مدیرکل ارشاد اسلامی استان یزد:

کتاب فرهنگ‌سازترین عنصردر اعتلای فرهنگی یک جامعه است

یزد (پانا) - مدیرکل ارشاد اسلامی استان یزد در نشست خبری که منظور اعلام برنامه های دومین دوره کتاب سال یزد برگزار شد؛ گفت: کتاب یکی از فرهنگ‌سازترین عناصری است که می‌توان از آن در جهت اعتلای فرهنگی یک جامعه استفاده کرد و بدون شک حمایت از ناشران و تلاشگران عرصه تولید آثار مکتوب می‌تواند نقش مهمی را در ارتقاء جایگاه کتاب کتاب‌خوانی در جامعه ایفا کند.

کد مطلب: ۸۳۴۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کتاب فرهنگ‌سازترین عنصردر اعتلای فرهنگی یک جامعه است

مجید جوادیان‌زاده ظهر امروز در نشست خبری دومین دوره کتاب سال یزد با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد محوریت بخشیدن به کتاب در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، گفت همچنان کتاب به‌عنوان کهن‌ترین رسانه توانسته است جایگاه خودش را در بین ابزارهای متعدد رسانه‌ای حفظ کند.

وی افزود: کتاب رسانه‌ای عمیق و دارای جایگاهی مهم است که توانسته است در دورانی که رسانه‌ها همه‌روزه به‌روزرسانی می‌شوند جایگاه خود را حفظ کرده و اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشد. در کشور رویدادهای فرهنگی متعددی برگزار می‌شود؛ اما نمایشگاه کتاب همچنان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و این از جایگاهی مهم کتاب در جامعه ما حکایت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه تأکید کرد: با توجه به نقش و جایگاه مهم کتاب باید در جهت حفظ و تقویت آن سرمایه‌گذاری کرد تا با توسعه و تقویت این عنصر به توسعه فرهنگی جامعه کمک کرد.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: باهدف حفظ و ارتقاء جایگاه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه در سال ۹۴ اولین دوره رویداد کتاب سال یزد برگزار شد و قرار بود که این رویداد به‌صورت دوسالانه استمرار داشته باشد؛ اما با توجه به اهمیت موضوع کتاب تصمیم بر آن گرفته شد که این رویداد مهم فرهنگی همه‌ساله در استان یزد برگزار شود.

این مسئول ادامه داد: شناسایی و معرفی کتاب برتر سال با توجه به وجود حجم بالایی از کتاب می‌تواند مشوق خوبی برای تولید کتاب با محتوای یزد باشد. بدون شک حمایت از این کالای فرهنگی در حقیقت شکل بخشیدن به توسعه فرهنگی در استان یزد و به‌طورکلی در کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: کتاب یکی از فرهنگ‌سازترین عناصری است که می‌توان از آن در جهت اعتلای فرهنگی یک جامعه استفاده کرد و بدون شک حمایت از ناشران و تلاشگران عرصه تولید آثار مکتوب می‌تواند نقش مهمی را در ارتقاء جایگاه کتاب کتاب‌خوانی در جامعه ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط شرکت آثار در دومین رویداد کتاب سال یزد، گفت: شرط پذیرش کتاب در رویدادی کتاب سال یزد بر این محور قرارگرفته است که یا ناشر و نویسندگان اثر باید یزدی باشند و یا اینکه موضوع کتاب با محوریت یزد باشد.

جوادیان‌زاده اضافه کرد: خانه فرهنگ شهید صدوقی در برگزاری این رویداد واقعاً همکاری قابل قبولی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد داشته است که امیدواریم این همکاری در آینده نیز تداوم داشته باشد. داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آثار ارسالی به رویداد کتاب ساله از را مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهند که این نشان از سطح بالای این رویداد بزرگ فرهنگی در استان یزد است.

این مسئول بیان داشت: در راستای حمایت از آثار برتر تصمیم بر این قرارگرفته شده است که تعداد ۱۵۰ نسخه از آثار منتخب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد خریداری شود تا حمایتی از صاحبان آثار صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به نقش و جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی رسانه‌ها باید حامیان عرصه نشر در استان یزد باشند؛ چراکه اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه گسترش یابد جذابیت حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر خواهد شد. ان‌شاءالله در هفته کتاب از بهترین و رسانه‌هایی که در تحقق این امر نقش‌آفرینی کردند تجلیل خواهد شد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درزمینهٔ ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، گفت: برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی استان یزد، اجرای طرح هر مسجد و هر مدرسه یک باشگاه کتاب‌خوانی، اعطای جایزه به مروجیم کتاب‌خوانی در جامعه و ... از اقدامات شاخص ما در حوزه حمایت از عرصه کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تأکید کرد: همکاری خانه فرهنگ شهید صدوقی و اداره کل ارشاد استان یزد نمود همکاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه فرهنگ است که امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: در دومین رویداد کتاب سال یزد شاهد رشد قابل‌توجه آثار ارسالی به این رویداد هستیم که در این دوره از رویداد خوشبختانه ۴۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال‌شده است که با توجه به ارسال ۸۰ اثر در نخستین دوره این رویداد، رشد قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد هستیم.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که این رویداد به شورونشاط و تشویق نویسندگان برای تولید کتاب با موضوع یزد دامن بزند که در این زمینه رسانه‌های می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار