رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به پانا: اعتیاد به سمت زنانه‌شدن پیش رفته است

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به آمار شیوع‌شناسی اعتیاد در بین زنان گفت در سنین پایین این رشد به صورت معنادارى وجود دارد و اعتیاد به سمت زنانه‌شدن پیش رفته است و زنان بیشترى در معرض آسیب‌هاى اجتماعى هستند.

کد مطلب: ۸۳۳۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به پانا: اعتیاد به سمت زنانه‌شدن پیش رفته است

انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال پانا درباره افزایش اعتیاد زنانه و لزوم افزایش مراکز درمان براى زنان گفت: شیوع شناسى سال ٩٤ هشدارى به ما داد که باید مراقب افزایش اعتیاد بین زنان باشیم. بر اساس آن تحقیق، در میانگین سنى بین ١٥ تا ٢٥ سال به ازاى هر ٦.٦ مرد یک زن اعتیاد داشت، بین ٢٥ تا ٤٤ سال از هر ١٦ مرد یک زن و در سن ٤٥ تا ٦٠ سال از هر ١٧ مرد یک زن دچار اعتیاد بوده‌اند. این آمار نشان مى‌دهد در سنین پایین این رشد به صورت معنادارى وجود دارد و اعتیاد به سمت زنانه شدن پیش رفته است و زنان بیشترى در معرض آسیب‌هاى اجتماعى هستند.

بیش از ٥١ درصد کودکان معتاد، مادر معتاد داشته‌اند

رئیس سازمان بهزیستی افزود: با توجه به این موضوع اولویت‌مان را بر افزایش مراکز درمان، نگهدارى و مراقبتى اعتیاد زنان و کودکان قرار دادیم. به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ٢ مرکز اقامتى کودکان راه‌اندازى کرده‌ایم که از ١٥٠ کودک این مرکز طبق پرسش‌نامه‌ای که توزیع و تکمیل شد بیشتر از ٥١ درصد کودکان معتاد، مادر معتاد داشته‌اند و ٣٧ درصدشان پدر و مادر معتاد داشته‌اند. این آمار نشان مى‌دهد چه اندازه نقش سلامت زنان در خانواده و جامعه مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به این مساله از ٢٧٣٢ مرکز درمان اعتیاد در کل کشور ١٢٦ مرکز به زنان اختصاص دارد که قرار است این مراکز را افزایش دهیم. از این ١٢٦ مرکز، ٥٦ مرکز بهبودى و بازتوانى هستند و مابقى ٣٣ تیم سیار، ٢٧ شلتر(سرپناه)، ١٦ مرکز گذرى و ٤ مرکز توانمندسازى است.

راه اندازی دادگاه درمان‌مدار برای معتادان در پنج استان کشور

وی ادامه داد: درباره دادگاه درمان‌مدار هم باید بگویم این طرح را به صورت پایلوت در پنج استان شروع کردیم. نگاه جدیدى در قوه قضاییه و سازمان بهزیستى حاکم است که باعث مى‌شود بیشتر از قبل، نگاه مجرمانه از معتاد برداشته شود و به او نگاه درمان محور داشته باشیم.

محسنی‌بندپی گفت: درباره طرح‌هاى ضربتى، قبلا اقدامات جزیره‌اى بود، معتاد رها می‌شد ولى در نگاه جدید، قرار نیست این افراد را بعد از ترک اعتیاد به حال خودشان رها کنیم. سال گذشته ٧٢ هزار نفر معتاد متجاهر را تیم‌هاى سیار پذیرش کردند. در سال ٩٦ هفت هزار نفر را مشغول کار کردیم و به چرخه اجتماع و زندگى برگشتند. اگر افراد بهبودیافته مهارتى داشتند مهارت آنها را افرایش می‌دهیم و اگر مهارتى نداشته باشند به آنها مهارت یاد می‌دهیم.

٥٠٠ محله با ریسک بالا را به تیم‌هاى اجتماع‌محور مجهز کردیم

وی اضافه کرد: سال گذشته مراکز TC را دو برابر کردیم و درباره پیشگیرى هم خط تخصصى اعتیاد ٠٩٦٢٨ است که سال گذشته ٤١٠ هزار تماس موفق داشته‌ایم و قرار است این ظرفیت را افزایش بدهیم. در ١٠ استانى که شیوع مصرف مواد مخدر بیشتر بوده است، ٥٠٠ محله با ریسک بالا را به تیم‌هاى اجتماع‌محور مجهز کردیم که در پیشگیرى محله‌ای موثر واقع شوند. در عین حال از اقدامات دیگر اعطاى وام براى درمان معتادان بهبودیافته و کارفرمایانى است که این افراد را استخدام کنند. در جلساتى که با نیروى انتظامى داشتیم، این هماهنگى به وجود آمده که برخوردهاى خشن با معتادان متجاهر انجام نشود.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر در دو سال گذشته افزایش چشمگیرى داشته است، گفت: بخشى از آن به این دلیل است که کشت خشخاش در افغانستان حدود ١٠٠٠ برابر شده است. البته آمار دقیقى از این که چقدر توانسته‌ایم جلوى رشد اعتیاد را بگیریم، نداریم اما مصرف شیشه کاهش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار