رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:‌ دولت نرخ دوم ارز را پذیرفت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه دولت نرخ دوم ارز را پذیرفت، از فعالیت بازار ثانویه ارز در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۴۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:‌ دولت نرخ دوم ارز را پذیرفت

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا پورابراهیمی درباره تشکیل بازار ثانویه ارز افزود: بررسی‌ها نشان می‌داد سیاست ارز تک‌نرخی دولت به علت تقاضای زیاد جواب نمی‌دهد و در نهایت ۲ نرخ در حوزه ارز ایجاد می‌شود.

پورابراهیمی ادامه داد: دولت راهکار مشخص برای بازار دوم ارز در نظر نگرفت و به همین علت در ماه‌های اخیر اتفاق‌های نامناسبی در حوزه اقتصادی کشور روی داد. وی با بیان اینکه با تک نرخی شدن ارز میزان واردات افزایش و میزان صادارت کاهش یافته است افزود: پیشنهاد ما این است که برای کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو، مواد اولیه و نهاده‌های دامی، ارز با عدد نرخ ترجیحی اختصاص یابد و بقیه کالاها از قیمت تعادلی برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر اینگونه نباشد حجم زیادی از واردات رخ می‌دهد، ادامه داد: در سه ماه گذشته حدود ۲۷ میلیارد دلار تقاضای واردات در کشور داشتیم.

پورابراهیمی افزود: با توجه به اصرار مجلس، دولت نرخ دوم ارز را قبول کرد و اعلام شد تا ۴۸ ساعت آینده بازار ثانویه ارز آغاز به کار می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نباید بازار غیر‌رسمی ارز را کتمان کرد، اضافه کرد: بانک مرکزی متولی بازار ارز است و باید از ابزارهای خود برای مدیریت آن استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار