حجتی : راندمان آبی کشور در بخش کشاورزی از 39 درصد به 44 درصد افزایش یافته است

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود استفاده از آب یادآور شد که در 5 سال گذشته راندمان آبی کشورمان از 39 درصد به 44 درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۳۳۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حجتی : راندمان آبی کشور در بخش کشاورزی از 39 درصد به 44 درصد افزایش یافته است

محمود حجتی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوالات نمایندگان با اشاره به مشکلات پیش‌روی کشاورزان در سال‌های مختلف اظهار کرد: «آنچه می‌گویم به معنی نبود ضعف نیست یا اینکه منظورمان این نیست که تمام مشکلات کشاورزان برطرف شده است. ما می‌دانیم کشاورزان مشکلات زیادی دارند اما برنامه‌های ما در وزارت جهاد نیز مشخص است. در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی نیز برنامه‌هایمان ذکر شده است بنابراین نمی‌توان گفت که وزارت جهاد برنامه مشخصی ندارد.»

او ادامه داد: «جدای از هر نوع بحثی در چند سال گذشته در موضوع آب و خاک، در زمینه افزایش راندمان و بهره‌وری استفاده از آب دوران طلایی را داشتیم.»

وزیر جهاد تصریح کرد: «در طول پنج سال گذشته با استفاده از منابع صندوق حمایت و کمک‌های دولت و مجلس در ارتباط با سیستم نوین آبیاری و سایر زمینه‌های مرتبط با کشاورزی نوین اقدامات بسیار موثر و خوبی انجام دادیم.»

این مقام مسئول با اشاره به افزایش راندمان آبی در کشور گفت:‌ «در طول پنج سال گذشته راندمان آبی 5 درصد بهتر شده و از 39 درصد به 44 درصد رسیده است البته در این زمینه همچنان جای کار داریم.»

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده مبنی بر تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: «اسفندماه هر سال این مطالبات را پیگیری می‌کنیم. متاسفانه امروز یارانه به نان می‌دهیم اما به غلط فرض می‌شود که به گندم‌کاران تعلق می‌گیرد. همچنین در قیاس با کشورهای همسایه گندم را به مراتب ارزانتر از گندم‌کاران خریداری می‌کنیم. این مسئله را در دولت پیگیری کردیم اما متاسفانه امکان افزایش قیمت خرید وجود نداشت.»

او افزود: «از طریق بانک‌ها و بودجه‌ها و همچنین فروش گندم و تمام منابع موجود سعی می‌کنیم مطالبات گندم‌کاران را بروز به آنها تحویل دهیم. در سال جاری نیز در آیین‌نامه و برنامه بودجه مطالبات آنها پیش‌بینی شده است اما با تعلل بانک‌ها و ردیف‌های بودجه مواجه‌ایم که امیدواریم به زودی برطرف شود.»

وزیر جهاد در خصوص واگذاری زمین‌ها به مردم گفت: «در ارتباط با مسائل ماده 56 اختلافات زیادی وجود دارد اما با این حال 16 هزار متر زمین که پیش از این سند آنها به اسم دولت بوده به مردم واگذار شده است.»

دیگر نیازی به سلطان شکر نداریم

حجتی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تلاش‌های وزارت جهاد برای کنترل بازار شکر اظهار کرد: «ما در حال حاضر 2 میلیون تن شکر تولید می‌کنیم که با این حساب دیگر نیازی به سلطان شکر نخواهیم داشت. البته چیزی حدود 150 هزار تن نیز نیازمند واردات است اما سر جمع در زمینه شکر بی‌نیاز از واردات محسوب می‌شویم.»

او ادامه داد: «در زمینه ذرت به دلیل ماهیت آن همیشه نیازمند واردات هستیم چرا که محصولی آب‌بر و تابستانی است.»

وزیر جهاد در ادامه با قبول برخی انتقادات کریمی قدوسی مبنی بر وجود ضعف در زمینه واردات ذرت و انحصار در آن بیان کرد: «شرکت پشتیبانی وزارت جهاد برای حل این مشکل بیش از یک میلیون تن ذرت وارد کرده است البته این بدترین نوع کنترل است که ما آن را به‌ناچار اجرا می‌کنیم. واگذاری شرکت پشتیبانی را به تعویق انداخته‌ایم تا بتوانیم این بازار را کنترل کنیم شما بگویید ما چه باید می‌کردیم که نکردیم؟»

وزیر جهاد با تأکید بر لزوم کنترل قیمت‌ها در بازار و موفقیت وزارت جهاد در این زمینه خاطرنشان کرد: «امروز قیمت‌ها کنترل شده است مثلاً در زمینه صنایع دامی روزهای کم‌التهاب و بی‌التهابی را پشت سر می‌گذاریم. البته این بخش را هم باید ببینیم و دیده‌ایم که کسی عمده واردات را در دست دارد و می‌تواند قیمت‌ها را در صورت نبود نظارت کنترل کند. راهکار ما برای این مسئله همان دخیل کردن اتحادیه‌ها است که به مجلس هم گفته‌ایم اما همواره کنترل‌های لازم را نیز بر روی بخش‌ها داشته و خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار