امین‌زاده : گفت‌و‌گوی مستقیم با اروپا کمک می‌کند برجام بدون آمریکا را بهتر تجربه کنیم

حسن روحانی در روزهای آینده به اتریش و سوئیس سفر می‌کند

تهران (پانا) - استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران درباره اولین سفر رئیس جمهوری کشورمان به اروپا پس خروج آمریکا از برجام، این سفر را در راستای تحرک موتور دیپلماسی ایران خواند و این سفر را فرصتی برای ایران در جهت تنویر افکار عمومی جهان دانست.

کد مطلب: ۸۳۳۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
امین‌زاده : گفت‌و‌گوی مستقیم با اروپا کمک می‌کند  برجام بدون آمریکا را بهتر تجربه کنیم

الهام امین‌زاده در گفت‌و‌گو با پانا درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهوری به دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس گفت: «دیپلماسی فعال ایران در عرصه آسیا‌، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین باید ادامه پیدا کند و موتور محرک دیپلماسی ایران با قلدرمآبی یک کشور متوقف نخواهد شد.»

او افزود: «دیپلماسی ایران در حال حرکت است و اتفاقا در این زمان است که باید از انواع و اقسام روش‌های دیپلماتیک استفاده کنیم و با کشور‌های مختلف تعامل داشته باشیم و مطالبات اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی خود را دنبال کنیم. به نظر می‌رسد دیپلمات‌های ایران باید بیش از گذشته فعالیت کنند.»

معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهوری ‌در مورد تأثیر سفر روحانی در تحریکات دیپلماتیک ایران با توجه به اینکه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش و اسرائیل می‌کوشند در رسانه‌های بین‌المللی ایران را کشوری منزوی جلوه دهند، افزود: «با توجه به وضعیت هسته‌ای کشورمان که کاملا در چهارچوب قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی در حال حرکت است، در گفت‌وگو‌های رو‌در‌رو برای طرف‌های مقابل روشن می‌شود که ایران کشوری است که به طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کند و نگاه انسان‌دوستانه‌ای به نهضت‌های رهایی‌بخش و ملت‌هایی که برای حق تعیین سرنوشت خود می‌جنگند دارد و همه این موارد در گفت‌وگوها بسیار موثرند.»

امین‌زاده گفت: «یکی از ابزارهایی که می‌تواند ایران را منزوی کند انتساب کشور به تروریست‌هاست. در گفت‌و‌گوهای خارجی باید بحث ملت‌های تحت ستم، اشغال‌شده و ملت‌های مظلوم بر اساس منشور سازمان ملل متحد و همه اسناد بین‌المللی برای کشور‌های دیگر روشن شود زیرا کشور‌های دیگر نیز موظف هستند که از این ملت‌ها حمایت کنند.»

او تصریح کرد: «‌علاوه بر این در مورد احترام به حقوق بشر و احترام به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، این گفت‌و‌گو‌ها بسیار موثر است. این گفت‌و‌گو‌ها باید ملت‌های تحت ستمی که غرب آنها را تروریست می‌خواند یا موضوعاتی نظیر حضور مستشاری ایران در سوریه با نظارت دولت این کشور را روشن و مسئله را حل و فصل کند.»

او درمورد اینکه آیا دعوت از رئیس‌جمهوری را می توان به نوعی تبعیت نکردن کشورهای اروپایی از درخواست‌های ترامپ برای منزوی و محدود کردن ایران و همچنین نشانه ضعیف شدن قدرت هژمون‌سازی آمریکا در جهان دانست، گفت: «به حال رفتار‌های آمریکا رفتار‌های معقولی نیست. این رفتار که آمریکا بخواهد کشورهایی که دارای تاریخ و تمدن هستند و اعتباری در سطح بین‌المللی دارند در سطح کوچکی پایین بیاورد معقول نیست.»

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: «اتریش و سوئیس در زمره کشورهایی هستند که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در آنها کشور هستند و به نظر می‌رسد که این فرصت بسیار مهمی است که علاوه بر مقام‌های کشورهای اتریش و سوئیس با تمام دبیرکل‌های سازمان‌های بین‌المللی ملاقات‌هایی انجام شود تا ایران به صورت شفاف و مطالبه‌گرانه و همراه با عزت مواضع و منافع خود را مطالبه کند. ایران به هیچ عنوان بدهکار‌، مجرم و خاطی نیست و این موضوعات بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با دیپلماسی بسیار دقیق تمام این موارد را پیگیری کرد.»

این استاد دانشگاه درباره روابط دو سویه ایران و اروپا و نقش ایران به عنوان یک کشور مقتدر و بزرگ در غرب آسیا برای اروپا گفت: «تنها روابط اقتصادی تعیین‌کننده مناسبات کشورها نیست. اعتبار بین‌المللی ایران به لحاظ جایگاه انرژی و اعتبار تمدنی که دارد تعیین‌کننده این مناسبات است. ایران اکنون با برخی از کشورهای اروپایی تبادل دانشجو دارد و همایش‌های علمی بزرگی بین ایران و اروپا برگزار می‌شود.»

او ادامه داد: «شاید نتوانیم با شرکت‌های بزرگ اروپایی که بخشی از سهامداران آنها آمریکایی هستند کار کنیم اما چه بسا بتوانیم با شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی راحت‌تر فعالیت کنیم. اکنون اگر شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران حضور ندارند فضا برای فعال‌تر شدن شرکت های ایرانی وجود دارد. می‌توانیم بر اساس همکاری مشترک با شرکت‌های کوچک اروپایی انتقال تکنولوژی داشته باشیم.»

این فعال سیاسی اعتدال‌گرا در مورد اینکه از نظر دیپلماتیک سفر رئیس‌جمهوری چه تاثیری بر مذاکرات ایران با گروه 5 خواهد داشت یادآورشد: «در این گفت‌و‌گو های دیپلماتیک ابتدا باید همه جنبه‌های فعالیت‌های اعتمادساز و حقوق هسته‌ای ایران و همچنین تبعیت از اسناد و مقررات بین‌المللی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تببین شود و مباحث حق تعیین سرنوشت ملت‌ها بر اساس کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 و پروتکل 1977 مورد توجه قرار گیرد.»

او خاطر نشان کرد: «حتی باید کمک به ملت‌های تحت ستم مانند سوریه، بحرین، فلسطین و یمن برای اروپایی‌ها تبیین شود. این کشور‌ها تحت فشار تروریست‌ها هستند و ایران همواره برای حمایت از این ملت های ستم دیده در صحنه حضور دارد. خیلی از کشور‌های اروپایی بر اساس تعهداتی که در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 و پروتکل 1977 دارند باید از این کشورها حمایت کنند.»

امین‌زاده در پایان گفت: « علاوه بر این، چنین گفت‌و‌گوهایی می‌تواند برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بسیار موثر باشد و کمک می‌کند تا برجام بدون آمریکا را بهتر تجربه کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار