هدایت الله خادمی *

نیاز به فناوری‌های جدید در حوزه انرژی

با توجه به تنش‌ آبی که در حال حاضر در کشور با آن مواجه هستیم لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه ضروری است. متاسفانه ما در حال حاضر بخش اعظمی از آب کشور را به دلایل مختلف هدر می‌دهیم که یکی از دلایل آن به مدیریت ضعیف ما در این رابطه برمی‌گردد.

کد مطلب: ۸۳۳۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت فراوان و بیش از حدی که انجام دادیم 60درصد از آب‌های زیرزمینی خود را از دست دادیم. از طرفی استفاده غیرمکانیزه از انرژی در کشاورزی باعث هدررفت میزان بسیار زیادی از منابع آبی شده است. همچنین هدررفت‌های بی شمار دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها جلوگیری شود. به عنوان مثال شبکه‌های آبی وجود دارند که سال‌هاست نشتی دارند و بسیاری از موضوعات این چنینی. علاوه بر این موارد، دلایلی مانند بارش کم به این تنش بی‌آبی در کشور دامن زده است.

متاسفانه در کشور ما بارش از 250 میلی‌متر بیشتر نیست. با توجه به اینکه ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار داریم باید مدیریت آب داشته باشیم که تاکنون مدیریت در این زمینه ضعیف بوده و اکنون که با بحران مواجه شدیم به اقداماتی که باید انجام شود فکر می‌کنیم. در شرایط فعلی نیز اگر اقداماتی صورت گیرد می‌توانیم بسیاری از مشکلات خود را در مساله کم آبی حل کنیم.

بنابراین در این زمینه چند اقدام باید صورت گیرد: 1- از هدر رفت آبی که داریم جلوگیری شود. در این رابطه، با توجه به فناوری‌های موجود می‌توانیم اقدامات مناسبی در این زمینه انجام دهیم و تمام نشتی‌هایی که وجود دارند را با سیستم‌های کنترلی و فناوری‌های جدید شناسایی و از هدررفت آب جلوگیری کنیم.2- باید کشاورزی خود را مکانیزه کنیم. درحال حاضر بخش کشاورزی ما به صورت سنتی است و آب فراوانی را در این زمینه از دست می‌دهیم.

در زمینه کشاورزی و کشت محصول باید به شرایط اقتصادی توجه داشته باشیم و در مواردی که شرایط اقتصادی مناسبی نداریم نباید ریسک کنیم. به عنوان مثال ما محصول هندوانه را که به آب بسیاری احتیاج دارد کشت می‌کنیم و با یک رقم بسیار پایین می‌فروشیم، انجام این کار مقرون به صرفه نیست. استفاده بهینه و عدم انتقال آب‌های حوزه‌ای نیز باعث می‌شود ما بتوانیم وضعیت خود را بهتر کنیم. استفاده از فناوری‌های جدید برای به کاربردن انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند کمک بسیاری به دخیره منابع آبی و برقی ما کند. باید به این نکته توجه شود که انرژی‌های تجدیدناپذیر سرانجام تمام می‌شوند.

در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش‌های بسیاری انجام شده است. در سبلان برای استفاده از انرژی‌های جدید تعدادی چاه حفر شده تا تولید انرژی کنیم. سیستم‌های انرژی خورشیدی را در کرمان به صورت پایلوت آغاز کردیم و با توجه به ظرفیتی که در تولید انرژی خورشیدی داریم می‌توانیم انرژی‌های هیدروکربن تولید کنیم. ایران به لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بالایی برخوردار است. با وجود اقداماتی که در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته ولی این اقدامات تا حدی نبوده که مشکلات ما را حل کند.

منبع: آرمان

* عضو کمیسیون انرژی مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار