در گفت و گو با پانا

کارگردان فیلم «دشمن زن»: مدیر موسسه تصویر شهر با بعضی فیلمسازان غرض‌ورزی دارد

حسین فرحبخش از علی احمدی به دلیل ممانعت از اکران فیلم «دشمن زن» به قوه قضائیه شکایت کرده است

تهران (پانا) - حسین فرحبخش، تهیه‌کننده فیلم «دشمن زن»، از علی احمدی، مدیر موسسه تصویر شهر، به دلیل ممانعت از اکران فیلم «دشمن زن» به قوه قضائیه شکایت کرد.

کد مطلب: ۸۳۴۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم «دشمن زن»: مدیر موسسه تصویر شهر با بعضی فیلمسازان غرض‌ورزی دارد

طی هفته‌هایی که از اکران عمومی فیلم «دشمن زن» ساخته حسین فرحبخش گذشته است، این فیلم در هیچ یک از پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران نمایش داده نشده است. این موضوع علاوه بر ایجاد سرگردانی در میان تماشاگرانی که انتظار داشتند فیلم را در یکی از سالن‌های پردیس گالری ملت، پردیس رازی، راگا، تماشا و ... تماشا کنند، اعتراض عوامل فیلم را در پی داشت.

فرحبخش در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا این موضوع را ناشی از دستور علی احمدی، مدیر موسسه تصویر شهر، مبنی بر جلوگیری از اکران این فیلم در پردیس‌های شهرداری عنوان کرده و افزود: آقای اوحدی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) از علی احمدی خواسته است که فیلم «دشمن زن» را در سینماهای شهرداری اکران کند، اما ایشان در جواب می‌گویند: «به هیچ عنوان فیلم را در سینماهای شهرداری اکران نمی‌کنم؛ حتی اگر باعث اخراج من شود.»

تهیه‌کننده «دشمن زن» می‌افزاید: ایشان نه تنها با من، با برخی دیگر از تهیه‌کنندگان هم مشکل دارند. تا امروز هم فیلم‌های بسیاری از جمله «زندگی خصوصی»، «گشت ارشاد»، «من مادر هستم» و «آس و پاس» در سینماهای شهرداری اکران نشدند. علی احمدی نه تنها با من، با بسیاری از فیلمسازان دیگر غرض‌ورزی دارد.

فرحبخش گفت: سینماهای شهرداری تهران از پولی ساخته شده است که مردم تحت عنوان مالیات به شهرداری پرداخت کرده اند. کسی که مسئولیت موسسه تصویر شهر را بر عهده می گیرد باید به این موضوع واقف باشد. رئیس موسسه تصویرشهر حدود سه سال است که فیلم های ما را در سینماهای شهرداری نمایش نمی دهد. من به صورت حضوری با او صحبت کردم که نتیجه‌ای نداشت.

این تهیه‌کننده ادامه داد: برای فیلم سینمایی «خالتور» ما از مؤسسه تصویر شهر درخواست کردیم که سینما در اختیارمان بگذارد؛ اما با اینکه سالن های خالی داشتند، گفتند نمی توانیم فیلم شما را اکران کنیم.

وی در پایان تاکید کرد که از علی احمدی به دلیل ممانعت از اکران فیلم «دشمن زن» که باعث وارد آمدن خسارات زیادی به فیلم شده است به قوه قضائیه شکایت کرده است.

بر اساس مقررات کنونی، فیلمی که موفق به اخذ پروانه نمایش از سازمان سینمایی وزارت ارشاد می‌شود، قابل نمایش در سینماهای کشور است و هیچ مقامی به غیر از مقام قضایی و یا شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن هم در شرایط خاص و اضطراری حق جلوگیری از نمایش آن را ندارد و در صورت جلوگیری از نمایش فیلم مجوزدار، می‌بایست نسبت به جبران ضرر و زیان وارد و پرداخت خسارت اقدام لازم صورت پذیرد.

بیانیه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در واکنش به توقیف خودسرانه اکران کمدی «دشمن زن»

جامعه صنفی تهیه کنندگان به ریاست سیدضیاء هاشمی که جزو قدیمی ترین صنوف سینمای ایران است، متعاقب این اتفاقات در بیانیه‌ای با گلایه از روال در پیش گرفته شده توسط مدیریت تصویرشهر از شهردار تهران خواسته برای جلوگیری از بالا گرفتن ماجرا، هرچه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی را بگیرد.

متن بیانیه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را بخوانید:

شهرداری هر شهر باید سمبل نظم و قانون شهر باشد؛ عدم رعایت قانون توسط مسئولین سینمایی شهرداری‌ نشانه چیست!؟ اقدامهای غیرقانونی که رسمیت پروانه های نمایش صادر شده از سوی وزارتخانه ای مرجع و مسئول را به صورت عملی زیر سوال می‌برد، آگاهانه باشد یا ناآگاهانه، اقدامی در جهت تضعیف نظام به شمار می رود!

ممانعت و عدم اکران فیلم های سینمایی با وجود داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینماهای شهرداری نشان می دهد با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز عده‌ای همچون مدیر تصویرشهر، در گوشه و کنار برخی نهادها و ارگانها، سلیقه فردی خود که وام گرفته از خودسری و تعصبات شخصی است را بر اجرای بی چون و چرای قانون ترجیح می‌دهند!
این روزها باز هم شاهد تکرار این خودرأى بودن و جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «دشمن زن» در سینماهای شهرداری هستیم، بدون شک سینماهای شهرداری جزو اموال عمومی شهر است و هر گونه سوء مدیریت و برخورد شخصی خارج از حیطه قانون در تخصیص سالن، ظلمی آشکار است که موجب تحمیل خسارات جبران نشدنی به سینما و صاحبان فیلم خواهد بود.
در گذشته و در موارد پیشین به مدیر سینماهای شهرداری تذکر داده شد که لجاجت و تسویه حساب شخصی آن هم با تصمیم‌گیری سلیقه‌ای در بهره‌وری از اموال عمومی نه تنها عملی خلاف قانون است بلکه این رفتار دون شأن یک مجموعه هنری است اما اوضاع همچنان بر مدار سابق است.

این حق همه سینماگران است که انتظار حمایت از همه اقشار سینما را داشته باشند نه نتها عده قلیلی نور چشمی ولی مدیریت سینمایی شهرداری رفتاری خلاف این دارد.
در این اوضاع بد اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر جامعه هر نوع بی‌قانونی و هر گونه اقدام فراقانونی محکوم است، چه بسا این رفتار خودسرانه و در مقابل اعلام تحصن عوامل فیلم مذکور در مقابل شهرداری و طرح شکایت قضایی برای احقاق حقوق خویش، عواقبی ناگوار در پی داشته باشد! انتظار می رود تا دیر نشده مسئولین بالا دستی شهرداری هر چه زودتر در این خصوص اقدامی در خور نمایند.
فراموش نکنیم نجات و باروری فرهنگ و هنر یک ملت همواره در گروی وجود فضای واقع‌بینی و به دور از تعصبهای بی‌منطق است! امید است شهردار محترم و مدیران فرهنگی بتوانند ضمن ایجاد و توسعه هم افزایی فرهنگی یعنی اعتماد متقابل، هر چه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی در حوزه فرهنگ را بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار