فشار خون بالا سبب آسیب به کلیه، چشم، قلب و مغز می شود

خبرگزاری پانا : مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر زمینه ساز بیماری عروق تغذیه کننده قلب است.

کد مطلب: ۸۳۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهربانو رهبری با اعلام این مطلب افزود: فشار خون بالا سبب آسیب به کلیه ، چشم ، قلب ومغز می شود بر همین اساس است که فشار خون بالا بیماری خطرناکی به شمار می رود و به قاتل خاموش معروف است.

رهبری گفت: فشار خون بالا معمولا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی شود و برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مرتب سالانه فشار خون را اندازه گیری کرد.

وی مهمترین عوامل خطر شناسایی شده در ایجاد فشار خون را برشمرد و بیان داشت: خطر فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میانسالی فشار خون بالا در مردان معمولی است . در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی معمول می شود.

به گفته وی فشار خون بالا در سیاه پوستان رایج تر است و در آنها در سنین پایین تری از سفیدپوستان گسترش می یابد.

رهبری سابقه خانوادگی را یکی دیگر از عوامل خطر دانست و افزود: فشار خون بالا بیشتر در اعضاء یک خانواده و به صورت خانوادگی نمایان می شود.

وی اظهار کرد: هرچه اضافه وزن بیشتر باشد به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافتهای بدن نیاز می باشد و هنگامی که حجم خون گردشی در رگها افزایش یابد فشار وارده به دیواره های عروقی نیز افزایش می یابد.

مدیر گروه بهداشت خانواده گفت: افراد کم تحرک ضربان قلب بیشتری دارند. هر چه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت تر کار می کند و فشار خون قوی تر بر شریان ها اعمال می شود. کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

وی در خصوص استعمال دخانیات اظهار کرد: نه تنها استعمال دخانیات بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار خون را بالا می برد بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات به سطوح دیواره شریان آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشار خون می شوند.

رهبری مصرف نمک فراوان در غذاها را از دیگر عوامل خطر برشمرد و گفت: مصرف زیاد سدیم باعث نگه داری مایعات در بدن می شود که منجر به افزایش فشار خون می شود.

مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون بالا شود و ویتامین D در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد نقش دارد.

به گفته وی سطح استرس می تواند بصورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد.

رهبری افزود: برخی شرایط مزمن نیز خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب.

وی گفت: گاهی اوقات بارداری نیز می تواند منجر به فشار خون بالا شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار