صالحی امیری: آموزش و پرورش نقطه آغاز گفت‌وگوی ملی است

متاسفانه باور نکرده‌ایم که نسخه شفابخش را باید در آموزش و پرورش دنبال کنیم

تهران(پانا) - رییس کمیته ملی المپیک تنها راه نجات کشور برای رسیدن به قله های معرفت، پیشرفت و توسعه را آموزش و پرورش دانست و بر تحول بنیادین آموزش و پرورش برای قرار گرفتن کشور در مسیر درست مدیریت تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۳۳۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
صالحی امیری:  آموزش و پرورش  نقطه آغاز گفت‌وگوی ملی است

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر سابق ارشاد در مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره پرسش مهر رئیس‌جمهوری که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: «ریل توسعه در ایران از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و ایستگاه اول توسعه است. ما به ساخت انسان آنگونه که باید فکر نکرده‌ایم و چالش های متعدد در کشور از جمله آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی، تورم و ارتشا و اختلاس ناشی از این نوع نگاه است.»

او ادامه داد: «کانون ساخت انسان آموزش و پرورش است از این منظر اگر بناست با چالش‌ها مواجه نباشیم باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم.»

رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر سابق ارشاد گفت: «پیام بنده به عنوان یک معلم به رجال کشور این است که به آموزش و پرورش برگردید، زیرا تنها راه نجات برای رسیدن به قله‌های معرفت، پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش است.»

او در ادامه درباره چگونگی دستیابی به هدف مدارا گفت: «اگر امروز آمار یاس و خشونت بالاست یک علتش این است که کمتر گفت‌وگو میکنیم و آمار گفت‌وگو در خانواده ها با همدیگر به 20 دقیقه کاهش یافته است. گفت‌وگو فضایی برای ایجاد شکوفایی ایجاد می‌کند و در چنین فضایی اخلاق و معرفت رشد می‌کند. آموزش و پرورش مهمترین کانون تاثیرگذار و نقطه آغاز گفت‌وگوی ملی است.»

صالحی امیری تاکید کرد منازعه فرهنگی به دلیل عدم گفت‌وگو شکل می‌گیرد. او گفت: «آموزش و پرورش محور وحدت و همگرایی فرهنگی در جامعه است و در جامعه کنونی ما راه تداوم حیات اجتماعی از این مسیر می گذرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که لوازم اخلاقی گفت‌وگوی فرهنگی شکل بگیرد. گفت وگو در حقیقت محصول همزیستی مسالمت آمیز را فراهم می آورد.»

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: «گفت‌وگو می‌تواند به اعتماد و نشاط و مشارکت اجتماعی در جامعه کمک شایانی کند و به افزایش تعامل و تحمل اجتماعی نیز کمک کند. رهبری بر آزاداندیشی بارها تاکید فرموده‌اند.»

صالحی امیری گفت: «مسیر مدیریت کشور از حرکت گفت وگو شروع می‌شود. گفت‌وگو پیش‌شرط‌هایی دارد که از جمله آنها فهم دیگران و مبتنی بر آزادی و اختیار بودن و خوب شنیدن است. شنیدن فضیلت بزرگی است که باید آن را به دست آورد. اصل احترام به تفکر و اعتقادات و آداب و رسوم، مدارا و سازگاری فرهنگی ویژگی دیگر گفت‌وگو است و اینکه گفتوگو باید عادلانه باشد.»

او ادامه داد: «گفت وگو به مفهوم دادگاه برای اثبات خود و ابطال دیگری نیست. گفت‌وگو نفی نگاه تک‌محوری و خودبرتربینی است. انعطاف و مدارا و پایبندی به تعهدات اخلاقی، افزایش سطح مشارکت فرهنگی و محصول عقل جامعه بشری بودن ویژگی‌های دیگر گفت‌وگوی فرهنگی است.»

صالحی تاکید کرد آموزش و پرورش نیازمند تحول بنیادین است. او گفت: «فرهنگیان نجیب‌ترین افراد هستند و اگر امروز بحران اعتماد داریم ریشه آن را در آموزش و پرورش باید جست‌وجو کرد. اگر معلمین به نظام سیاسی اعتماد داشته باشند مردم هم اعتماد خواهند داشت. باید از نظام تکرار و عادت به خلاقیت و از نظام رسمی به نظام مردمی و از جزایر مستقل به مجموعه منسجم برسیم.»
وزیر سابق ارشاد در پایان گفت: «باید آموزش و پرورشی را دنبال کنیم که نسخه شفابخش حل مشکلات باشد. امروز آموزش و پرورش این ظرفیت را دارد اما متاسفانه هنوز نظام سیاسی باور نکرده نسخه شفابخش را باید در آموزش و پرورش باید دنبال کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار