«شب موسیقی تالشی» در نیاوران برگزار شد

تهران (پانا) - آیین نکوداشت استاد هادی حمیدی و یادواره استاد قسمت خانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی تالش 11 تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۴۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
«شب موسیقی تالشی» در نیاوران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در ابتدای این مراسم که با همت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و فرهنگ کده تالش برگزار شد، سیدعباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، ضمن خوش‎آمدگویی به حاضران سید هادی حمیدی را، پرآوازه ترین خواننده تالشی خواند و افزود: «آرمین فریدی سال گذشته طرح چنین برنامه‎ای را پیشنهاد داد و اجرای این طرح خواسته و آرزوی من بود. خوشحالم بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران افتخار برگزاری این برنامه را دارد. بی تردید توجه به فرهنگ مناطق، زبان و گویش آنها یکی اصلی‎ترین وظایف مراکز فرهنگی و هنری است.»

سجادی سپس ادامه داد: « ما امروز میراث داران فرهنگ و هنری غنی هستیم. وظیفه ما حفظ زبان و فرهنگ مادری و انتقال آن به آیندگان است. به باور من حتی می‎توان گفت که فرهنگ نه تنها میراثی از گذشتگان بلکه امانتی از آیندگان در دست ماست که می‎بایست ضمن حفظ آن به بهترین شکل این فرهنگ را به آیندگان منتقل کنیم. عملکرد صحیح ما در حفظ این میراث و امانت منجر خواهد شد تا نسل بعدی قضاوت درستی نسبت به ما و فرهنگ خود داشته باشد.

مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، فرهنگ و موسیقی تالش را یکی از عمیق‎ترین آنها در سطح جغرافیای ایران دانست و افزود: «در قرن‎های گذشته که آوای انسان جای هر هنر دیگری را گرفته بود قوم تالش به خوبی این هنر را به ظهور رسانده‎ و امروز آن را به دست ما سپرده‎اند. وی سپس به جایگاه محمدرضا درویشی، پژوهشگر حوزه موسیقی پرداخت و تمامی اقوام ایران را وامدار تلاش‎های وی در عرصه معرفی سازها و موسیقی‎ نواحی ایران دانست. سجادی ابراز امیدواری کرد تا به زودی بزرگداشت مقام محمدرضا درویشی در فرهنگسرای نیاوران با حضور این آهنگساز و مولف برگزار شود.

وی در ادامه افزود: « ما امشب اینجاییم تا از دو بزرگ در عرصه موسیقی تالشی یاد کنیم و آنها را گرامی بداریم. استاد قسمت خانی، گوهر بی نظیر و سفیر فرهنگی خطه تالش که امروز در میان ما نیست و نیز استاد سید هادی حمیدی که حضورش را در میان خود مغتنم می‎شماریم و به بهانه نکوداشت این استاد بی بدیل در کنار هم گرد آمده‎ایم.» وی صدای این دو بزرگ موسیقی تالش را منتقل کننده سوز نهفته در فرهنگ تالش دانست که به گوش تمامی ایرانیان و حتی فراتر از مرزهای ایران رسیده است. وی در پایان از تلاش‎های دکتر آرمین فریدی از شاگردان خلف استاد درویشی در شناسایی و معرفی موسیقی تالش و نیز فرهنگ کده تالش قدردانی کرد.

در ادامه برنامه گروه موسیقی «کادوس» به سرپرستی آرمین فریدی روی صحنه آمد تا به اجرای موسیقی اصیل تالشی بپردازد. پیش از اجرا سرپرست گروه، پیشینه‎ای از سازهای منحصر به فرد تالش، تنبوره و لله تالشی، برای حاضران ارائه کرد و خود را وامدار محمدرضا درویشی، مولف دایره المعارف سازهای موسیقی ایران، دانست که وی را با فروتنی خاص خود راهنمایی کرده و به زندگی هنری‎اش شکل داده است. وی افزود: «من غرق اعجاز و اعجاب موسیقی تالشی شدم و روستا به روستا گشتم تا سازی همچون تنبوره تالشی را از نوازنده‎های کهنسال در سراسر تالش گردآوری کنم.» وی از گلعلی رویان، پیرمرد 123 ساله و سرباز میرزا کوچک خان و نیز غلامرضا رضایی یاد کرد که از پیشکسوتان بی ادعای موسیقی تالشی بوده‎اند. فریدی افزود: «لله تالش، نی منطقه تالش است که سازی بادی است و می‎توان آن را پیچیده‎ترین در نوع خود دانست.» او سپس افزود این ساز در تمامی خطه تالش و حتی فراتر از آن رواج دارد.»

در ادامه مراسم گروه «کادوس» به اجرای موسیقی پرداخت. سپس کلیپی از استاد قسمت خانی پخش شد.

محمدرضا درویشی سخنران بعدی «شب موسیقی تالشی» بود. ایشان ضمن حضور در جایگاه اظهار داشت: «استاد قسمت خانی را در جشنواره‎های خارجی دیده بودیم اما آیا کسی زندگی او را دید که چگونه در فقر زندگی کرد و در اثر ناملایمات روزگار دق کرد. این جفا بر قسمت خانی بود که جامعه به نحوی که شایسته این استاد بی بدیل موسیقی تالشی بود از وی تجلیل نکرد و او را ارج ننهاد.»

درویشی سپس گفت: «حیف که امروز نام تالش از پسوند گیلان حذف شده است. اما شما وظیفه دارید مفهوم تالش و فرهنگ و موسیقی و زبان تالشی را با تمام وجود حفظ کنید و آن را به آیندگان منتقل کنید. وی سپس خاطره‎ای درباره تنبوره تالشی و تلاش‎هایش در شناسایی این ساز با راهنمایی استاد علی عبدلی، پژوهشگر سرشناس قوم تالش، ذکر کرد و افزود: «در نهایت آن تلاش‎ها به ثمر نشست و امروز چندین ساز به نام پیشکسوتان تنبوره تالشی همچون صالح بیدار در موزه موسیقی ایران وجود دارد و تنبوره تالشی در دائره المعارف موسیقی ثبت شده و برای همیشه زنده مانده است.»

سپس فریدی، مدیر فرهنگ کده تالش دلنوشته‎ای برای استاد قسمت خانی قرائت کرد. در ادامه برنامه استاد سید هادی حمیدی به روی صحنه رفت و ضمن سخنانی یگانه همراه و حامی‎اش را در راه موسیقی تالشی همسر خود دانست. وی همچنین از تلاش‎های آرمین فریدی، محمدرضا درویشی و سیدعباس سجادی قدردانی کرد و افزود: «خوشحالم که هنرم را به هیچ قیمتی نفروختم»

در پایان مراسم ضمن رونمایی از سردیس استاد سیدهادی حمیدی که ساخته دست چنگیز اقبالی بود هدایایی به ایشان، خانواده زنده یاد قسمت خانی و دیگر هنرمندان اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار