درگفت و گو با پانا

محمدرضا دوست‌محمدی، کارتونیست: هنرمندان سینمای انیمیشن درک درستی از عامه پسندی ندارند

تهران (پانا) - یک تصویرگر و کارتونیست حوزه کودک و نوجوان معتقد است یکی از مشکلات سینمای انیمیشن کشور این است که هنرمندان آن درک درستی از عامه پسندی ندارند و به دنبال نمایش علاقه مندی‌های شخصی‌شان در آثار هستند.

کد مطلب: ۸۳۴۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
محمدرضا دوست‌محمدی، کارتونیست: هنرمندان سینمای انیمیشن درک درستی از عامه پسندی ندارند

محمدرضا دوست‌محمدی تصویرگر و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان این که بسیاری از تصویرگران در حوزه انیمیشن فعال هستند، بیان کرد: تصویرگران در کارگاه‌های تولید انیمیشن، نقش مهمی دارند و ارتباط انیمیشن‌سازان با تصویرگران مطلوب است اما گروهی از تصویرگران کشورمان علاقه‌مند به آثار انفرادی هستند. زیرا در این جنس فعالیت‌ها به صورت فردی تصمیم می‌گیرند و می‌توانند در خانه و آتلیه خود کار کنند و کسی هم در کارشان دخالت نمی‌کند.
وی ادامه داد: فعالیت تصویرگران در کارهای انفرادی بهتر دیده می‌شود، اما در حوزه انیمیشن اینطور نیست. در تولید آثار انیمیشن، تنها نام کارگردان دیده می‌شود اما تصویرگران دوست دارند وقتی در یک پروژه انیمیشن شرکت می‌کنند، کارشان دیده شود. به چشم بیایند. گروهی از تصویرگران مانند فرشید شفیعی، علی درخشی، بزرگمهر حسین پور، بهرام عظیمی، مهدی علی‌بیگی، مهدی طبسی و ... هم تصویرگر و هم انیماتور هستند و به همین جهت هم نامشان در بین علاقه مندان مطرح شده است.
دوست‌محمدی با تاکید بر این که هنوز نمی‌توانیم انیمیشن ایران را با چند کشور پیشرفته در این عرصه مقایسه کنیم، گفت: بسیاری از تصویرگران و انیماتورها به دلیل مسائل اقتصادی به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند. در کارگاه‌های انیمیشن، هنرمندانی را دیده‌ام که می‌توانند به شکل انفرادی درآمد بیشتری از تصویرگری کسب کنند، اما به خاطر عشقی که به انیمیشن دارند در این کار مانده‌اند. برخی هم به دنبال حقوق‌های ثابت هستند و ترجیح می‌دهند که در تیم باشند، تا به شکل انفرادی دنبال کار باشند و از مزایای حقوق ثابت و امنیت شغلی استفاده کنند.
وی افزود: بازار انیمیشن در سینمای کودک و نوجوان هنوز شکل نگرفته و ذهنیت شفافی نسبت به آن وجود ندارد. امروزه در انیمیشن‌های سینمایی آمریکایی، نمی‌توانیم ردپای خالق هر اثر را پیدا کنیم و اغلب آثار شبیه به هم هستند. فرمول‌های اقتصادی و عامه پسند، باعث شده است که انیمیشن‌ها، از جنبه‌های زیادی شبیه به هم باشند اما آنها فهمیده‌اند که اگر می‌خواهند بازار را به دست بیاورند، باید از فرمول‌های مشخص و تجربه‌های موفق استفاده کنند.
دوست محمدی عنوان کرد: از سوی دیگر در جشنواره‌های هنری، انیمیشن سازان، تجربه‌های تازه‌تر ارائه می‌کنند. در ایران، بسیاری از هنرمندان، بدون در نظر گرفتن بازار و فروش اثرشان، صرفاً تلاش دارند کاری هنری انجام دهند. باید به این موضوع دقت کرد که کار هنری، تمام مسئله انیمیشن ایران نیست و تولیدکنندگان انیمیشن به بازار فروش هم فکر کنند.
این کارتونیست و تصویرگر خاطر نشان کرد: تصور می‌کنم یکی از مشکلات ما این است که هنرمندان عرصه انیمیشن، درک درستی از عامه پسندی ندارند و به دنبال نمایش خود و علاقه مندی‌های شخصی‌شان در آثار هستند. بسیاری از تولیدکنندگان و مدیران فرهنگی کشورمان، باید محیط را برای فضاهای هنری باز کنند تا مخاطبان با آثار زیبا آشنا شوند.
وی با بیان این که بسیاری از الگوهای انیمیشن‌های خارجی در کشورمان قابل پیاده کردن است، ادامه داد: اوضاع تلویزیون کشورمان در شبکه پویا بسیار بهتر از گذشته است، اما هنوز جای کار وجود دارد و مخاطب هم این آثار را با آثار خارجی مقایسه می‌کند. در انیمیشن «فیلشاه» چنین تجربه‌ای را دیدیم و چند قدم به جلو رفتیم.
وی با اشاره به لزوم حضور تصویرگران در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: تصویرگران باید راهشان را به جشنواره‌هایی مانند فیلم کودک و نوجوان پیدا کنند و در جریان جشنواره‌ها و آثار سینمای کودک و نوجوان باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار