معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد

درخواست اعتبار 140 میلیارد تومانی برای مهارت‌افزایی دانشجویان

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت علوم از درخواست اعتبار 140 میلیارد تومانی برای اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۴۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
درخواست اعتبار 140 میلیارد تومانی برای مهارت‌افزایی دانشجویان

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی‌نیاسر وضع آموزش عالی در شرایط فعلی را خاص توصیف کرد و گفت: آنچه که همواره درباره آموزش عالی مطرح بوده و توجه‌ را به سوی دانشگاه‌ها و آموزش عالی جلب می‌کند، موضوع دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست چرا که همواره عنوان می‌شود، دانش‌آموختگان آنطور که شایسته است نمی‌توانند وارد بازار کار شده و نقش‌آفرینی داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه درباره اشتغال دانش‌آموختگان و نقش‌آفرینی آن‌ها در بازار کار چند وجه وجود دارد، گفت: اول اینکه همین دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخل کشور در خارج از کشور به خوبی می‌توانند وارد بازار کار شوند و آموزش‌های گذرانده در دانشگاه‌های داخل را در عرصه اشتغال پیاده‌سازی کنند. دوم اینکه باید درباره ارزیابی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیاز بازار یا استفاده بازار از توانمندی آن‌ها را بسنجیم، اما در وجهی دیگر باید بررسی کنیم که دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما به چه میزان در دوران تحصیل خود توانمند می‌شوند که بتوانند یافته‌ها و آموخته‌های خود را عملیاتی کنند و بازار کار نیز بتواند از این مهارت‌ها استفاده کند.

وی افزود: مهارت‌افزایی دانشجویان در دوران تحصیل یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فعلی دانشگاه‌هاست. در راستای تقویت مهارت‌افزایی دانشجویان باید توجه داشته باشیم که این افراد در دوران تحصیل خود فقط در یک وجه توانمند نشوند، بلکه دانشجویان در راستای برنامه‌های مهارت‌افزایی به صورت چند وجهی تربیت شوند. در واقع این افراد علاوه بر آموخته‌های تحصیلی، یکسری مهارت‌های مشابه و بین رشته‌ای و متناسب با نیاز بازار کار را در دانشگاه‌ها کسب کنند،‌ مثلا کسی که در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می‌کند، بتواند در حوزه میدان عمل نیز تعامل مناسبی با حوزه مهندسی شیمی برقرار کنند، به طور کلی درباره مهارت‌آموزی دانشجویان به دنبال این هستیم که دانشجویان علاوه بر کسب مهارت‌های اختصاصی یکسری مهارت‌های عمومی و پایه‌ای را نیز کسب کنند تا بعد از فارغ‌التحصیلی منتظر میز آماده برای ورود به بازار کار نباشند.

شریعتی‌نیاسر خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل فعلی جوانان ما این است محیط شغلی منضبط و آماده برای خود تعریف می‌کنند. اگرچه این انتظار، انتظار نابجایی نیست ولی وظیفه دانشگاه‌ها این است که آموزش‌های خود را تنها به این حوزه محدود نکنند بلکه دانشجویانی را تربیت کنند که اگر نتوانند وارد بازار شغلی آماده‌ای شوند،‌ خود به تنهایی کارآفرین شده و اشتغال‌زایی کنند.

وی اضافه کرد: موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از دغدغه‌های رهبری و مسئولان نظام است. عمده نگرانی‌های رهبری و مسئولان مربوط به این موضوع است محصولی که از دانشگاه‌ها خارج می‌شود بتوانند در جامعه موثر و مفید واقع شود و جامعه بتواند از مهارت‌های اختصاصی،‌ پایه‌ای و عمومی آن‌ها استفاده کند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که دستگاه آموزش عالی آنطور که باید به مهارت‌افزایی نیروهای خود توجهی نکرده است و باید برنامه‌ریزی‌های اساسی در این حوزه صورت بگیرد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم اگرچه حرکت‌های خودجوشی در بحث مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها شکل گرفته،‌ اما همواره تاکید می‌کنیم دانشگاه‌ها باید فراتر از ماموریت متعارف خود در این زمینه گام بردارند.

وی در ادامه به سیاست‌های حمایتی وزارت علوم در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی دانشجویان اشاره کرد و گفت: تا حدودی اجرای این برنامه به پشتیبانی‌های حقوقی برمی‌گردد که در وزارت علوم این کار در حال انجام است اما در بحث آموزشی توانستیم سال 95 اولین بخشنامه در ارتباط با دروس اختیاری را به دانشگاه‌ها ارسال کنیم که براساس آن دست دانشگاه‌ها برای انتخاب دروس اختیاری باز باشد و بتوانند برخی دروس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه دهند و حتی نمره‌ کسب شده را در معدل پایان ترم آن‌ها اثرگذار کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: بنابراین براساس ابلاغیه فوق، دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای هر درسی را که می‌خواهند تدوین و به عنوان دروس اختیاری به دانشجویان ارائه دهند و فقط تاکید وزارت علوم این است که این دروس مازاد واحدهای مجاز دانشجویان باشد و در سقف سنوات مجاز دانشجویان ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت علوم از درخواست 140 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها از سازمان بودجه و برنامه کشور خبر داد و گفت: اگرچه این اعتبار کافی نیست، اما امیدواریم بتوانیم با تصویب و تخصیص به‌موقع توزیع مناسبی در اختیار دانشگاه‌ها قرار بدهیم تا این برنامه با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی متمرکز باشد، اظهارکرد: تاکید می‌کنم این برنامه باید با توجه به ویژگی‌های تحصیلی، توزیع مقطع تحصیلی، جنسیت و گروه‌های آموزشی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار