11 میلیون نفر در سکونت‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید افزایش جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی در سال‌های اخیر سیاست اشتباهی بوده است.

کد مطلب: ۸۳۳۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
11 میلیون نفر در سکونت‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر ضرورت رفع موانع موجود برای عمران و آبادانی در تمامی مناطق کشور اگفت: این اقدامی است که مردم باید در روند انجام آن مشارکت داشته باشند و در آن حضور یابند تا تمامی مصوبه‌های ما در این‌گونه جلسه‌هابه تحقق برسد.

وقف‌چی با بیان این مطلب که بدون شک آبادانی صرف، برای رفع مشکل کافی نبیست و تمامی زیرساخت‌ها باید بهبود یابد گفت: بالا آمدن آب‌های زیرسطحی و تهدید تخریب آثار باستانی استان، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی (حدود یک سوم از جمعیت استان)، تنظیم اسناد ثبتی اراضی و املاک واقع در محدوده‌های ناکارآمد، ساماندهی تأسیسات و ابنیه‌ها و مخروبه‌های محدوده بازار استان، ساماندهی وضعیت دکل‌های برق قوی، رسیدگی به بیش از ۵ میلیون تن پسماندهای روی، تعیین‌تکلیف سبزه‌میدان، رفع موانع سفرهای هوایی داخلی و خارجی در استان و احداث یک مرکز تجاری بین‌المللی جهت فروش محصولات کشاورزی در استان از جمله مشکل‌های فعلی زنجان به شمار می‌رود که تلاش داریم با همکاری اعضای ستاد ملی رفع کنیم.

در ادامه این جلسه کمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید براینکه خواستگاه مناطق ناکارآمد از یکدیگر متفاوت است و رسیدگی به هرکدام از آن‌ها برنامه خاص خود را می‌طلبد گفت: بسیاری از محدوده‌های ناکارآمد در هسته قدیمی شهرها واقع شده‌اند که قطعا شهر زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شهریاری با تأکید براینکه متأسفانه بخش بزرگی از محدوده‌های ناکارآمد در کشور مربوط به اسکان غیررسمی است گفت: ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در ۱۱۰ شهر ساکن هستند که بخش عمده‌ای از آن‌ها مهاجرینی هستند که از روستا به شهر آمده‌اند، رقمی که بدون شک قابل توجه است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره این نکته که قطعا افزایش جمعیت شهری نسبت به روستایی که طی سال‌های گذشته در کشور به وقوع پیوسته، اقدام اشتباهی بوده است گفت: بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور مربوط به آمار ساکنان شهری بوده است که نسبت به آمار بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است.

شهریاری در ادامه سخنان خود جمعیت روستایی زنجان را نسبت به جمعیت شهری ۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به متوسط کشور بالاتر است و نکته مطلوبی محسوب نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود سطح اشغال در استان زنجان را ۳۵.۳ اعلام و تأکید کرد: خوشبختانه این مسئله مزیت‌نسبی بالایی در بخش کشاورزی داشته است و فرصت خوبی محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار