معاون عمرانی استاندار خوزستان خبر داد:

تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر از رودخانه کرخه و طرح غدیر

اهواز (پانا) - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خط دوم غدیر، نیاز آبادان و خرمشهر را به طور کامل پوشش می‌دهد و دیگر نیازی به برداشت آب از جاهای دیگر نیست.

کد مطلب: ۸۳۴۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر از رودخانه کرخه و طرح غدیر

فرامند هاشمی‌زاده امروز در حاشیه بازدید از خط دوم طرح آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان، اظهار کرد: در قالب طرح غدیر از سد کرخه، 25 شهر و 1608 روستا از آب بهره‌مند می‌شوند. این طرح در قالب سه فاز است. فاز اول آن در قالب خط 1800 میلیمتری به شهرهای خرمشهر آبادان، اهواز، دشت آزادگان، هویزه و ... می‌رود که کارفرما آن سازمان آب و برق و توزیع آن با شرکت آبفای شهرستان‌ها است.

وی افزود: مصرف روزانه خرمشهر حداکثر 90 هزار مترمکعب بود که از خط غدیر تا 70 هزار مترمکعب آبرسانی می‌شد. همچنین مصرف روزانه آبادان 150 هزار متر مکعب است که از غدیر تا 110 هزار مترمکعب آبرسانی می‌شد و کسری آب خرمشهر از کارون و کسری آب آبادان از بهمنشیر، اروند و کارون جبران می‌شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: دو آب شیرین کنی که در آبادان نصب شده بود تا 10 هزار مترمکعب نیز به این شهر کمک می‌کرد اما خرمشهر آب شیرین کن نداشت که اخیرا 10 هزار مترمکعب آب شیرین کن برای آن افتتاح شد.

هاشمی‌زاده در خصوص علت شوری آب خرمشهر تصریح کرد: شوری آب کرخه - منبع آب غدیر- حدود 2 هزار میکروموس است. آبگیری که از کارون و بهمنشیر انجام می‌شد با توجه به کاهش آب شیرینی که از بالادست وارد رودخانه‌ها می‌شد و خشکسالی، این آب قدرت روبرویی با آبی که از سوی دریا می‌آمد را نداشت که موجب شوری آب شد.

وی ادامه داد: همچنین خط تامین کننده آب - خط غدیر- در نقطه قیصریه شکست که تعمیر آن 48 ساعت طول کشید. با افتتاح فاز دوم غدیر 2 هزار میلیمتر دیگر آب باید به 1800 میلیمتر قبلی اضافه شود. ما فرصت 4 روزه‌ای داریم که این خط را به آبادان و خرمشهر برسانیم. برای این خط که 17 کیلومتر است پنج پیمانکار وارد شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: این خط از کرخه به ام‌الدبس و سپس به دشت آزادگان و آبادان، خرمشهر و شادگان می‌رسد. این مجموعه نیاز آبادان را به طور کامل پوشش می‌دهد و دیگر نیازی به برداشت از جاهای دیگر نیست. همچنین خرمشهر نیز به طور کامل از برداشت آب از رودخانه بی نیاز می‌شود.

هاشمی‌زاده با بیان این‌که تمام مراحل فاز سوم طرح آبرسانی غدیر انجام گرفته است، گفت: آن خط به عنوان یدک در کنار خط دوم است که در صورت نیاز جایگزین رساندن آب شود که حدود 100 هزار مترمکعب برای خرمشهر و 150 هزار مترمکعب برای آبادان آبرسانی می‌‌کند.

وی افزود: آبادان و خرمشهر در حال حاضر از سه منبع شامل آب حیات (از شوشتر به اهواز و آبادان و خرمشهر)، طرح غدیر و رودخانه‌ها آبرسانی می‌شوند. اهواز نیز از آب حیات و غدیر آب می‌گیرد و آب آن در پنج تصفیه‌خانه شامل شماره یک و دو، گلستان، گروه ملی و کوت‌عبدالله پمپاژ می‌شود. با افتتاح خط دوم، اهواز نیز از برداشت از کارون بی‌نیاز می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: در فاز نهایی طرح غدیر - که می‌خواهیم آب این طرح را از سد دز تامین کنیم- ای سی آب به 400 میکروموس می‌رسد تا آبی کاملا تصفیه شده و با استاندارد بالا در اختیار داشته باشیم و به این ترتیب مجموعه طرح غدیر تکمیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار