تقدیر از پروز کیمیاوی در پروژه ایران ایران

تهران (پانا) « ایران~ ایران» نام پروژهای است که در آن و با آن و از طریق آن پروژههای هنری تعریف شده و به اجرا در خواهند آمد. تنها از رهیافت هنر، میخواهد بی آنکه ایران را به چیز دیگری فروکاهد، در فضای این تمدن و نسبت آن با جهان، از طریق آثار هنری، گفتگویی هنری را طرح کند. ایده این پروژه را آنیما احتیاط طرح کرده است و نمایشگاه گردانی رویداد برعهدة خانم سانیا نوری و مجری طرح خانة نمایش دا است.

کد مطلب: ۸۳۳۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تقدیر از پروز کیمیاوی در پروژه ایران ایران

پرویز کیمیاوی، سینماگر برجستة ایرانی است که نقش بسزایی در موج نوی سینمای ایران دارد.او در سال 1352برای فیلم «مغولها» جایزة ویژة هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم تهران را از آن خود کرد.

همچنین در سال 1976 برای فیلم «باغ سنگی» برندة خرس نقره ای جشواره فیلم برلین شد و برای فیلم «همه جای ایران سرای من است» سیمرغ بلورین هفدهمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد.

همچنین در ژوئن سال 2015، به نمایشگاه گردانی آندره لیسونی، فیلم‌های «یا ضامن آهو»، «مغول‌ها»، «باغ سنگی»، «پ مثل پلیکان» و «اوکی مستر» در گالری تیت مدرن لندن به نمایش گذاشته شد. فیلمهای کیمیاوی تجربی، آوانگارد و مشخصن جوهرههای ضد استعماری دارد. از دیگر مولفههای سینمای کیمیاوی میتوان به گسست زمانی در روایت نام برد که برسازندة ابهام و تعلیق است.

گروه هنری «ایران~ ایران»، در طی مراسمی لوحی را به پاس یک عمر تلاش این سینماگر برجسته به وی اهدا کرد. این لوح که توسط آنیما احتیاط طراحی شده است، ملهم از یکی از کتیبه های جیرفت است که روی خشت خام اجرا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار