در گفت‌وگو با پانا راهکارهای ساماندهی بازارها تشریح شد

شریعتی‌، تحلیلگر بازار سرمایه‌:‌ شفافیت، نظارت و تقویت بازارهای بورس و مسکن در اولویت برنامه‌ اقتصادی دولت باشد

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار سرمایه‌ با تاکید بر ضرورت ایجاد شفافیت و نظارت بر بازار‌های کالایی با هدف کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از رشد لجام‌گسیخته قیمت‌ها می‌گوید تقویت بازار بورس و مسکن از جمله‌ راهکارهای موثر برای کنترل نقدینگی است و اگر دولت در یک برنامه دوساله در تلاش برای تقویت بازار بورس باشد، به طور قطع بخشی از نقدینگی در بورس جذب و کانالیزه می‌شود و قادر خواهد بود که از تلاطم‌های بازار بکاهد.

کد مطلب: ۸۳۳۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی‌، تحلیلگر بازار سرمایه‌:‌ شفافیت، نظارت و تقویت بازارهای بورس و مسکن در اولویت برنامه‌ اقتصادی دولت باشد

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره راهکارهای برون‌رفت از وضع اقتصادی کنونی‌ اظهار کرد: اصلی‌ترین بحثی که اقتصاد کشور را به چالش کشیده است وجود نقدینگی است و بیش از یک میلیون و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی درکشور وجود دارد که وارد هر بازاری که شود در آن بازار تخریب ایجاد می‌کند و انگیزه‌های سفته‌بازانه را در هر بازاری به شدت افزایش می‌دهد.

شریعتی ادامه داد:‌ اگر این سرمایه‌گذاری وارد بخش‌های غیرمولد مانند خرید و فروش سکه یا ارزهای خارجی شود، موجب می‌شود تا این بخش‌ها به شدت جذب نقدینگی کنند و انتظارات تورمی مردم را به خرید و فروش در این بازارها جذب کنند.

وی تصریح کرد:‌ در کنار این دو بازار، بازارهای دیگری مانند بازار خدمات و بورس اوراق بهادار وجود دارد که می‌توان آنها را تقویت کرد و باید گفت بازار مسکن و صنایع و مشاغل وابسته به آن از جمله بازارهای مولدی هستند که می‌توانند نقدینگی را به خود جذب کنند.

جذب نقدینگی به بورس شرایط بهتر تولید را رقم خواهد زد

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ اگر نقدینگی به سمت بازار بورس جذب شود می‌تواند شاخص‌افرینی کند و شرایط بهتری را برای تولید رقم بزند و بورس تهران در روزهای اخیر با روند صعودی شاخص همراه بوده است به این دلیل که تمایل نقدینگی به این بازار بوده است.

بروز پدیده فعالیت خاکستری در اقتصاد

وی با اشاره به پدیده فعالیت‌ خاکستری در بازارهای کالایی اظهار کرد:‌ برخی از افراد که حواله ثبت‌نام خودرو دریافت کرده‌اند، وارد طلافروشی می‌شوند و با آن برگه سکه می‌خرند یا سکه‌ها را در صرافی تبدیل به ارز می‌کنند و هیچ یک از فعالیت‌هایی که پس از پیش‌خرید خودرو انجام داده‌اند قابل رصد نیست و اصطلاحا می‌گویند فعالیت خاکستری در اقتصاد در حال انجام است که با انگیزه‌های تورمی و سفته‌بازانه تلاش می‌کنند تا ارزش پول و نقدینگی حفظ شود.

شریعتی گفت:‌ این دسته از فعالیت‌ها را نمی‌توان فعالیت بازارسیاهی نام برد چون بازار سیاه به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که غیرقانونی است و دست‌به دست شدن نقدینگی در اقتصادی با انتظارات تورمی زیاد، فعالیت خاکستری نامیده می‌شود که البته اثرمنفی و زیان خود را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازار بورس بازاری مولد است، تصریح کرد:‌ اگر دولت در یک برنامه دوساله در تلاش برای تقویت بازار بورس باشد به طور قطع بخشی از نقدینگی در بورس جذب و کانالیزه می‌شود و قادر خواهد بود که از تلاطم‌های بازار بکاهد.

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ همچنین اگر دولت بخواهد در ساماندهی نقدینگی موثر عمل کند باید دیوارهای بین خود و مردم را از بین ببرد و متاسفانه انتشار اخباری از بروز فساد یا تخلف تاثیرهایی منفی در جامعه به جای می‌گذارد که با پاسخ ندادن به این اخبار به فضای اعتماد عمومی در جامعه زیان وارد می‌شود.

شریعتی تصریح کرد:‌ به طور مثال انتشار اخباری مبنی بر خرید 38 هزار سکه توسط افرادی که وابسته به دولت هستند و تکذیب نشدن قوی آن و یا اعلام تاییدشدن آن موجب می‌شود تا افکار عمومی با تردید‌هایی همراه باشند و فضای همدلی را که در دوران جنگ یا پس از انقلاب وجود داشت به طور پررنگ قابل مشاهده نباشد.

سکوت در برابر اخبار منفی اثرهای مخرب و منفی به دنبال دارد

وی تاکید کرد:‌ انتشار اخباری مبنی بر سوءمدیریت، سوءاستفاده مالی یا اختلاس هر چند شایعه باشد، می‌تواند تاثیرهایی منفی در فضای عمومی جامعه داشته باشد و فاصله مردم را با مسئولان زیاد کند و طبیعی است هم باید از بروز این فسادها جلوگیری شود و هم در صورت انتشار اخباری از این دست، صحت یا کذب‌بودن آن اطلاع‌رسانی شود و به طور حتم سکوت در برابر این اخبار اثرهایی به شدت منفی به دنبال دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:‌ در دوران محمد مصدق بدون فروش قطره‌ای نفت کشور با فروش اوراق قرضه اداره شد و این پرسش مطرح است که آیا فضای همدلی در جامعه به گونه‌ای هست که مردم حاضر باشند مانند دوران جنگ یا دوران محمد مصدق هرگونه سختی را تنها با انگیزه آبادانی و مصلحت‌های عمومی کشور تحمل کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ رئیس جمهور آمریکا سه ماه به شرکت‌های خارجی فرصت داده است تا از بازار ایران خارج شوند و پس از 6 ماه تحریم‌های نفتی را آغاز می‌کند و انتشار این اخبار در کنار تردیدهایی که در بسته پیشنهادی اروپا برای تامین منافع ایران وجود دارد، موجب شده است تا بروز فضایی مبهم در اقتصاد ایران، التهاب نقدینگی را با چرخش در بازارهای مختلف کالایی رقم بزند.

وی اظهار کرد: همچنین مشکل‌های آلودگی هوا و معضل‌های زیست محیطی، نبود آب‌ شرب مناسب در برخی منطقه‌ها و عقب‌افتادگی حقوق و دستمزد برخی کارکنان، درخواست‌های اجتماعی را به وجود آورده است که نتیجه آن انتشار اخباری مبنی بر نارضایتی در برخی منطقه‌های کشور است اما دولت باید ارتباط خود را با مردم نزدیک و نزدیکتر کند و با شفاف‌سازی مشخص کند که چه فعالیت‌هایی برای ساماندهی امور انجام داده است.

شریعتی ادامه داد:‌ به طور مثال انتشار لیست افرادی که ارز دولتی برای واردات موبایل، دارو یا سایرکالاها دریافت کرده‌اند، اقدامی شایسته است که نشان می‌دهد دولت فعالیت و اقدام خود را در این راستا به انجام رسانده است و اگر تخلفی وجود دارد مربوط به بخش‌های دولتی نیست.

تحلیلگر بازار سرمایه به انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز در بخش صنعت توسط بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: برخی رسانه‌ها در تحلیل‌های خود به این موضوع اشاره کردند که واردات چای‌ساز و قهوه ساز از سوی یک شرکت خودروسازی با چه هدفی انجام شده است و به نظر می‌رسد این دستگاهها در اتوبوس‌های ولو یا اسکانیای وی‌آی‌پی بین‌شهری جاساز می‌شوند و به هر حال هر ابهامی که توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود نه با بی‌اعتنایی دولت ، که باید با پاسخگویی همراه شود.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری شفافیت در اعتمادسازی عمومی خاطرنشان کرد:‌ تحریم شامل غذا و دارو نیست و دلاری که برای واردات این کالاها اختصاص داده می‌شود ارز 4200 تومانی است بنابراین نباید در بازار با نوسان قیمتی همراه باشند اما متاسفانه شاهد هستیم که داروهای خارجی وارداتی در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و داروهایی هم که از گذشته وارد شده‌اند با خط‌خوردگی قیمت و افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت همراه شده‌اند.

برگ برنده با نظارت مستمر بر بازار به نفع دولت تغییر می‌کند

شریعتی عنوان کرد:‌ پس از شفافیت موضوع دیگری که باید توسط دولت مورد توجه جدی واقع شود بحث نظارت است و آنطور که بازاریان می‌گویند تعزیرات بازرسی‌های گذشته را برای کنترل قیمت‌ها انجام نمی‌دهند و اگر نظارت به صورت جدی صورت گیرد برگ برنده را به سمت دولت تغییر می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت مستمر بر بازار اظهار کرد:‌ از عمر دولت سه سال و دو ماه باقی مانده است و فرصت کمی نیست؛ بنابراین باید با ایجاد شفافیت و نظارت به مطالبات عمومی مردم پاسخ داده شود و در این میان تقویت بازارهای مسکن و بورس از جمله اقدام‌هایی است که در خروج از وضع بد اقتصادی کنونی موثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار