قلعه کوبرگ بار دیگر میزبان تصمیم تاریخی برجام

تهران (پانا)- کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت ایرانی به ریاست وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه آغاز شد.

کد مطلب: ۸۳۵۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
قلعه کوبرگ بار دیگر میزبان تصمیم تاریخی برجام

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، شب گذشته برای برگزاری اولین کمیسیون مشترک برجام با حضور وزیران امور خارجه پس از خروج آمریکا در رأس هیأتی متشکل از لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری به وین رسید.

بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا برای تأمین خواسته‌های ایران برای حفظ برجام با خروج آمریکا شب گذشته به تهران تحویل داده شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پس از دریافت این بسته در گفت‌و‌گوی خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بسته پیشنهادی اروپا به ایران را «مایوس‌کننده» خواند و آن‌را بدون تعهدات مشخص دانست و متذکر شد که این بسته شبیه به بیانیه اتحادیه اروپا شامل تعهداتی کلی و بدون نقشه راهبردی است.

او در تماسی دیگر خطاب به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، گفت که کشورهای اروپایی به علاوه چین و روسیه باید منافع ایران در چارچوب برجام در دوران خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای را تامین کنند.

با وجود این روحانی ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات وزیران پنج کشور در وین، بتواند خواسته‌های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در بدو ورود به وین به همتایان اروپایی خود تذکر داد که امکان همزمانی اعمال تحریم‌ها علیه ایران و اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام وجود ندارد.

هر چند که طرف‌های مذاکره‌کننده اروپایی همچنان بر حفظ برجام تأکید دارند، تاکنون قادر به تأمین خواسته‌های ایران نبوده‌اند و احتمالا در ساعت‌های آینده قلعه کوبرگ در پایتخت اتریش شاهد تصمیم‌های برجامی تازه‌ای خواهد بود.

در حالی که به جمعیت حقوق‌دانان تیم مذاکره‌کننده ایرانی در این مذاکرات با حضور جنیدی افزوده شده است احتمالا مباحثی حول جزئیات بسته پیشنهادی و دریافت امتیازهای بیشتز از اروپا مطرح باشد. در صورتی که ایران بعد از امروز مذاکرات با اروپا را درباره این بسته پیشنهادی تا ماه نوامبر همان طور که وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده است، ادامه دهد احتمالا روند مذاکرات تازه‌ای شکل خواهد گرفت که احتمال باقی ماندن تهران در توافق هسته‌ای را افزایش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار