نگاهی به ابعاد داخلی و خارجی حمایت سپاه از حسن روحانی؛

صف نظامیان در حمایت از دولت دوازدهم

تهران (پانا) - فرماندهان سپاه یکصدا از مواضع حسن روحانی رئیس جمهوری اعلام حمایت کرده اند. مفسران می گویند این حمایت هم پیام داخلی دارد و هم پیام خارجی.

کد مطلب: ۸۳۵۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
صف نظامیان در حمایت از دولت دوازدهم

فرماندهان عالی رتبه سپاه که با شروع به کار دولت دوازدهم در دیدار با روحانی، حمایت از منتخب مردم را رسما اعلام کرده بودند، حالا در برابر تهدیدهای خارجی به میدان عمل آمده و پشت سر رئیس دولت ایستاده اند.

**ادبیات متفاوت روحانی
حسن روحانی که این هفته به سوئیس سفر کرده بود، دولت آمریکا را به خاطر تلاش برای وادار کردن سایر کشورها به قطع خرید نفت خود از ایران محکوم کرد. او برای حفظ منافع ایران این بار با ادبیاتی متفاوت وارد عمل شده و گفت: «آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی فهمند؛ چرا که اصلا معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببیند.»

حسن روحانی درباره مفهوم این سخنانش توضیح بیشتری نداد، اما تحلیل گران سیاسی این را یک تهدید جدی از سوی رئیس جمهوری ایران تفسیر و آن را هشدار روحانی برای بستن تنگه هرمز معنا کردند.

بعد از جنگ تحمیلی تا به حال، اشراف ایران بر منطقه استراتژیک تنگه هرمز همواره یک مسئله جدی در دنیا بوده است و کسی نتوانسته تهدید ایران به بستن این تنگه را نادیده بگیرد؛ چرا که بخش قابل توجهی از نفت جهانی برای صدور باید از این منطقه عبور کند. مسئولان ایرانی همواره آن را به عنوان یک راهبرد استراتژیک در چنته داشته اند تا از آن به عنوان یک برگ برنده در برابر تهدیدها و تحریم های احتمالی استفاده کنند.

** فرمانده سپاه قدس در حمایت از دولت
پیام هشدار رئیس دولت دوازدهم از قلب اروپا به آمریکا که بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشت، در داخل هم بی واکنش نبود.
سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهوری نوشت و در آن نسبت به مواضع دیپلماتیک اخیر حسن روحانی قدردانی کرد. قاسم سلیمانی که از جمله چهره های نظامی موثر و مطرح ایران در عرصه بین المللی است، در نامه خود اظهارات روحانی را «مایه مباهات و افتخار» دانسته است. او همچنین نوشته: «حقیر به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرافراز با همه جان به حضور حضرتعالی عرض می کنم که این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می بایست باشد. شما با سخنان حکیمانه، ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز نمودید. دست شما را برای ایراد این سخنان به موقع حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.»

این قدردانی از روحانی در حالی است که یک هفته قبل، مواضع داخلی رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران دولت دوازدهم، بزرگان جریان اصولگرایی را در حمایت از او به صف کرده بود.

**استقبال فرماندهان سپاه
قدردانی از حسن روحانی تنها به سردار سلیمانی محدود نشد. پس از فرمانده سپاه قدس، فرمانده کل سپاه نیز درکنار سردار سلیمانی ایستاد و صف نظامیان حامی دولت تشکیل شد. محمدعلی جعفری از مواضع رئیس جمهوری در سوئیس قدردانی کرد. او که درهمایش پیشکسوتان جهاد و شهادت سخنرانی می کرد، با اشاره به مواضع روحانی در قبال تحریم های نفتی و تاکید بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه گفت: «یقینا در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن، به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند، می توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه یا برای هیچ کس، چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.»

بعد از فرمانده سپاه نوبت اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله بود که در حمایت از دولت وارد عمل شود. او با بیان اینکه «هر مسئولی موضع گیری دقیق بر اساس سیاست های کلان نظام انجام دهد قطعا و یقینا مورد حمایت قرار می گیرد» گفت: «من نیز از مواضع رئیس جمهوری خوشم آمد. ما از دولت حمایت و پشتیبانی می کنیم و به دشمنان نشان می دهیم که در یک جهت و راستا و ید واحده عمل می کنیم.»

**رمزگشایی از نامه سردار سلیمانی
این فرمانده عالی رتبه سپاه در ادامه به تفسیر نامه سرگشاده سردار سلیمانی به روحانی پرداخت. به اعتقاد او نامه فرمانده سپاه قدس (که مسئولیت برون مرزی دارد) به روحانی و حمایتش از مواضع رئیس دولت مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز در صورت جلوگیری از صادارات نفت ایران، نشانه این است که سخنان و موضع گیری رئیس جمهور ایران پشتوانه نظامی دارد.

حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی نیز نامه سردار سلمانی به روحانی را پشتوانه نظامی سخنان روحانی تفسیر کرده است. او معتقد است اعلام حمایت سلیمانی از این موضع روحانی به خاطر این بود که دنیا بداند حرف های رئیس جمهوری صرفا یک حرف سیاسی نیست و پشتوانه نظامی مقتدارانه منطقه ای نیز پشت سر خود دارد.

**روایت متفاوت باهنر
گرچه کوثری و ترقی بر این باورند پیام استقبال سردار سلیمانی، فرمانده استرانژیک ایران در منطقه از مواضع اخیر رئیس جمهور می تواند برای محافل تصمیم گیر در غرب معنی دار باشد و منجر شود که تهدید ایران از سوی آنان جدی گرفته شود، اما محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ترجیح داده است از نگاه دیگری به پیام فرمانده سپاه قدس نگاه کند.
باهنر در یاداشتی، معنای نامه «حاج قاسم» به رئیس جمهوری را از نگاه سیاست داخلی دید و نوشت: «نامه حمایتی سردار سلیمانی از مواضع روحانی از جمله اقداماتی است که می تواند نقطه عطفی برای جریان های سیاسی در ایران باشد. اگرچه سردار سلیمانی همواره ایفاگر نقش ملی بوده اند و در چارچوب منافع ملی حرکت کرده اند، اما ایشان به درستی تشخیص داده اند که در شرایط فعلی این نامه را خطاب به رئیس جمهوری ارسال کنند که حکایت از موقعیت شناسی و دوراندیشی ایشان دارد. ممکن است حتی اختلاف نظرهایی بین سردار سلیمانی و سیاست های جاری دولت هم وجود داشته باشد، اما آنچه مهم است اینکه ایشان مواضع اشتراکی را با صدای رسا اعلام کرده است..»

به باور باهنر، مشی فرمانده سپاه قدس می تواند یک الگو برای دیگر نهادها جریان ها و شخصیت های سیاسی در ایران باشد که زمان فعلی زمان تفرق و تسویه حساب نیست، بلکه زمان همکاری و همگرایی است.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه یاداشتش شرایط ویژه کشور را یادآور شده و خطاب به جناح های سیاسی گفت: «همه ما به خوبی می دانیم که هدف اعمال فشارهای خارجی به رهبری آمریکای ترامپ ایجاد انشقاق در ایران و القای ناکارآمدی و ناامیدی بین مردم است که نتیجه آن هم شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت خواهد بود. بنابراین عقل و دین توصیه می کند که در چنین شرایطی همه در کنار هم با کمک به یکدیگر شرایط را مدیریت و پشت سر بگذاریم و گله گذاری ها از یکدیگر را به وقت دیگری موکول کنیم. سردار به همه گروه های سیاسی این پیغام را داده است که در حمایت از مواضع و عملکردهای خوب دولت پیشقدم شویم و به جای تمرکز بر اختلافات، در حوزه اشتراکات سرمایه گذاری کنیم که راه سعادت از همین مسیر است.»

**دفاع روحانی از سپاه
حضورتمام قد فرماندهان نظامی پشت رئیس دولت دوازدهم در شرایط فعلی که آمریکا دولت را به جلوگیری از صادارات نفت تهدید کرده، یادآور حمایت سال گذشته حسن روحانی از سپاه است؛ درست زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سپاه را به قرار دادن در فهرست گروه های تروریستی تهدید کرده بود. پس از این تهدید بود که حسن روحانی تمام قد پشت سپاه ایستاد و به آمریکا هشدار داد. او در جلسه 19مهر 96 هیات دولت، سپاه پاسداران را محبوب مردم ایران، عراق، سوریه، لبنان و کردهای عراق معرفی کرد و گفت که هیچ اختلافی بین جناح های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد. رئیس جمهوری که این سخنان را در واکنش به احتمال گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا می گفت، تاکید کرد: «چنین اقدامی از سوی دونالد ترامپ خطا خواهد بود. اگرآمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه اقدامی کند این دیگر خطا اندرخطاست. چون سپاه تنها یک واحد نظامی نیست بلکه در دل این مردم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار