رئیس اتاق بازرگانی ایران: تجارت ترجیحی با همسایگان ایران عبور از تحریم را تسهیل می‌کند

تهران (پانا) - رییس اتاق بازرگانی ایران  می‌گوید حرکت به سمت قراردادهای تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه یکی از راه‌های  مهم برای گذر از وضع تحریم‌های پیش رو است.

کد مطلب: ۸۳۳۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق بازرگانی ایران: تجارت ترجیحی با همسایگان ایران عبور از تحریم را تسهیل می‌کند

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، غلامحسین شافعی، با تاکید بر لزوم حمایت از صادرات، اظهار داشت: یکی از مشکل‌های اساسی که در رقابت با سایر کشورها داریم، موضوع قیمت تمام‌شده کالا است که به دلایل مختلفی از این نظر دچار مشکل‌های جدی شده‌ایم و از طرفی به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات بخش تولید و شکافی که در مقایسه با سایر دنیا از نظر تکنولوژی در بخش تولید ایجاد شده، به لحاظ کیفیت دچار مشکلاتی هستیم.

شافعی با بیان اینکه در چنین شرایطی و بر اساس تجربیات سایر کشورها، نیازمند حمایت جدی از صادرات برای گرفتن کرسی ثابت در بازارهای دنیا هستیم، ادامه داد: در شرایط جدید که موضوع تحریم امری بسیار حیاتی است و احتمال دارد درآمدهای نفتی تزلزل داشته باشد، صادرات می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی شود.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در این زمینه تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی موضوع برقراری مشوق‌های صادراتی را از مدت‌ها قبل مورد پیگیری قرار داده‌اند که خوشبختانه این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته است. سال ۹۷ منابع خوبی برای حمایت از صادرات و مشوق‌های صادراتی پیش‌بینی شده است که به طور حتم در روند صادرات کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت.

شافعی خاطرنشان کرد: به دلیل نبودن روابط بانکی و بیمه‌ای مناسب با سایر کشورها بین ۵ تا ۱۵ درصد هزینه اضافه برای انتقال منابع حاصل از صادرات به داخل کشور پرداخت می‌کنیم که اگر جبران این هزینه‌های اضافه ناخواسته از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد، می‌توانیم جایگاه خوبی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: علاوه بر آن توجه به کشورهای همسایه موضوع بسیار مهمی است و با توجه به محدودیت‌هایی که پیش‌رو داریم شاید حرکت به سمت قراردادهای تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه یکی از راه‌های ممکن برای گذر از شرایط پیش‌رو باشد.

وی با بیان این‌ که این موضوع به عنوان پیشنهاد ارائه شده است افزود: توجه خاص به افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه را به عنوان سیاست جدی پیگیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار