روزبه کردونی*

بی‌سایگی تمام ناشدنی ما

«در حال حاضر همه تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مساله بعدی است.» این فرازی از پیام رهبری نظام در پی حادثه ساختمان پلاسکو بود. اهمیت این متن از آنجا بود که درزمانی که هنوز وضعیت آسیب‌دیدگان این فاجعه روشن نشده بود جریانات سیاسی و گروه‌های رقیب، فاجعه پلاسکو را به محلی برای منازعات خود تبدیل کرده بودند.

کد مطلب: ۸۳۳۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

متاسفانه باید اذعان کنیم که این عادت ناصوابی است که پس از بروز هر اتفاق، حادثه و فاجعه فعالان سیاسی و حتی مدیران اجرایی که بعضا خود مسئول بروز آن حادثه بوده‌اند طلبکارانه به صحنه می‌آیند و به جای کمک برای حل مساله خود در مقام بحران‌زایی می‌ایستند که نه تنها کمکی به حل مساله نمی‌کند بلکه امنیت و روان مردم را نیز هدف قرار می‌دهند.

جدیدترین مصداق این وضعیت بروز بحران آب در شهرهای آبادان و خرمشهر است. در حالی که مردم در فشار و سختی به‌سر می‌برند و برای تامین آب آشامیدنی خود دچار چالش هستند و از سوی دیگر سنگین‌ترین هجمه تبلیغاتی نیزبرای تحریک مردم و گل‌آلود کردن فضا در جریان است برخی که باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، اتفاقاً پاسخگو نیستند.از نظر «کارل یوستاویونگ»، «انسان‌های بی‌سایه کسانی‌اند که از امتیاز شبهه‌ناک و درواقع بیجا برخوردار هستند که هیچگاه خود را از بابت فجایع اجتماعی و سیاسی مقصر نمی‌دانند و از دید آنها، تنها کسی که مقصر است و مرتکب خطا می‌شود، همان جمع بی‌هویتی است که دیگران، جامعه یا دولت خوانده می‌شود. نکته‌ای که می‌توان در عملکرد بسیاری از فعالان سیاسی مدنی ما مشاهده کرد.

در زمانی که همه باید کمک کنند تا مشکل مردم حل شود برخی‌ها زمان را مناسب تسویه حساب سیاسی دیده‌اند، می‌خواهند از استاندار انتقام بگیرند.

مرحوم بهمن‌بیگی (پدر آموزش عشایری) معتقد بود اگر دانش‌آموزی در کلاس پنجم در درسی نمره قبولی نمی‌گیرد، نه‌تنها باید معلم آن دوره مورد بازخواست قرار بگیرد بلکه از معلم اول تا چهارمش هم نیز سوال شود که چگونه دانش‌آموزی با چنین ضعف‌های بنیادینی همه این سال‌ها را طی کرده است. در همین چارچوب استدلالی باید گفت اگر امروز باید مسوولی را مواخذه کرد همه آنانی که در دو، سه دهه گذشته مسوولیت داشتند (چه در مجلس، چه در مدیریت اجرایی استان و چه در مدیریت‌های کلان کشور) باید لیست شوند و مورد سوال قرار گیرند.

نکته آخر اینکه امروز همه فعالان سیاسی مدنی به مدیران اجرایی و نمایندگان کمک کنند تا مشکل مردم حل شود، زمان برای پیگیری خواسته‌های سیاسی و مطالبات اجرایی وجود خواهد داشت.

منبع: اعتماد

*دستیار وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درامور حقوق شهروندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار