وزیر کشور: اعتراض‌های اخیر سازماندهی‌شده نبود

تهران (پانا) - وزیر کشور درباره امکان تداوم حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت اگر اجازه این موضوع داده شود ما امکان همکاری داریم.

کد مطلب: ۸۳۳۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: اعتراض‌های اخیر سازماندهی‌شده نبود

در ابتدای نشست خبری عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که چندین اولویت از جمله امنیت، رضایمتندی مردم، توسعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، در پاسخ به سوالاتی درباره تعیین محل‌های مشخص برای تجمعات بیان کرد:‌ ماده 13 قانون احزاب به ما تکلیف کرده شرایط مناسب را برای تجمعات مشخص کنیم و البته این تجمعات قوانینی از جمله زمان، مکان، مشخص بودن مسئول،‌ شعارها و ... دارد. ما هنوز درخواست مشخصی از تشکلات و احزاب در این زمینه نگرفته‌ایم و اگر این درخواستی وجود داشته باشد، بررسی می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم فضایی را برای تجمعات قانونمند از جمله تجمعات دانشجویی فراهم کنیم.

در اعتراض‌های خرمشهر و آبادان فقط یک نفر زخمی شد

رحمانی فضلی درباره اتفاقات شب گذشته در خرمشهر و اعتراض‌های انجام شده به وضع آب در این شهر و آبادان گفت:‌ اینطور نیست که در خبرها آمده چندین نفر در اعتراض‌های دیشب خرمشهر کشته شدند، تنها یک نفر زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده است. موضوع امنیت برای وزارت کشور یک اصل است و اگر اعتراضات در قالب مجوز باشد مشکلی نداریم اما طبیعی است وقتی اعتراضات کف خیابانی باشد، از دست خود افراد تجمع‌کننده هم خارج شود و نیروی انتظامی برخورد کند. افرادی هستند که هیجانی می‌شوند و دست به اقداماتی می‌زنند که موجب خدشه‌دار شدن امنیت می‌شود بنابراین باید اعتراضات را به تجمعات قانونی هدایت کنیم.

وی ادامه داد: درباره فیلم‌هایی هم از برخورد نیروی انتظامی منتشر می‌شود باید بگویم بسیاری از این فیلم‌ها به گذشته مربوط است و باید در صحت و سقم آنها شک کرد. درباره برخوردهایی که اختلالات بازار انجام شد، نیروی انتظامی اعلام کرد برای دستگیری بعضی از مجرمان ناچار به شکستن برخی شیشه‌ها شده و خسارت کسانی که متضرر شوند پرداخت می‌شود.

اعتراض‌های اخیر سازماندهی‌شده نبود

وزیر کشور سازماندهی‌شده بودن این اعتراض‌ها را تکذیب کرد و گفت: این را قبول داریم که در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی و کمبودهایی هستیم. بخشی از این اعتراض‌ها به دلیل قیمت ارز است، بخشی به دلیل پاسخگوی نبودن به خواسته مردم در زمان مناسب و بخش دیگر اقناع نشدن مردم. اگر برای مردم توضیح دهیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است، آنها با ما همراه خواهند شد و کار به این اعتراض‌ها هم نمی‌رسد. درباره اعتراض‌هایی که انجام شده تا الان به گروه سیاسی خاص یا عده مشخصی نرسیده‌ایم که در موضعی ساماندهی‌شده مردم را به حضور در خیابان تشویق کنند و مردم بر اساس حرف آنها به خیابان آمده باشند. اگرچه اتهام‌زنی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی انجام و تلاش می‌شود مردم به دولت بدبین شوند اما گزارشی مبنی بر این نداشته‌ایم که اعتراض‌های اخیر ریشه در این موارد داشته باشد.

15 تیرماه مشکلات آب در آبادان و خرمشهر برطرف می‌شود

او همچنین درباره بحران کم‌آبی اخیر در شهرهای جنوبی گفت: من سال 71 نماینده مجلس بودم و همان زمان یعنی از مجلس چهارم طرح انتقال آب مطرح شد. دولت آقای روحانی با توجه به گزارش‌ها و رصد وضع آب کشور، موضوع آب را در اولویت قرار داد و کاری که ظرف 10 سال باید انجام می‌شد، ظرف سه سال انجام گرفته و همانطور که مسئولان استانی وعده داده‌اند، 15 تیرماه مشکلات آب در آبادان و خرمشهر برطرف می‌شود. بعضی بی‌انصافی‌ها انجام می‌شود در حالی که خشکسالی را که دولت ایجاد نکرده، نباید دولت و مسئولین متهم شوند اما تلاش دولت این است که با انجام اقداماتی این مشکلات را کاهش دهد از جمله کمک به کشاورزان.

رحمانی فضلی با بیان این که موضوع آب امنیتی نیست، گفت: باید با مردم شفاف صحبت کنیم. در منطقه خشکی قرار گرفته‌ایم. منابع آب کم است و نمی‌توانیم آب اضافی تولید کنیم بلکه باید نوع فعالیت‌ها را عوض کنیم. آب‌شیرین‌کن‌هایی در جنوب کشور تعبیه شده است اما باید به فعالیت‌ها برای بهبود وضع آب شدت و سرعت ببخشیم.

وزیر کشور گفت: من دیشب تا ساعت سه صبح بیدار بودم و وضعیت خرمشهر را پیگیری می‌کردم. در هیچ حادثه‌ای نیست که فرماندهی مستقیم نداشته باشم. حضور در میدان به این معنی نیست که در توییتر باشم، مدیریت من طوری است که در خود حوادث هستم و اگر انتقاد می‌کنند که چرا در توییتر نیستید و درباره موارد مختلف اظهار نظر نمی‌کنید باید بگویم هرچه معاونان من در این فضا بگویند، حرف من است.

آخرین اخبار از حادثه تجاوز در ایرانشهر

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره اتفاقات ایرانشهر گفت: آنچه در ایرانشهر اتفاق افتاد این بود که در نماز جمعه مطالبی خلاف واقع مطرح شد که امام جمعه این شهر بعدا اعلام کرد اطلاعات اشتباهی به او داده بودند. فردی در این شهر شکایت کرده و بعد از او سه نفر دیگر هم شکایتشان را مطرح کردند. درواقع تجاوز به 41 نفر کذب است و تنها 4 نفر شکایتشان به ثبت رسیده که رسیدگی به پرونده آنها قرار است با فوریت و خارج از نوبت رسیدگی شود.

او تاکید کرد: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی نیست و از این روند رضایت نداریم چون احساسات مردم جریحه‌دار می‌شود و تا زمانی که بخواهد به این پرونده‌ها رسیدگی شود زمان طولانی سپری شده و بازدارندگی نخواهد داشت بنابراین از قوه قضاییه می‌خواهیم به چنین مواردی سریعتر رسیدگی کند.

امسال بیش از هزار درگیری داشتیم و 1200 تن مواد مخدر کشف کردیم

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر در ایران رقم بالایی است، گفت:‌ یکی از مهمترین تقاضاهای ارز در بازار مربوط به مواد مخدر و قاچاق کالاست و یکی از دلایل تک نرخی کردن ارز هم این بود که به این تقاضای کاذب پاسخ داده نشود.

رحمانی فضلی درباره برخورد با مواد مخدر گفت: سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان به 10 هزار تن رسید. امسال بیش از هزار درگیری داشتیم و 1200 تن مواد مخدر کشف کردیم که بخشی از آن قرار بود از طریق ایران راهی اروپا شود. این در حالی است که اتحادیه اروپا در این زمینه با ما همکاری نمی‌کند و ما به تنهایی در این زمینه فعالیت می‌کنیم. کافی است وزیر کشور 24 ساعت چشم روی هم بگذارد و آنوقت می‌بینند که چه تعداد پناهجو و مواد مخدر از ایران وارد کشورهای اروپایی می‌شوند.

او ادامه داد: ما گزارشی دادیم که در سازمان ملل هم تصویب شد و خواستار این شدیم که در افغانستان به جای کشت خشخاش محصولات دیگری کاشته شود و گفتیم خودمان هم از بازار فروش این محصولات حمایت می‌کنیم. اما متاسفانه دست‌هایی در قضیه وجود دارد که به دلیل سودهای کلان مالی اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیفتد.

در ایران هیچوقت کسی را فقط برای مواد مخدر اعدام نمی‌کنیم

رحمانی فضلی درباره انتقادها به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران گفت: این انتقاد را کشورهایی مطرح می‌کنند که در شرایط ما نیستند و قوانینشان هم با ما متفاوت است. ما 3700 شهید در مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم در حالی که آنها حتی یک کشته هم درباره مواد مخدر نداشته‌اند و نمی‌توانند درباره کشور ما نظر بدهند مخصوصا وقتی در بعضی از این کشورها مصرف مواد شکل قانونی به خودش گرفته است. مساله دیگر این است که باید بگویم ما در ایران هیچوقت کسی را تنها برای مواد مخدر اعدام نمی‌کنیم، بلکه حتما جرایم سختی انجام گرفته که به اعدام منجر شده است، جرایمی از قبیل قاچاق، ورود و خروج غیرقانونی به کشور، مسلح بودن و ...

کاهش آمار معتادان در کشور

او همچنین گفت: درباره کاهش اعتیاد موفقیت‌هایی در کشورمان داشته‌ایم و توانسته‌ایم مواد کم‌خطر را جایگزین مواد پرخطر کنیم. شیشه رتبه دوم را داشت اما الان به جایگاه سوم رسیده است، این ماده از کیلویی 18 میلیون به کیلویی 70 میلیون تومان رسیده است. ما در پایش‌های قبلی سه میلیون و 390 هزار معتاد داشتیم که پیمایش جدید نشان داده این رقم به دو میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده است هرچند باید برای کاهش تعداد معتادان باز هم تلاش کنیم.

پاسخ به تداوم ورود زنان به استادیوم

وزیر کشور در بخش دیگری به موضوع ورود زنان به ورزشگاه در جریان بازی‌های جام جهانی پرداخت و گفت: نگرانی‌هایی درباره این موضوع وجود داشت که از سر دلسوزی بود، برخی نگران تامین امنیت بودند و برخی دیگر نگران رعایت شئون اخلاقی. درباره امنیت گفتم آن را به ما بسپارید و دیدیم که هیچ مشکلی هم به وجود نیامد، درباره شئون اخلاقی هم گزارشی مبنی بر این که خلافی انجام گرفته باشد نداشتیم. بیش از 85 درصد جمعیت حاضر در ورزشگاه را خانواده‌ها تشکیل دادند، همانطور که در کوچه و خیابان هم حضور دارند و مشکلی به وجود نمی‌آید.

او در پاسخ به سوال پانا درباره تداوم حضور زنان در ورزشگاه هم گفت: من مسئول این نیستم که اجازه چنین کاری را بدهم اما در حیطه وظیفه‌ام می‌توانم بگویم امنیت را برقرار می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تقسیمات کازرون از دستور کار خارج شد

تقسیمات کازرون هم سوال دیگری بود که از وزیر کشور مطرح شد و او درباره این موضوع گفت: با انتقاداتی که مردم به این موضوع داشتند، از دستور کار خارج شد و بنا بر این شد که تا زمانی که مردم رضایت نداشته باشند این اتفاق نیفتد.

رحمانی فضل تاکید کرد:‌ اتفاقاتی که در کازرون افتاد همه ما را متاثر کرد اما باید بگویم ما هم موافق این قضیه نیستیم و چهار سال است تقسیمات کشوری نداشتیم چون از دولت قبلی به قدری این کار انجام شده بود که مشکلات زیادی به همراه داشت. با این حال وقتی شهری به مقدار معینی از جمعیت می‌رسد نیاز به خدمات بیشتری دارد و این تصمیم هم در همان راستا گرفته شده بود که البته فعلا متوقف شده است.

کولبرها ‌هم موضوع دیگری بود که رحمانی فضلی به توضیح درباره آنها پرداخت و گفت: می‌شود یک نگاه ساده‌انگارانه به موضوع داشت و بگوییم مردمی هستند که رنج می‌کشند، می‌شود هم این قضیه را به طور عمیق دید و ببینیم که این قضیه فراتر از اشخاص است و تبدیل به یک زنجیره و شبکه بزرگ تجاری شده که باید با آن مقابله کنیم. البته باید درباره وضع مردم این منطقه حتما کاری انجام شود که از نظر اقتصاد و تامین شغل با مشکل مواجه نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار