معاون سازمان برنامه و بودجه: همدان تربیت نیروی انسانی با محوریت گردشگری را اولویت قرار دهد

همدان (پانا) - معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: همدان تربیت نیروی انسانی با محوریت گردشگری را اولویت قرار دهد.

کد مطلب: ۸۳۳۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان برنامه و بودجه: همدان تربیت نیروی انسانی با محوریت گردشگری را اولویت قرار دهد

سعید نمکی در جمع رؤسای دانشگاه‌های استان که دیروز در استانداری همدان برگزار شد با بیان اینکه بیشتر از 2.5 تا 3 درصد ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده نمی‌شود اظهار کرد: آموزش و پژوهش مهم‌ترین ابزار در توسعه یافتگی انسانی است.

وی در ادامه سخنان خود به مهم‌ترین نقص‌های نظام پژوهشی کشور پرداخت و گفت: عدم تعیین اولویت‌های اصلی،‌ جزیره‌ای عمل کردن مراکز، عدم خلق ثروت و فقدان ارتباط با مراکز تولید صنعتی فرآورده‌های دانش‌بنیان از جمله مشکلات دانشگاه‌های ما است.

وی اظهار کرد: تالاب انزلی در ایران در حال خشک شدن است اما تاکنون هیچ دانشگاهی برای رفع این مشکل قدم پیش نگذاشته است.

نمکی گفت: همدان آزمونه گردشگری قرار گرفته پس باید تربیت و آموزش نیروی انسانی متناسب با این موضوع را در دستور کار خود قرار هد.

نمکی مهم‌ترین محورهای مورد‌ نیاز برای پرداختن‌ به امور پژوهشی را محورهای اجتماعی، فرهنگی، امور سلامت با تحقیق در زمینه بیماری‌های نو پدید و فرآورده‌های بیولوژیک و درمان‌های نوین، آب، محیط زیست و کشاورزی و عرصه دفاع و امنیت کشور عنوان و بیان کرد: ما نیازمند تدوین نقشه توسعه‌ منطقه‌ای هستیم که دانشگاه‌ها باید با جدیت در این زمینه ورود کنند.

نمکی بر نقش شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در توسعه تأکید کرد و گفت: اگر 6 ماه پژوهشگران در کنار مردم باشند ما خواهیم توانست به عنوان یک شاهکار در عرصه بین المللی بدرخشیم.

نمکی به طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره و بیان کرد: این طرح توانست هزینه‌های درمانی کمر شکن را ار دوش خانواده‌ها بردارد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه درصدد هستیم بسته‌های حمایتی دارویی به بیماران ارائه کنیم بیان کرد: اجازه نخواهیم داد دارو گران‌تر از قبل به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه نقش دانشگاه‌ها در کاهش بیماری‌های فراگیر بسیار حائز اهمیت است گفت: با طوفانی از سالمندان در سال‌های آینده روبرو خواهیم شد که بیشتر سالمندان افسرده هستند.

رئیس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه کیفیت دانشگاه‌ها در همدان خوب است، با اشاره به اینکه در کشور حدود 15 تا 17 درصد در سال‌های مختلف آموزش رایگان دریافت کرده اند گفت: این آمار در استان همدان 35 درصد است.

غلامرضا گرایی نژاد با بیان اینکه مشکل ما در دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با معارضین است بیان کرد: می‌توانیم ار تخصیص‌هایی که داشتیم برای رفع این مشکل اختصاص دهیم.

رئیس امور سلامت و بهداشت و درمان سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست با اشاره به اینکه 1.8 درصد به ازای هر هزار نفر ضریب تخت‌های بیمارستانی استان همدان است گفت: اگر پروژه‌هایی که هم اکنون در استان در حال انجام است به اتمام برسد این رقم به 2.2 درصد خواهد رسید.

حمید پور اصغری با تأکید بر اینکه باید کنترل هزینه‌ها به عنوان یک بحث مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: بودجه عمومی کشور نیازمند همت همگانی است.

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه انجام 300 پروژه در دانشگاه علوم پزشکی با کمک دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: طی 10 ماه 70-80 پروژه آن به بهره برداری رسیده است.

محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه 950 تا هزار تخت بیمارستانی در استان اضافه شده یا در حال افزایش است اظهار کرد: بیمارستان بهار منتظر تجهیزات است و بیمارستان تویسرکان نیز تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی به ایجاد دانشگاه دی 8 در همدان اشاره و بیان کرد: دانشگاه دی 8 و صنعتی همدان نیازمند مساعدت هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه دانش بنیان بودن یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید گفت: این امر در توسعه استان و کشور بسیار حائز اهمیت است.

سید اسکندر صیدایی با اشاره به اینکه 81 هزار و 820 دانشجو در استان وجود دارد اظهار کرد: در علوم پزشکی 7.1 درصد، علوم انسانی 43.3 درصد، علوم پایه 7.2درصد، فنی مهندسی 27.3 درصد، علوم پزشکی 7.1 درصد، هنر 8.1 درصد و علوم کشاورزی 6.7 درصد دانشجو تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه 15 هزار دانشجو در رشته‌های ارشد و دکترا در استان تحصیل می‌کنند گفت: 60 درصد این دانشجویان در همدان، 20درصد در ملایر و 4.4 درصد در نهاوند هستند.

این مسؤول با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها تأثیر زیادی در اقتصاد مقاومتی دارند بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی همدان از استان‌های پیشرو و سطح اول در کشور به شمار می‌آید.

صیدایی با بیان اینکه از سال 96 تا کنون بیش از 24هزار شغل در استان ایجاد شده است گفت: این رقم تا پایان تیر ماه به 30 هزار شغل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های 95 و 96 قرار بود 140پروژه عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود اظهار کرد: تاکنون در استان 546 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.

این مسؤول با بیان اینکه متوسط مکانیزه کردن اراضی در کشور 43 درصد است بیان کرد: 83 درصد از اراضی مستعد استان مکانیزه شده اند.

وی بااشاره به اینکه 120 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است گفت: تاکنون 75 مگاوات نیروگاه انرژی خورشیدی در استان راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: طی اسفند ماه 96 تا اردیبهشت امسال صد هزار پیوند برای افزایش بهره وری درختان انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار