الهیار: نمی‌توانیم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی معلم را تامین کنیم

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خواستار بازگشت دانشگاه‌های تخصصی به چرخه تامین نیرو ی انسانی وزارت آموزش و پرورش شد.

کد مطلب: ۸۳۵۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
الهیار: نمی‌توانیم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی معلم را تامین کنیم

علی الهیارترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع «چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش»، معلم و منابع انسانی را از جمله مولفه‌های اصلی در اجرای سیاست‌های تعلیم و تربیت دانست و گفت: «باید با نگاه علمی به جذب نیرو متناسب با مناطق کشور و نیازهای آموزشی اقدام و برنامه‌ریزی کنیم.»
او افزود: «آنچه امروز با آن مواجه‌ایم یک عقبه 30 ساله دارد و اگر امروز هم به درستی برنامه‌ریزی نکنیم و پیش نرویم آیندگان را نیز با مشکل مواجه می‌کنیم.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به رشد جمعیت دانش‌آموزی سالانه 3.5درصدی در دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «رشد جمعیت دانش‌آموزی سینوسی است و باید به کارگیری نیرو را هم بر اساس آن متناسب‌سازی کرد. البته در داخل نهادهای اثرگذار مرتبط، کارشناسی نداریم که موج سینوسی جمعیت دانش‌آموزی را با موج سینوسی تامین معلم متناسب کند.»
او به پیامدهای افزایش جمعیت دانش‌آموزی و جذب نیرو در دهه‌های 60 و 70 اشاره کرد و گفت: «استخدام در سال‌های 65 تا 73 بسیار زیاد بود و استانداردهای حرفه‌ای جذب معلم و تعادل هزینه پرسنلی و غیرپرسنلی به هم خورد و معلم ها تاوان آن را دادند و تا امروز خواسته‌های به حق آن‌ها دیده نشد و اکنون متراکم شده است. از سوی دیگر به حوزه پرورشی کمتر پرداخته شد.»

الهیار ادامه داد: «درخواستم این است که وارد نگاه علمی به موضوع آموزش و جذب معلم شویم. باید الگوی مشخصی داشته باشیم.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آماری از جمعیت دانش‌آموزی بیان کرد و گفت: «تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی در سال تحصیلی 96_97 حدود 12.5 میلیون بود که با احتساب دانش‌آموزان مدارس غیردولتی می‌توان گفت در کل 13.7 میلیون دانش آموز داشتیم. پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1400 به حدود 14میلیون و 200 هزار نفر برسد و در سال 1405 حدود 15میلیون و 400 هزار و در سال 1410 حدود 15میلیون و100 هزار نفر برسد. بعد از آن از جمعیت دانش‌آموزی کاسته شده و در سال 1420 به 11 میلیون نفر می‌رسد.»

او تخمین و برآوردی از نیروی انسانی آموزشی و کادر مدرسه در سال‌های ارائه کرد و گفت: «865هزار نفر در پایان سال تحصیلی 97 داشتیم. طبق برنامه ششم موظفیم از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیرو بگیریم و تا 1403 با کاهش جمعیت معلم روبروییم.»

الهیار گفت: «اکنون تعداد دانش‌آموز به معلم حدود 35 به یک و در دوره ابتدایی 25 به یک است. البته با توجه به خروج نیرو این عدد در حال بزرگ شدن است. در سال 95، 33 هزار بازنشسته قطعی و در سال 96 حدود 41 هزار و 600 هزار بازنشسته داشتیم. در سال 97، حدود 67هزار نفر به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما برآورد می‌کنیم حدود 52 هزار نفر بازنشسته قطعی شوند.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در سال 98 حدود 78هزار نفر، در سال 99، حدود 80هزار نفر، در سال 1400 حدود 90هزار نفر به سن بازنشستگی می‌رسند. در مجموع حدود 350هزار نفر تا سال 1400 بازنشسته می‌شوند اما از طریق دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان ورودی مختصری داریم و سالانه 20هزار نفر نمی‌شود.»

الهیار افزود: «اگر هیچ ورودی نگیریم و سیاست مشوقی برای نگه‌داشت معلمانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند نداشته باشیم در سال 1400 حدود 565 هزار کادر آموزشی خواهیم داشت. اما چون جذب معلم ما از سنین پایین شروع می‌شود وقت بازنشستگی اوج پختگی آن‌هاست و نباید اجازه دهیم به راحتی از سیستم خارج شوند. البته باید استانداردسازی شرایط حرفه‌ای را دنبال کنیم.»

او در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود 100 هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش گفت: «100 هزار مازاد نداریم. در واقع مازاد مطلق نداریم. بر اساس ساعت موظفی، معلمان ابتدایی تمام‌وقت کار می‌کنند اما در دوره متوسطه ممکن است معلمی مثلا از 20 ساعت موظفی 16 ساعت را پرکند و ما سه چهار ساعت مازاد داشته باشیم که سرجمعش ساعات مازاد به 10 هزار نیروی انسانی واقعی نمی‌رسد و اینها عمدتا ساعت موظف تدریس را نمی‌توانند پر کنند نه آنکه معلم مازاد مطلق داشته باشیم.»

الهیار تاکید کرد باید برای نگه‌داشت نیرو مشوق و استاندارد وجود داشته باشد. او گفت: «خواسته‌های ما از سازمان استخدامی مجوز برای استخدام، آینده‌نگری و همین استاندارد برای نگه‌داشت معلمان در آستانه بازنشستگی است. از سال 1410 به بعد افت جمعیت دانش‌آموزی شروع می‌شود و اگر کاری نکنیم بخشی از معلمان در آن زمان با مشکل مواجه می‌شوند.»

او ادامه داد: «اکنون بحث تامین نیروی انسانی مهم است وگرنه نرخ پوشش در کلاس با مشکل مواجه می‌شود. اگر اکنون برای نگه‌داشت افراد فکری نکنیم و نیروی جدید هم جذب نکنیم با مشکل پوشش روبرو می‌شویم و ممکن است در برخی مناطق مجبور شوند دو کلاس را در هم ادغام کنند یا معلم بی‌کیفیت بیاورند. آموزش و پرورش دچار حلقه بسته می‌شود و دولت باید برنامه مشخصی داشته باشد. اکنون تعدادی درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند و باید آسیبشناسی شود و دغدغه معلمان را بدانیم.»
به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امسال کمتر از 100هزار کمبود نیرو وجود دارد واستفاده از معلم‌های حق‌التدریس، سربازمعلم و خرید خدمات و... مدنظر قرار دارد.

الهیار گفت: «در سال 90 سه دانشگاه تخصصی تربیت معلم را به دانشگاه جامع تغییر دادند. دانشگاه‌های تخصصی را برگردانید نمی‌توانیم از طریق دانشگاه فرهنگیان به تنهایی نیروی انسانی معلم را تامین کنیم.»

او ادامه داد: «بزرگترین انتظار ما از سازمان استخدامی، شفاف‌سازی آماری است که باید با کمک همدیگر انجام دهیم. دوم اینکه شرایط خاص معلمان در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود. برخورد سفت و دفعتی با آموزش و پرورش نداشته باشیم. همچنین باید سازمان استخدامی یکبار جذب نیروی اداری را شفاف کند. الان فقط مجوز برای جذب کادر آموزشی می‌دهد.»

او ادامه داد: «برای آموزش و پرورش باید قانون اداری خاص طراحی و تهیه شود که بدون کمک مجلس و امور استخدامی نمی‌توانیم از عهده آن بر بیاییم.»

الهیار در پایان گفت: «خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار پاداش پایان‌خدمت انجام و تا شهریور پرداخت می‌شود. حق عائله‌مندی مجردها و سختی کار نیز از احکام خارج شده بود اما اختیاری نداریم، مگر قانون تعیین کند. با رای دیوان محاسبات این دو مصوبه حذف شده و ما را مکلف کردند که از احکام خارج‌شان کنیم. درصد افزایش حقوق ها نیز بر اساس بخشنامه‌های مربوط و مبتنی بر قانون بوده و حقی تضییع نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار