در گفت‌وگو با پانا

معاون اجتماعی وزیر کشور: نوزادفروشی را انکار نمی‌کنیم ولی تاکنون شکایتی در این زمینه نداشته‌ایم 

تهران (پانا) - معاون اجتماعی وزارت کشور می‌گوید نوزاد فروشی را انکار نمی‌‌کند اما تا امروز شکایتی در این زمینه دریافت نشده است.

کد مطلب: ۸۳۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجتماعی وزیر کشور: نوزادفروشی را انکار نمی‌کنیم ولی تاکنون شکایتی در این زمینه نداشته‌ایم 

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور، درباره وضع آسیب‌های اجتماعی به پانا گفت: آسیب‌های اجتماعی شامل سرفصل‌های مختلفی است که آنها را مورد رصد مداوم قرار می‌دهیم و به زودی در نشستی با خبرنگاران به تفکیک به این موارد می‌پردازیم.

او تاکید کرد:‌ ظرف دو سال اخیر پیشرفت‌های نسبی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده و علت اصلی این پیشرفت آن است که رهبر انقلاب درباره این مساله دغدغه دارند و مسئولان مختلف پیگیری‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند. به عبارت دیگر، ایشان نوعی هم‌افزایی و هماهنگی در این زمینه وجود آورده‌اند. در برنامه ششم توسعه بحث آسیب‌های اجتماعی در ماده 80 گنجانده شد یعنی هم قانون داریم و هم سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به عنوان بازوی شورای اجتماعی کشور این موضوع را مدیریت می‌کند و این مسائل در رده‌های بالای مسئولان پیگیری می‌شود. بنابراین ابزار مواجهه و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم است.

مواد مخدر کم‌خطر جایگزین مواد پرخطری مانندشیشه شدند

تقی رستم‌وندی با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی که خودش می‌تواند مولد موارد دیگر باشد، اعتیاد است به پانا گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در کاهش اعتیاد شاهد موفقیت‌هایی باشیم از جمله اینکه مواد کم‌خطر جایگزین مواد پرخطری مانند شیشه شوند و همچنین آمار معتادان کاهش داشته باشد. اما مساله اینجاست که ابعاد این قضیه به قدری زیاد است که باید سال‌ها تلاش مستمر داشته باشیم. مصرف مواد مخدر در کشور ما صدها سال سابقه دارد و تبدیل به یک امر اجتماعی دیرپا شده که ممکن است باعث شود تلاش‌ها نتیجه لحظه‌ای و زودهنگام نداشته باشند. با اضافه شدن مواد صنعتی و تنوع و تکثری که با خودش به همراه داشته، پیچیدگی مواد مخدر هم افزایش پیدا کرده است و لازم است یک اتفاق همه‌گیر برای مبارزه با اعتیاد رخ دهد.

این مسئول اجتماعی توضیح داد: از دو سال گذشته در معاونت اجتماعی وزارت کشور مرکز رصد تشکیل شده که هم گردآوری، تحلیل اطلاعات و آینده‌پژوهی را انجام می‌دهد. تحلیل‌هایی که دو سال گذشته انجام شده بود این تصور را به وجود آورده بود که فرایند رشد آسیب‌های اجتماعی شتاب بسیار زیادی داشته باشد اما امروز می‌توانیم بگوییم آن تحلیل به واقعیت نپیوسته و رشد آسیب‌های اجتماعی کمتر از پیش‌بینی محقق شده است.

سال گذشته نسبت به سال 95، با کاهش 9.5 درصدی ازدواج مواجه شدیم

او با اظهار نگرانی در حوزه ازدواج گفت: سال گذشته نسبت به سال 95، 9.5 درصد کاهش ازدواج داشتیم که البته بخشی از آن طبیعی به نظر می‌رسد چون پنجره جمعیتی دهه 60 در حال بسته شدن است و جوانان در معرض ازدواج کاهش پیدا کرده‌اند. تعداد محدودی افراد هم تحت تاثیر سبک زندگی غربی ممکن است روابطی را در غیر از ازدواج داشته باشند اما تعداد این افراد واقعا زیاد نیست. بنابراین در شرایط فعلی به نظر می‌رسد باید به جای تاکید بر طلاق، گفتمان ایجابی ازدواج و تشکیل و تحکیم خانواده را مد نظر قرار دهیم.

رستم‌وندی ادامه داد: به عنوان مثال درباره موضوع طلاق، آمارها نشان می‌دهد رشد طلاق کاهش پیدا کرده است. سال 96 نسبت به سال 95 رشد طلاق 1.3 بود اما چهار سال پیش ازآن این عدد 2.1 به ازای هر هزار نفر طلاق بود. این یک موفقیت بزرگ است، آن هم در شرایطی که از فروپاشی خانواده و بحران‌هایی در این زمینه سخن به میان می‌آید و عده‌ای از فروپاشی جامعه ایرانی حرف می‌زدند.

رستم‌وندی درباره سایر آسیب‌های اجتماعی هم گفت: پدیده‌هایی مانند حاشیه‌نشینی، کارتن‌خوابی، زباله‌گردی، فرار از خانه، همسرآزاری، کودک‌آزاری و موارد دیگر را هم رصد می‌کنیم و در جریان تازه‌ترین تغییرات درباره این موارد هستیم.

نوزاد فروشی را انکار نمی کنیم ولی تاکنون شکایتی در این زمینه نداشتیم

او با بیان این که ارائه آمارهای غلط درباره آسیب‌های اجتماعی خودش یک آسیب جدی است، گفت: تصویر سیاهی از جامعه ایرانی ترسیم می‌شود که درست نیست. گاهی وقتی معدود مواردی وجود دارد آن را به ابعاد گسترده‌تر تعمیم می‌دهند. مثلا درباره نوزادفروشی که در برخی رسانه‌ها به عنوان بحران مطرح می‌شود، ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم، چه بسا پدیده‌هایی هست که به شکل زیرزمینی رخ می‌دهد اما تا امروز شکایتی در این زمینه نداشته‌ایم. این موضوع احتیاجی به شاکی خصوصی هم ندارد و هرکسی می‌تواند در این زمینه شکایت کند اما دستگاه‌های قضایی و انتظامی ما تایید نکرده‌اند که گزارشی در این زمینه به آنها رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار