرخ‌های غیرواقعی خریداری کنند به طور مثال برخی واحدهای صنعتی برای ادامه تولید خود به لوازم یدکی یا مواد اولیه نیاز دارند و نتوانسته‌اند برای خرید آن از نرخ ارز 4200 تومانی استفاده کنند به همین دلیل نیازهای خود را از بازار غیررسمی ارز خریداری کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ هدایت این دسته از تقاضاها به بازار ثانویه و استفاده از ارز صادراتی موجب می‌شود تا بازار ارز به آرامش برسد و نرخ‌های غیررسمی ارز شکسته شود. البته شرط آن این است که واحدهای پتروشیمی یا فولادی ارز را با نرخ 8 هزار و 500 تومان به این بازار ارایه دهند.

پورقاضی اظهار کرد:‌ نرخ ارز می‌تواند افت داشته باشد در صورتی که ارز با نرخ‌های معقول در بازار ثانویه عرضه شود و بازار ثانویه به محلی برای تامین ارز واردات رسمی و قانونی شود و در کنار آن دولت باید عرضه ارز 4200 تومانی را متوقف کند و منابع ارزی را در بازار ثانویه عرضه کند تا بیشتر مصرف‌کنندگان ارز 4200 تومانی را نیز به بازار ثانویه هدایت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه برای واردات دارو و مواد غذایی نیز باید از محل صندوق دیگری یارانه ارایه شود، عنوان کرد:‌ نرخ ارز باید تک نرخی شود و تعیین نرخ آن نیز به صورت عادلانه بین خریدار و فروشنده، واردکننده و صادرکننده در بازار ثانویه که بازار واقعی است کشف قیمت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ طبیعی است که هدف دولت در کنترل بازار با ارایه ارز 4200 تومانی محقق نمی‌شود و نباید زمینه استفاده از ارز ارزان را که هدف دولت را برای حمایت از برخی دهک‌ها را محقق نمی‌کند، ادامه داد.

پورقاضی خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده کالاها را با محاسبه ارز غیررسمی دریافت می‌کند و بهتر این است که از محل درآمدی که با ارز آزاد فروخته‌ می‌شود افرادی را که باید مورد حمایت قرار گیرند حمایت کرد.

کنترل نقدینگی منجر به تثبیت نرخ تورم می‌شود

وی با تاکید براینکه رشد بی‌رویه و مهارنشدنی نقدینگی باید کنترل شود، عنوان کرد:‌ اگر قرار باشد که تورم موجود در جامعه در حد 10 درصد کنترل شود باید نقدینگی نیز به همین میزان در بازارهای کالایی در گردش باشد و هرچه سرگردانی نقدینگی در اقتصاد بیشتر شود مهار تورم سخت‌تر خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نقدینگی به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است، خاطرنشان کرد:‌ رشد نقدینگی منجر به تورم می‌شود و اگرچه ممکن است در دوره‌ای مهارشده باشد اما در وضع بحرانی، نقدینگی موجب ایجاد نابسامانی در بازارهای کالایی می‌شود.

روی آوردن به اقتصاد آزاد مهمترین نسخه برای اقتصاد ایران است

وی ادامه داد:‌ روی آوردن به اقتصاد آزاد مهمترین نسخه برای اقتصاد ایران است و ارایه ارز ارزان یا سبد کالایی، مسکن‌های موقتی هستند که بهبود وضع اقتصادی مردم را محقق نمی‌کند و تجربه آن منجر به خطا شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ تامین‌نشدن ارز برای تولید به معنای قفل‌شدن اقتصاد است و تامین ارز باید وضع مطلوب‌تری داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید از روش‌های دیپلماسی سیاسی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کرد و تصمیم‌هایی متناسب با وضع اقتصادی کشور اتخاذ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار